Löneväxla åt partner

Hej alla glada!

Nej, det går inte att löneväxla åt sin partner, men jag fick nedan idé och vill höra med er om jag är ute och cyklar eller om det faktiskt kan funka.

I grova drag har jag börjat funderat på hur jag kan hjälpa min partner mer i det långsiktiga pensionssparandet. Det första vi gjorde för många år sedan var är att upprätta ett eget månadssparande sparande i globala indexfonder, vilket har tuggat på bra. Har på senare tid kommit i tankar på att det vore guld värt att kunna löneväxla, men det är inte möjligt för min partner då lönen är under brytpunkten. Men, då jag själv har uppnått en lön över brytpunkten slog det mig att borde inte jag kunna löneväxla åt min partner? En snabb sökning, och det blev tydligt att det inte är möjligt. Dock har jag möjlighet att avsätta delar av min premiepension, och då fick jag en idé.

(Siffror inte helt korrekta, men funkar för att förstå idén)

1. Jag löneväxlar på min egen lön, ex 4000kr
  2. Jag avsätter premiepension på 4000kr till min partner
  3. Min partner avsätter 2000kr till mig istället för Avanza, för att kompensera tapp av utbetald lön

Fördel: I slutändan får min partner 4000kr i pensionsspar, istället för 2000kr. Neutralt för mig.

Nackdel: Pengarna låses, premiepensionen som förs över minskar med 7,5% enligt pensionsmyndigheten.

Missar jag något? Har fler detta upplägg?

Du kan inte bestämma själv hur mycket av din premiepension som skall föras över utan det är allt eller inget.

Du läser mer om det här.

Stort tack! Då blir det alltså max 15368kr/år dvs 1303kr/månad. Men man kan säga att idén kan appliceras men med lägre belopp då?

Har gjort så under många år att min fru får alla insättningar för premiepension. Hon kommer aldrig behöva betala statlig inkomstskatt när det väl ska tas ut, så ser bara fördelar med upplägget.

2 gillningar

Rent praktiskt funkar idén absolut. Sen tror jag att ni får svårt att uppnå millimeterrättvisa med beloppen utan en ok lösning för båda två är nog rimlig nivå. :slight_smile:

1 gillning

Hur gör man ”accidental fire?”

Eller snackar vi om vållande till mordbrand?

Jag har en fråga på detta temat! Om jag förstått det rätt så minskar beloppet som man sätter över till partnern då det oftast är en man som sätter över detta till en kvinna och kvinnan förväntas leva längre än mannen. Gäller detta justerade mindre belopp även om man som kvinna ger premiepensionen till sin man? :thinking:

Ja, det är lika åt båda hållen även om orsaken är ensidig.

1 gillning

Tack så mycket! Men vad mossigt och bakåtsträvande! Och synd.

1 gillning

Haha, nej vet inte hur det gick till men min fru och jag har båda lyckats missa hela FIRE-rörelsen. Vi har dock sparat på i alla år utan något tydligt mål och det har även löneväxlats en del i perioder. Har varit en fantastisk utveckling på börsen senaste åren. När vi tidigare i år började läsa om FIRE på RT så insåg vi att vi i princip redan kan göra en FIRE, även om det skulle bli en rätt tråkig sådan. Vi trivs dock bra med våra jobb. Framtiden får utvisa om vi tar pension vid 55, 60 eller om vi kanske vill arbeta deltid tills vi är 70. Senast har jag funderat på om det inte skulle gå att arbeta 9-månader om året och vara tjänstledig varje sommar.

Om ni splittrar du får extra 4000 sek plus 2000 som hon gav dig caching! Tror jag inte fattade vad du ville göra eller hur du skulle lägga pensionen åt henne men det här låter krångligt.
Mitt förslag,
Gifta er, dröm tillsammans, bli överens, då spelar det ingen roll vart pengarna ligger om ni är överens om det då pengarna är eran :slight_smile:

Jo… Ett annan statistisk orättvisa för män påverkar också.
Pensionen räknas ut baserat på statistiskt kvarvarande livslängd.
MEN kalkylen är utan rimlig anledning same same för kvinnor och män trots att kvinnorna lever drygt 10% längre än män som pensionärer.
Det betyder att i det fall överföringen görs från en man till en kvinna skall avdraget på beloppet 7,5 % läggas till att mannen statistiskt lever 10% kortare som pensionär. Dvs häraden 18% negativ effekt på till paret totalt utbetalt brutto från PPM pensionsdelen som överförts. Betyder att en sådan överföring endast är borderline rimlig om kvinnan förväntas betala hög marginalskatt som pensionär och mannen inte förväntas göra det.
Inte konstigt om det sker sällan.

Tanken var att löneväxla och avsätta samma belopp till min partner via premiepension. Målet var att kunna säga till min partner ”välj hur mycket du vill avsätta till pension, så dubblar jag det”. Nu blottlade jag min okunskap i att premiepensionen inte är så stor, utan maximal avsättning hade då blivit 1303kr/månad.