Jag tycker informationen är knapphändig när det kommer till hur utbetalning sker av intjänad tjänstepension med återbetalningsskydd om vederbörande avlider.
Jag har i tidigare RT-avsnitt hört om utbetalning om 5 år månadsvis som beskattas som inkomst av tjänst. Är detta standard eller är det flexibelt? Kan kan välja full utbetalning omgående (naturligtvis inte det smartaste rent skattemässigt) eller går den att portionera ut på annat sätt och med start senare. Någon som vet?
Ett scenario där jag får ex. avliden sambos tjänstepensions utbetald på 5 år om jag redan taxerar över brytgräns fyller ju primärt statskassan…
Ovan väcker tanke om man bör vara taktisk och sätta förmånstagare på ett personnummer (som man litar på) som inte taxerar lik hög inkomst och på så sätt kunna skatteoptimera om det värsta skulle inträffa…
Du får kolla avtalen. Dom ser olika ut. Jag har mest minne av att jag i mina avtal sett att man fortsätter betala ut som utbetalningen gjordes när vederbörande dog. Dvs om utbetalningen sker på 20 år betalas dom år som är kvar. Och om den ännu inte börjat betala ut betalas den ut efter dödsfallet med avtalad löptid.
Ett krux där är att avtalad löptid har många valt till 5 år av stategiska och ganska bra skäl.
Orsaken är lite långsökt men kan vara viktig i vissa fall. Om man har 5 år avtalat och inget återbetalningskydd OCH får allvarlig sjukdom som förkortar ditt liv med säkerhet innan utbetalning påbörjats. Då kan man sätta igång dom alla bums och få ut pengarna om du lever 5 år till ( om än med HÖG skatt) .
Det går inte om du valt bort återbetalningskydd och har säg 20 årig utbetalning eftersom man förväntas bidra till föräkringskollektivet med sk arvsvinster om man dör i förtid. Det betyder ansökan och relativt rigorös hälsokontroll om man vill korta utbetalningstiden och om personen har tveksam hälsa blir det avslag. Däremot är det alltid OK att öka utbetalningnstiden utan vidare om man vill när utbetalning skall påbörjas. OCH det gör man normalt då i samband med att man påbörjar utbetalningen.
Dvs om det finns mycket pensioner med 5 år OCH återbetalningsskydd kan man kolla hur dessa utbetalas om personen dör. Man borde som mottagare av återbetalning efter att försäkrad avlidit kunna få en längre tids utbetalning kan man tycka. Borde inte spelar roll för försäkringsbolaget eller försäkringskollektivet vaf jag kan förstå.
Betänk dock att det finns lag och regler som är helt knäppa tycker jag och motverkar arbete . Som .
“Har du börjat ta ut denna får du bara jobba 8 h per vecka max”.
" Har du börjat ta ut tjänstepension går den inte att stoppa eller ändra ex om du börjar jobba igen"
Kanske finns fler konstiga regler.
Ganska bra som komplement info är om den som har tjänstepensionerna loggar in och ställer tydliga frågor om vad man vill veta till försäkringsbolaget via meddelandefunktionen. Dom brukar svara hyfsat efter något dygn. Ibland krävs följdfrågor eller att man ställer om fråga dom inte svarade på en gång till. Printa ut frågorna och Svaren och spara dom.
Viktigt - förmånstagarkretsen är väldigt snäv när det gäller tjänstepensions- och privata pensionsförsäkringar. I regel Make/maka/sambo eller barn sedan stannar det. Särskilda förmånstagare eller “arvingar” är inte ett alternativ.
Också viktigt - Fri förfoganderätt, för att låta efterlevande bestämma när och hur denne vill få kapitalet utbetalt. Utan förfoganderätten så betalas det ut enligt villkoren i försäkringen vilket som du skriver, kan innebära att den efterlevande får skatta bort större del av kapitalet om vederbörandes inkomst redan är hög. (Nackdel/fallgrop för ett efterlevande barn skulle kunna vara att man väljer att spara förälderns pensionsförsäkring till senare i livet, dvs skattar inte ut den, och sedan själv avlider = inget skydd för nästkommande efterlevande eftersom att man är sist i den snäva kretsen.)
Man har i princip alltid rätt att ta ut sin pension på 10 år utan hälsoprövning även om återbetalningsskydd saknas. (Möjligtvis finns något undantag).
Sedan erbjöd vissa försäkringsbolag (läs LF) flexibla försäkringslösningar där man kunde vikta om efterlevandeskyddet så att kunden kunde ta ut försäkringen på önskad utbetalningstid trots dålig hälsa.
Risken ligger ju inte i att den försäkrade ska få ut sina pengar utan i att anhöriga/förmånstagare ska få mer än vad som är avtalat och därmed lugga försäkringskollektivet på pengar och arvsvinster.
Stämmer i stort, dock i försäkringar tecknade före 1/1-1976 går det att ha exempelvis ”Arvingar” i Fmt och där avråder man från att ändra i Fmt-förordnandet eftersom det då riskerar att arvingar tas bort.
Nu är det väl av naturliga skäl inte många försäkringar kvar av den typen då klockan tickar och det snart gått 50 år sedan lagstiftningen ändrades över en natt.
Notera att sambo ej kan vara förmånstagare för t.ex. TGL och ITP2 familjepension enligt länken till Alecta.
Gammaldags kanske men ett råd är att följa samhällets generalregel vad gäller familjebildning:
Gift er !
Upplevelsen jag har är att har man börjat ta av den så gäller intervallet som personen valt.
Är det under ett pbb så kan de göra utbetalning direkt.
Min far hade 50k på ett isk. Det ger mig saftiga 143:- / månad i pension ett antal år framåt…
Han hade tyvärr valt bort efterlevnad på sitt stora itp-konto så de fick hans årgång dela på.
Att spara in några skattekronor åt de efterlevande låter inte värt risken att barn och familj inte får några pengar.
Den pålitlige kan drabbas av demens, spelmissbruk, egna skulder eller annat som gör att pengarna inte går dit de ska.
Pengarna blir ju dessutom juridiskt den pålitliges, och dennes arvtagare kanske har synpunkter på att pengarna skänks bort. Pengarna kan väl också påverka ev bostadsbidrag för den pålitlige?