Föra över premiepension till frun

Sökte i forumet och hittade inte någon ren tråd kring detta men om det skulle vara så att jag missat är det bara att kassera denna.

Har funderat på föra över min premiepension till frun då vi tjänar väldigt olika men blir direkt osäker när jag hör att det kommer med en straffavgift på 6% vilket jag ogillar skarpt. Har även läst att det kan löna sig beroende på hur man beskattas vid uttagstillfället men detta har jag inte riktigt förstått mig på exakt hur det fungerar.

Kan tilläggas att vi i övrigt har helt delad ekonomi där alla utgifter går på gemensamma kort och betalas tillsammans och övrigt investerar vi gemensamt och vi har, mot bättre vetande, inte heller något äktenskapsförord då vi vill köra allt gemensamt.

Så, finns det några kloka i forumet som gör detta eller som är mer belästa kring frågan som kan ge lite tips på hur man bör tänka?

Straffavgiften är baserad på att det ofta är äldre män som för över till yngre kvinnor. Avgiften är en kompensation till övriga sparare för den missade arvsvinsten du skulle ha bidragit med.

Kvinnor har längre medellivslängd, vilket medför längre genomsnittlig uttagstid.

Jo jag har förstått den argumentationen men är likväl inte så intresserad av att betala ytterligar 6% på mina redan hårt skattade slantar.

Nej, inte jag heller. Så gör inte detta.

Jag och min fru har stor skillnad i inkomst där jag kommer garanterat betala statlig inkomstskatt på pension. Min fru troligtvis inte. Så jag har överlåtit PPM så länge som hon är föräldraledig och eventuellt längre.

Sen så har det på ett emotionellt plan varit en trygghet för henne att veta att det öronmärks en del till hennes pension även om hon inte jobbar.

Precis den jag letat efter!
Har du räknat något på det hela? Typ när det faktiskt ger ekonomisk vinning på att överlåta det jämfört med att ta ut det själv och skatta?

Jag såg de 6 procenten som en (fullt berättigad) försäkringspremie. Jag lever gott på min pension om min fru går bort före mig. Men min fru hade fått problem om jag hade avlidit vid säg 65 år.

Med facit i hand hade jag inte överlåtit. Dör jag nu, säljer min fru villan och flyttar. Även med en låg pension får hon det bra, eftersom överskottet på villan ser ut att bli hyfsat.

1 gillning

Jag har inte räknat på det jättenoga. Grovt tänkt har jag väl resonerat att 20% extra i skatt på uttagen pension är mer än 6% på insatt premie.

1 gillning

Jag har valt att överlåta min premiepension till frun. Jag tjänar en bra bit över brytpunkt och räknar med att behöva betala statlig inkomstskatt även som pensionär. Så vi som par borde tjäna på det skattemässigt. Men emotionellt känns det bra att hon som tjänar mindre och dessutom tagit ett lite större ansvar under föräldraledighet och arbetar deltid får del av det jag tjänar. Skulle vi mot förmodan skilja oss behåller hon den delen som överförts och det känns också rätt.

1 gillning

Fast det är inte en straffavgift, utan det är en kompensation i två steg:

1. De som är i din åldersgrupp går miste om din pension när du dör,
  2. Din fru lever statistiskt längre än dig och då delningstalen på pension måste vara könsneutrala så kommer hon att få ut mer i total pension än vad du sannolikt skulle få och avgiften är ett sätt att kompensera pensionssystemet för det. Även om man kan tycka att det vore bättre att hon fick pengarna.

Du behöver föra över pengar i många år för att det ska bli något belopp att tala om.
Idag är det väldigt få som för över, ca 16 tusen personer per år.

Ang. skatten så är tanken att du som tjänar mer än din fru kommer att få högre pension än din fru = du kommer att betala procentuellt högre skatt eftersom den är progressiv. På så sätt så kan tex höginkomsttagare minska sannolikheten att behöva betala statlig skatt (de som tjänar bra kommer nog få betala statlig skatt ändå), men oavsett så blir skatten lägre. En låginkomsttagare har redan från början ett lågt skatttryck så där kommer några tusenlappar till inte göra någon större skillnad.

Jag har skrivit lite om det innan. Ge bort din premiepension till din partner!

4 gillningar

Om man nu är gift så är ju den enda anledningen att göra såhär om man inte har ackumulerat annat kapital som ingår i en bodelning eller dödsbo.

Jo jag fattar att det rent formellt inte är en straffavgift/straffskatt men när det kommer till intjäning i Sverige så betraktar jag allt över den “vanliga” skattebördan som någon form av straff. Klumpigt uttryckt av mig.