Egenanställning och alternativ - vad är bäst?

Det är “två gånger” därför att det blir olika skattesatser under respektive över brytpunkten för statlig skatt. Jag gör det för att få en bild av hur skatten drabbar olika fördelningar av överskottet i AB. Själva löneuttaget i verkligheten är förstås bara ett.

Poängen är att minska skatten på intäkterna. Därför använder jag periodiseringsfonder för senare uttag då jag inte längre har intäkter och utdelningar ovanför paragraf 3:12 gränsen etc. Och har lön med 57% skatt “på slutet”.

För att vara tydlig: jag håller på och försöker lära mig hur det fungerar med ett AB när man har en konsultinkomst.

Behöver du pengarna som skattas över brytpunkt? Annars är det bättre att låta de ligga tills vidare. De går alltid ta ut som utdelning senare.

Kanske skulle det vara ett alternativ. Men så länge jag arbetar, dvs med liknande intäkter, så är det inget tillfälle att ta ut lön utan att betala 57% i skatt. Så pengarna skulle då bara ligga i AB och förlora i värde m a a inflationen etc.
Och jag tror att jag har större glädje av lite pengar nu än mer pengar om några år m t p åldern.
Men jag har inte bestämt mig på något sätt.

Edit: märkte att vinstskatten blir för stor i min beräkning, måste givetvis dra av även “lön 2” innan skatteberäkningen.

Du får placera pengarna. Så de blir inte mindre värda i företaget än sparande utanför.

Hur pass kan man göra det? Jag har för mig jag läst att det är problematiskt att t ex handla med aktier etc i ett AB.

Aktier kräver en typ av licens som kostar ett par tusen per år.

Men fonder är fritt fram likaså sparkonton.

Efter att ha googlat en del verkar det som att fonder i en kapitalförsäkring i AB:t passar mig bäst.
Låter det vettigt?
Det enda som jag undrar över då är hur en KF skiljer sig för ett företag mot en privatperson. Har själv en KF så jag har viss koll. Förmånstagare antar jag inte är aktuellt i ett företag. Men finns det annat som skiljer?

Nej, det är ingen skillnad. Pengarna är företagsskattade vid uttag från KF och ska bara skattas med 20% privat vid uttag som utdelning. Så spara i företaget är lika bra som privat förutom att man bara kan få ut ca 200k per år i handen.

1 gillning

Periodiseringsfond avsättningen och beslut om lämplig utdelning görs normalt (enklast) en gång per år i samband med bokslutet.
Typiskt ordning är…om jag minns rätt.
Då räknar man ut företagets vinst för räkenskapsåret. Intäkterna - utgifter som lön ,avgifter och skatt mm.
Sedan får man ta undan en viss procent av nettovinsten max 30% till periodiseringsfonden. vilket stämman beslutar om. På det som blir kvar betalar man vinstskatt för företaget. 20.6% numera?. Från den skattade vinsten ihop med ev redan skattade pengar i företaget beslutar stämman om utdelning till aktieägarna.
I vårt fall gav vi enkel instruktion till vår bokföringsfirma som förberedde alla papper. Vi tog ut “lagom” lön och utdelning bara en gång per år när firman dragit in hyfsat och utdelningen i samband med bokslutet årligen.

1 gillning