Skulle vilja ha hjälp med att räkna och resonera kring pension. Situationen är att jag och min fru tjänar lika mycket men hon har nu varit föräldraledig i fem år eftersom vi fått tre barn. Detta kommer påverka hennes pension och jämfört med mig har hon tjänat in mycket mindre.
Hur kan man resonera, räkna fram men framförallt göra så att det blir rättvist?
Efter att båda börjar arbeta igen kan vi öka sparandet och t ex föra över 1000kr extra till hennes privata pensionssparande (lysa) - men hur kan man räkna fram att detta är en bra/lämplig summa?
Vi kör liknande här. Hon tjänar in lägre pension än jag och för att kompensera sparar vi privat på ISK i mitt namn (pga ointresse från henne). Vi är gifta så problemet som kan uppstå skulle i så fall vara vid en sur skilsmässa och bodelning antar jag? Här hade jag gärna fått hjälp att tänka hur vi bör göra detta rättvist och säkrat utan ekonomiska inlåsningseffekter för henne om allt skulle skära sig på sikt.
Det enklaste sättet borde vara att titta på Min Pension och då fokusera på storleken på de årliga pensionsinbetalningarna. Om du jämför dina med hennes kan du se hur stor diffen är. Motsvarande summa bör du alltså kunna lägga på en ISK i hennes namn.
Det blir ett problem vid ev. skilsmässa/separation och är en vanlig kvinnofälla. Kvinnan tar föräldraledighet och vab och om relationen står hon där med dålig lön och dålig pension.
Skulle rekommendera att läsa på pensions myndigheten “pensionsrätt för barnaår” (lyckas inte klistra in länken). Allmänna pensionen ska betalas in till den förälder som tjänar minst tills barnet är 4 år. Gällande tjänstepension beror det på arbetsgivare, region och kommun kan fortsätta betala ut tjänstepension tills barnet är. 8 år.
Ja. Det är onekligen ett problem. En variant att förbättra det hela något är att maken överlåter sin PPM till frun.
Visserligen förlorar man 6 procent, men det finns ändå en uppsida. Kvinnors förväntade livslängd är högre än män, så ur ekonomisk synpunkt är det oftast ändå inte helt fel.