Utdelning eget bolag

Oj hur kan man fatta detta Du är jätteduktig att förklara men det är så mkt nya termer
Men om jag förstått det rätt

Bolagets vinst beskattas med ca 20 % o där ingår utdelningen skattad o klar

Utdelningen blir 50% av förra årets utbetalda löner o hamnar man under så får man schablonen
204325 kr

Jag är ju ensam i bolaget så jag bestämmer att hela utdelningen går till mig :wink:

Tack för ditt engagemang Jättetacksam för hjälp

Vad är inkomstbasbelopp
Ja ni fattar ju var jag kommer ifrån :flushed:

Jaha!!! Betyder det att när jag inte längre drar in pengar till bolaget så kan jag ändå få utdelning via förenklingsregeln? Dvs jag behöver inte ens ta ut lön till mig själv för att få utdelning!?
Isf mycket goda nyheter då jag kan använda börsvinsterna till utdelning o låta mjölkkorna stå kvar i stallet Lysa o Avanza?
Tack!

Det används för att beräkna många försäkringar så att man inte över tid tappar värde.

Men enda viktiga i detta fallet är att det sätter gränsen för minsta utdelning du kan ta (om du har pengar) har du lön som är dubbelt så mycket som inkomstbasbeloppet x 2,75. Så är det ointressant då utdelningen då sätts av lönen.

Jepp! :slight_smile: Om du har skattat kapital i bolaget kan du dela ut ca 200 tusen varje år, som du betalar 20% skatt på. Så med bra planering kan ditt bolag ge dig ett extra tillskott i pensionärslivet i många år framöver.

1 gillning

Ett exempel:

Ditt AB har 800000kr i eget kapital enligt balansäkningen. I princip ingen verksamhet sker och ingen lön tas ut. (Dvs du har i princip gått i pension)

Du som aktieägare har 0kr i sparat utdelningsunderlag på din K10 blankett.

För varje nytt år får du som aktieägare ca 200000kr i ”nytt” lågbeskattat utdelningsunderlag.

Det innebär att AB’t kan betala ut 200000kr av AB’ts egna kapital fyra år på raken.

Det kommer du som aktieägare privat att skatta 20% på. Dvs du får då 160000kr skattat och klart årligen i 4år. Sen är det egna kapitalet förbrukat och inget mer finns att dela ut.

Om ditt AB investerat sitt kapital under åren (istället för att de ligger i byrålådan) så det har ökat i värde kan du mjölka kon ytterligare ett tag till eftersom det egna kapitalet fylls på :ok_hand:

2 gillningar

Ja det var precis detta jag undrade och jag ser att mitt bolag har 2 milj inte 800 som jag trodde, finns lite på banken med. Blir rikare o rikare för varje minut jag läser på här :slight_smile:

Då kan vi tillägga att när du slutar arbeta så kan du lägga företaget i träda, alltså att företaget helt slutar bedriva sin verksamhet.
Då får du fortfarande ta ut ungefär 200k per år lågbeskattat enligt förenklingsregeln, och efter 5 år så kan du ta ut hela bolagets kvarvarande kapital för 25% skatt.

Observera att du måste skilja på siffran som finns som eget kapital i balansräkningen och det som finns på bankkontot

Det är beloppet som finns som eget kapital i balansräkningen som AB’t kan dela ut som utdelning.

Det som finns på bankkontot kan ju även innehålla tillfälliga skatteskulder, obeskattade periodiseringsfonder mm. Dvs en del av summan du har på olika konton, fonder/aktier ägda av AB’t mm kanske Skatteverket ska ha in som skatt framöver osv.

Det kan också vara tvärt om. Du har 0 kr på kontot men ändå ett eget kapital men det t ex då ”låst” i övervärde leasingbil, fastigheter, kapitalförsäkringar mm. Så då har bolaget kanske inte enkelt gripbara likvider/pengar för att betala ut utdelningen eftersom kapitalet är låst/investerat i något.

Tack vilken otrolig kunskap Ja det är eget kapital jag spanar efter nu 2 mille e allt inkluderat o jag ska ha lön moms ska ut osv
Det finns väl inga nackdelar med att låta bolaget vara aktivt? Jag är sliten nu men kan tänka att när återhämtat mig vill jag jobba lite igen o jag e en frisk tjej som kanske kan jobba till 70 nåt då o då Eller finns det fördelar med att lägga bolaget i träda?

Fördelen med att lägga det i träda är att du snabbare kan få över kapitalt från företaget till din privata plånbok.
Med 2 miljoner i företaget så skulle det ta ungefär 10 år att ta ut allt via bara förenklingsregeln, medans om du lägger det i träda så kan du ta ut 200k/år under 5 år och sen ta ut resterande miljon år 6.

Nackdelarna är att du inte kan jobba i företaget, så om du vill göra det så ska du inte lägga det i träda, och att skatten blir lite högre.
Tar du ut allt via förenklingsregeln så skulle skatten bli 20% på allts, så alltså 400k, medans träda alternativet blir 20% på första miljonen du tar ut via förenklingsregeln under de 5 åren i träda, och sen 25% på kvarvarande, alltså 200k+250k=450k.

Angående lön så vet jag inte hur pass smart det är från ett skatteplanerings perspektiv. Om du inte längre har någon vinst så skulle du behöva betala lönen för redan skattade pengar i företaget. Jag gissar att det blir dyrare än att ta ut det via utdelning, men faktumet att en del av skatten betalas in till din pension krånglar ju till saken.

Hur kan jag tänka här? Aktiekapitalet är på 50k. Jag har ännu ej tagit ut någon lön alls ur bolaget. Kan jag då ta ut utdelning med max 50k*0,093= 4615 kr?

Skrolla längst upp och läsa noggrant det sjätte inlägget, det som skrevs av @Skogstomten för ett år sedan. Där ser du att aktiekapitalet inte ska blandas in i utdelningsutrymmet. Du kan endast ta utdelning från vinsten i bolaget.

Om du tänker att aktiekapitalet= omkostnadsbelopp, så ja.

Men det är 11,62 för 2024, så några ören till kan du unna dig.

Om du inte tar lön som räcker.