Löneväxling - Äktenskap

Hej!

Jag har kommit fram till att det skulle vara fördelaktigt för mig att löneväxla. Det blir dock orättvist mot min fru om mina tjänstepensionsavsättningar är närmare 8x av hennes, just pga att dessa pengar inte ingår i bodelningen vid eventuell skilsmässa.

Har ni några tips på hur jag kan öka säkerheten för min fru? Går det att få med löneväxlingen i bodelningen? Ska man skriva över en del av bostadsrätten som hennes enskilda egendom? Andra tips?

Mvh

/Patrick

5 gillningar

Vem är det viktigt för, dig eller henne?
Är det ”orättvist” att du tjänar mer?

Viktigt för oss båda skulle jag säga, men såklart viktigare för henne i slutändan eftersom det är hon som blir utan.

Absolut inte, men det är hon som möjliggör att jag kan lyckas i karriären, särskilt i framtiden med tanke på att det är barn på gång etc.

Vill därför lägga upp en plan som gynnar hela familjen.

15 gillningar

Du kan ju kompensera med din PPM. Hur långt det sträcker sig beror ju på hur mycket du har tänkt att löneväxla.

Sedan är ju burn-off hög på det som hamnar över skiktgränsen, för dig kan det ju löna sig ändå beroende på hur tjänstepensionsavtalet. Är ju inte ovanligt med 20-30% avsättning till tjänstepension för den del som ligger över taket för PGI.

Min fru fick bidra lite mer till hushållet under uppstarten av mitt företag. Vi höll koll på det och kompenserade det med en ISK som omfattas av ett äktenskapsförord. Har ni luft nog i ekonomin att klara det så är ju det en möjlighet.

Sedan ska man nog ha realistiska förväntningar på hur mycket som det naggas på lönen när man blir småbarnsföräldrar. Även om den ena är hemma under något år så kommer ju dagisåren med en massa VAB osv. Känns viktigare att man kan reglera det än en kortare period med föräldraledighet. Nu för tiden är ju rätt stor del av dagarna öronmärkta så ni lär ju bli hemma båda två i omgångar om ni vill utnyttja dem.

Om du inte hade löneväxlat, vad skulle ni ha gjort med de skattade pengarna då?

Ni behöver ju inte bodela 50/50 om ni inte vill. Uppför du sig seriöst vid en eventuell skilsmässa så är väl detta inga problem.

1 gillning

Hej!

Att ge bort PPM hade jag gjort imorgon om det inte var så att de hade avgiften på 6%.

Än så länge har det inte blivit så mycket pensionssparande eftersom vi sparat hårt till större boende de senaste åren (vill köpa inom 2-3 år). Nu när vi nått vårt kortsiktiga sparmål känns det dock aktuellt.

Min första tanke var att månadsspara på ett ISK i hennes namn på ca. 3500kr/mån. Detta för att kompensera skillnaden i våra månatliga tjänstepensionsavsättningar (7000kr för mig 1800kr för henne). Sedan insåg jag att jag kan avsätta 7000kr i mitt namn för samma peng efter skatt. Då blir dock skillnaden väldigt stor (14000kr vs 1800kr) och då behöver vi se över ägandet i något annat område (typ boende).

Den andra “risken” är att vi fortfarande är ganska unga (omkring 30), och med en avsättning på 14000kr i mitt namn så kanske skattefördelarna inte finns där i framtiden, pga så stor pension för mig.

Vi brukar ha ca. 20-25tkr över varje månad, så utrymme finns att göra både och, men då börjar det bli för stora pengar för något som ligger 30 år bort.

Detta förstod jag inte riktigt. Har du möjlighet att utveckla? Jag har 30% avsättning på allt över taket för allmän pension.

Absolut, helt klart!

Om ni båda är runt 30 och hon har en tjänstepensionsavsättning på 1800:- så skulle jag inte bekymra mig för det. Jag har 2000:- på en lön om 45.000 då är jag en bit över 40.

Låter som att ni i dagsläget tjänar bra båda två. Se vad som händer när ni får barn i framtiden och se vad problemet är då.

Förstår inte riktigt problemet om jag ska vara ärlig. ”Don’t borrow problems from the future”.

Har du 30 avsättning till tjänstepension över inkomsttaket för PGI så skulle inte jag löneväxla. Vänta och se hur ni tycker ekonomin ser ut när barnen är små.

Sedan förstår jag inte riktigt om ni inte har barn idag varför din partner är den som möjliggör att du gör karriär. Gör hon mer hemma? Köp de tjänsterna i stället.

Det kanske är så att jag stressar upp mig i onödan. Jag reagerar dock fortfarande på att mina avsättningar skulle vara nästan 8x hennes om jag löneväxlar enligt mitt exempel.

Tar dock ditt råd och avvaktar tills barnet kommer om några månader. Kanske är så att alla dessa extra tusenlappar över varje månad försvinner!

