Att välja bort efterlevandeskydd kan ge en stor skillnad i pension

Jag har aktivt valt att inte löneväxla och istället ha min tjp utan efterlevandeskydd. Sen månadssparar jag själv via ISK för min egen pension som mina efterlevande kommer få vid eventuellt dödsfall.

Går att kolla upp kostnaden för efterlevandeskydd på konsumentverket och det är ingen rolig läsning :innocent:

Osäker om det på sikt kommer vara den bäst ekonomiska lösningen men iaf valet jag har gjort.

11 gillningar

Jag har efterlevandeskydd på mina tjänstepensioner.
Är det något man kan ta bort när som helst, eller måste man göra det innan man börjar ta ut pensionen?
Eller skulle man gjort det för många år sedan för att vinna något på det?

Efterlevandeskydd är bra när du har barn som bor hemma och du tar hand om dem, mindre viktigt senare i livet.

Du tjänar mest på att ta bort det i slutet av livet, typ efter 60+.

Generellt så kan man alltid ta bort den, men det tar något år innan man får nytta av det, för folk i din årskull måste börja dö för att du ska få arvsvinster. Då får ju inte retroaktivt när du tar bort det.

För detaljer så måste du kolla upp just din tjänstepension, då villkoren kan variera något.

Hej! Här är jag, som vill ge en annan syn på efterlevandepension. Tack vare den kan jag kan bo kvar i huset med två barn. Mina barn kan gå kvar i samma skola och ha nära till sina vänner. Ovärdeligt! Jag är så tacksam över att maken inte tagit bort efterlevandeskyddet! Men då dog förstås min man i förtid, och barnen var bara 10 och 12 år.

9 gillningar

Precis den anledningen till att man skall ha efterlevandeskyddet och så vidare map försäkringar.

Min plan (som jag hoppas inte effektueras) är att skydda familjen i ca 5 år vid händelse av dödsfall. Då har man tid att förändra situationen i lugn och ro.

Men när barnen är 18 så kanske man kan fundera två gånger.

3 gillningar

Jag tycker att efterlevandeskyddet är relativt prisvärt i jämförelse med en vanlig livförsäkring, även efter senaste årets höjning.

Sen utbetalas det månadsvis och bör därför ev. kompletteras med något som kan ge en klumpsumma eller lösa en del av bolån eller dylikt.

1 gillning

En lite lustig sak är att det bara är när det gäller pensioner vi pratar om efterlevandeskydd som något självklart att överväga i vissa situationer.

Ingen har vad jag vet designat en sparprodukt där kollektivet får ens saldo när man dör (och i gengäld så får man andras arvsvinster när andra faller ifrån) - det borde väl kunna finnas?

1 gillning

Man ska bara tänka på att om man en dag vill införa efterlevandeskydd (tex. återbetalningsskydd) så kan försäkringsbolaget kräva hälsoundersökning - egenifylld via blankett eller läkarbesök som man själv får betala vid större belopp (som jag råkat ut för) - och neka flytt om man inte är i bra skick så att säga.

En del bolag kan också ha åldersgräns när det går att koppla på eller krav på ändrade familjeförhållanden (tex. gifter sig eller skaffar barn). Orsaken är (som jag förstått det) att man tagit del av arvsvinster när man inte har efterlevandeskydd och då kan en flytt skada kollektivet där arvsvinsterna efter en själv hade ingått.

Fördelen är just att man får arvsvinster från andra som avlidit, vilket då boostar pensionen. Det kickar in mer och mer ju äldre man blir, desto fler som avlider.

Det är egentligen inte en kostnad för efterlevandeskydd utan att man få ta del av arvsvinster efter andra i kollektivet när man inte har det skyddet.

Man ska bara vara rätt säker på att man inte vill ha skyddet tänker jag :slight_smile:

3 gillningar

Det är precis vad det är i TJP om man valt bort efterlevandeskydd. Även inkomstpensionen funkar så och där finns inget efterlevandeskydd att välja, utan det är standard att ens pengar går in som arvsvinser. EDIT: Annat än man har minderåriga barn som @Thomas86 påpekade nedan. Efterlevandeskydd kan dock väljas för PPM enligt @Pellepennan nedan.

Det som är bra att komma ihåg är att efterlevnadsskydded gäller tjänstepension.

För allmänna pensionen har man alltid en efterlevnadsstöd så länge man har minderårig barn,

Allmänna har efterlevnadsskydd så länge man har minderåriga barn.

2 gillningar

Bra! Rätt! :slight_smile: Lägger en edit ovan.

Via barnpension alternativt efterlevandestöd.

Och för premiepension (som är en del av den allmänna pensionen) kan man välja till efterlevandeskydd första gången man ansöker om allmän pension. Så det är fel att det inte finns efterlevandeskydd i allmänna pensionen. Väljer man till efterlevandeskydd (make/maka/sambo) får man dock en betydligt lägre andel av arvsvinster.

1 gillning

Bra! Rätt! Det var ju jämmerligt vad jag skriver fel, skulle ju skrivit inkomstpensionen :grimacing: lägger en Edit till ovan.

Omställningspension och barnpension.

1. Barnpension betalas ut till och med att barnet blir 18 år. Den kan förlängas längst till 20 år, om barnet studerar på gymnasienivå.
  2. Omställningspension från Pensionsmyndigheten betalas ut under ett år om du är yngre än 66 år**.**
  3. Omställningspension förlängs i de flesta fall automatiskt om du har barn.

I samband med att man eventuellt plockar bort efterlevandeskyddet bör man i samma veva också sänka utbetalningstiden till lägsta möjliga (5år) så man har full flexibilitet att sedan ta ut sin pension på mest fördelaktiga sätt utifrån ett skattehänseende likväl som livssituation.
Att sedan höja utbetalningstiden när det väl är dags är ju aldrig någon risk för kollektivet.

Har stött på alldeles för många kunder som någonstans på vägen tagit bort efterlevandeskyddet på rekommendation av någon dagstidning, bekant eller läst på något forum och sedan inte förstått vilka eventuella hinder det kan lägga senare när man kanske vill ta ut sin pension på kortare tid än avtalat eller flytta kapitalet till annan försäkringsgivare/Bank och hälsotillståndet har försämrats…

En till punkt så är ju vårt inkomstpensionsystem ett pay-as-you-go pensionssystem så finns ju inga pensionspengar att göra arvsvinster på :see_no_evil:.

Blir ju snarare att man får en högre andel av den arbetande befolkningens pensionsinbetalningar.

1 gillning

Eller så kan man räknar man så här: om du trillar av pinn vid ca 70år så kommer dina efterlevande sannolikt gå miste om en rätt så stor peng pga du snålat in med efterlevande skydd. Dvs det du sparat på 5år utan efterlevande skydd (ca 60mån x 3kkr=180kkr) efter pension, uppväger inte det dina efterlevande går miste om ca 3,3mkr (ca 15år x 12mån x 18,6). Förvisso sparar du i isk men vid den tidpunkt du trillar av pinn måste dina efterlevande ha minst ca 1,65mkr på isk:en (beroende på deras marginalskatter)

Skulle ha stått barnpension och efterlevandestöd. Föredrar att läsa direkt hos pensionsmyndigheten.

Barnpension och efterlevandestöd till barn | Pensionsmyndigheten.

Omställningspension oss pensionsmyndigheten också,

Njae, visst pengarna finns inte idag men likväl räknas det som arvsvinster inom ens åldersklass. Kolla ditt oranga kuvert :slight_smile: Det intecknas väl som en del av framtida inbetalningar till systemet.