Jag och min fru vill få varandras pensionspoäng. Alltså jag får 50% av hennes pensionsbesparingar fr om idag och hon får samma för min del. Alltså den delen som betalas in automatiskt av arbetsgivaren. Hur ordnar man med detta?
mvh Patrik
Jag och min fru vill få varandras pensionspoäng. Alltså jag får 50% av hennes pensionsbesparingar fr om idag och hon får samma för min del. Alltså den delen som betalas in automatiskt av arbetsgivaren. Hur ordnar man med detta?
mvh Patrik
I den allmänna pensionen går det att överlåta premiepensionen mellan makar, men inte inkomstpensionen.
Tjänstepensionen kan inte överlåtas, men man kan ha efterlevandeskydd.
Det finns alltså inget sätt att dela upp pensionen lika.
Det får man justera själv med livförsäkring, kapitalförsäkring, äktenskapsförord, testamente eller dylikt som fungerar både vid dödsfall och separation.
Jag ser att 6% försvinner. Tanken är att vi båda ska föra över allmänna pensionen så 6% av bådas intjänade poäng “försvinner”. Är det dumt att göra det här om man tjänar ca samma (Det skiljer 5k kr)
Jag skulle vilja påstå att det är rätt dumt att vaska pengar på det viset ja.
Om det är supermegaviktigt med absolut petimeterrättvisa kanske en av er kan få hushållets tillstånd att löneväxla inom ramarna för tjänstepensionen istället. Om ni tjänar såpass att det är en vettig lösning dvs.
Tämligen meningslöst i ert fall.
Jag överlät i och för sig mina PPM, men där var läget annorlunda. Min lön var betydligt högre än min frus. Vid ett tidigt dödsfall hade jag klarat mig ekonomiskt bra, men min fru hade fått det jobbigt.
Tack för svar alla