Hon gör redan nu 90% av allt hemarbete, vilket möjliggör att jag kan jobba hur mycket som helst och därmed avancera. Detta kommer såklart bara förstärkas efter att barnet finns.

Som sagt, ta det lite piano och se hur det utvecklas. Allt förändras när man får hem en liten. Det där med att ”jobba hur mycket som helst” kommer med stor sannolikhet att bli svårt till omöjligt. Det kan mycket väl bli så att du inte vill göra det heller.

Ni går in i en ny fas och det kan vara lite dumt att låsa upp onödigt mycket kapital i låst sparande innan ni ser impacten på inkomsterna.

Att få hem en liten förändrar många på ett sätt som man inte trodde var möjligt. Det gäller så klart inte alla och YMMV.

Lycka till med tillskottet!

Vi har ett liknande problem då min fru är utländsk medborgare. Hon har bara jobbat i Sverige i 10 år och till en lägre lön än vad jag har. Jag löneväxlar vilket ökar diffen men det är det skattemässigt mest fördelaktiga alternativet för vår del.

Men om några år så kommer hon att ärva mer pengar än vi behöver vilket gör att sitsen blir omvänd.

Så vi har enats om en acceptabel nivå (inkomst) på pensionen och kommer vid en ev skilsmässa se till så att vi båda individuellt kan leva med den standarden. För min del innebär det mer kapital i pensionstillgångar medan min fru kommer ha majoriteten av besparingar via investeringskonton.

1 gillning

Nu kan jag bara enskiltföretag, men där kan man göra en inkomstdelning, dvs en starta bolaget där maka eller sambo man har barn med kan vara delägare utan att starta handelsbolag.
Man tar hälften var av resultatet ur företaget.
Sedan hur man räknar och hur det fungerar beror på olika faktorer, dvs hur man mycket man jobbar, utbildning osv. men brukar vara ett rättvist sätt, samt skattesänkande om man ska gå in på avancerat bokslut.

Förutsatt att ni är överens om detta får hon ju också skörda frukten av din högre lön iom den levnadsstandard som det möjliggör.
Vill ni ha petimeterrättvisa går det ju alltid att sy ihop någon form av äktenskapsförordsskyddad Kf. Antar jag.

Jag tjänar rejält mkt mer än min fru, som dessutom jobbar deltid. Hon får ungefär 1800:- till tjänstepensionen per månad medan jag har insättningar på ca 20000:- /mån utan att ens löneväxla. Vi har varit tillsammans sen vi var 17 och gifta i över 20 år. Har tre barn och hus och allt det där.
Vi har valt att lösa hennes framtida trygghet med att teckna livförsäkringar etc, samt att vi är rörande överens om att det sparande som vi som familj har (30’/mån minst) skulle vara ouppnåeligt om jag inte tjänade så bra. Att då gå in och försöka jämna ut dessa ohemula orättvisor känner både hon och jag känns sossigare än Ulla Anderssons ostkrokar.

1 gillning

Tror absolut att du drar på en för hög växel i tankearbetet.
Har två småttingar och barn kostar både pengar och mycket tid, däribland VAB och föräldraledighet. Sedan tillkommer både energi och sömnbrist, räkna kallt med att du kommer ha avsevärt mindre energi till jobb under småbarnsåren (om inte din fru drar alla tunga lass).

Tjänstepension ingår som regel inte i bodelning, men kan göra det i vissa fall, bra att läsa på vad som gäller för just din tjp.

Hej.
Om hushållet är ojämnlikt så ta tag i det problemet istället. Köp in städhjälp, färdiglagad mat, hämthjälp när ni har barn osv.
Eller kliv in själv. Vi jobbar ofta väldigt sent en dag i veckan vilket köper 6h extra arbetstid.

Sen du kan vara pappaledig minst halva tiden.
Jag tycker inte hon skall “ersättas” med pengar som ligger lååångt fram i tiden.
Ni kan båda vara omgifta 3 gånger om och barn med andra.

2 gillningar

Något att beakta.

Jättebra att nu tänker på detta med framtida pension redan nu och att även kompensera din partner för nuvarande ojämlikhet.
MEN, jag funderar över att ni har en mycket ojämställd fördelning hemma. Det kanske funkar nu, men i längden kommer det att tära på er relation.

1 gillning

Japp, mycket dessutom. Jag har fått lite mothugg här på RT förr för att jag är realist och påminner om att hälften av alla äktenskap går i putten och att det är bra att ha detta klart för sig innan. Att tänka in eventuella kommande barnaskaror med allt vad det innebär är lite surrealistiskt när man är mer eller mindre nygift, men det hjälper fasen om man tillhör de som sedan går skilda vägar.

Det kanske är helt i samförstånd, och i enlighet med vad ts och hans bättre hälft önskar?
Jag och min fru är rörande överens om att det är rimligt att jag som tjänar fyra gånger mer också tar lite färre vab-dagar. Inte för att jag är en mansgris utan för att det kostar familjen väldigt mycket mer.
Jag ser till att spendera massvis med tid med barnen på all möjliga vis.