Uttag av Tjänstepension

Hej!

Jag har också en fråga om uttag av tjänstepension. Och tänkte bara fråga er mer kompetenta på området om jag har tänkt rätt när jag har tittat på prognosen på minpension.se.

Det är 22 år kvar tills jag är 55 år gammal. Då får jag börja ta ut tjänstepension. Jag tänkte då sluta jobba och ta ut den på 10 år.
Vid 65 ,när tjänstepensionen är slut ,kan jag ta ut allmänna pensionen livslångt (förutsatt att inga regler ändras).
I mitt fall, enligt prognosen ,kommer tjänstepensionen och den allmänna pensionen uttagna på detta sätt att ge ungefär lika stor summa varje månad. Resterande del av månadsutgifterna ska täckas av kapital från mitt ISK (uttaget enligt 4 %-regeln).

Har jag missat någonting? Och självklart så vet jag att en prognos inte är säker.

MVH

Ja, enligt förutsättningarna såsom de är per idag så är ju det du beskriver ett möjligt scenario.

Sedan med 22 år kvar tills möjligt uttag av TP så kan ju eventuellt mycket hända rent regelmässigt.
Även ålder för tidigast uttag av vanlig pension kan skjutas mer än beräknat.
Även förutsättningar för att ens erhålla pension kan ju förändras med 35 år kvar till denna.

Jag hade nog inte byggt hela mitt case på dessa parametrar.
Hade nog försökt att få “ISK-pengarna” att bli det som du till allra största delen bör förlita dig på.
Du har ju oceaner med tid att bygga kapital om du tänker dig ett annat liv från runt 55.

Sedan tillhör jag den skaran som också tänker in pensioner i mitt livskapital men jag är trots allt 16 år äldre och med “bara” 5 år kvar till möjlig TP och 15 till pension.

1 gillning

Kolla upp skillnaden i skatt på pension vid olika åldrar.

2 gillningar

@Brato

Tack för din input. Jag ska fortsätta att fokusera på att då ISK-summan att bli så stor som möjligt inför pensionen. Det känns säkrast.

@SNS

Tack. Det ska jag göra. Även hålla koll på hur/om den förändras.

Så man skattar mer för sin TP vid uttag 55 än vid ordinarie pensionsålder?

1 gillning

Hej!
Jag har en följdfråga:
Antag att man jobbar i eget bolag, dock utan att man tar ut lön. Skulle även det räknas som arbete ur detta regelperspektiv på max 8h/vecka?

Torde inte vara några problem.
Vem skulle kolla eller ha intresse för vad du sysselsätter dig med på dagarna?

Jag tolkar texten på SAF-LO att pensions krav finns om man vill få tjänstepensionen på kortare tid än 5 år eller vid partiellt uttag.
Det samma står på blanketten när man ansöker om ändrad utbetalning av tjänstepension.
"Om uttaget avser ITP, SAF-LO (om kortare utbetalning än 5 år), BTP, FTP 2 (FTPK) intygar jag att uttaget görs i pensionssyfte, det vill säga att jag har för avsikt att lämna förvärvslivet eller endast förvärvsarbeta till en liten del. "

1 gillning

Jag fyller 62 i december och tänkte sluta jobba nu. Den allmänna pensionen kan jag börja ta ut vid 63.
Vad är mest lönsamt nu. Att ta ut tjänstepensioner så att jag klarar mig. Eller ta ut bara lite och tulla på mina egna tillgångar (ta ut typ 15000/månad innan skatt så man får grundavdraget.)
Mina egna tillgångar är ju skattade och klara men betalar ISK-skatt då de till största delen ligger i billiga indexfonder.
Tjänstepensionerna växer ju oskattat och har ju låg avkastningsskatt.