Har jag förstått det här ungefär rätt. Säg att jag har pengar i en eller flera tjänstepensioner med efterlevandeskydd och att jag dör. Vad händer med dessa?
Kommer de att betalas ut som inkomst av tjänst ovanpå Carolines befintliga lön?
Under hur lång tid? Så länge som jag har satt min TJP på?
Punkt-4:
Om du dör innan du börjat plocka ut PPM går de upp i rök (arvsfonden/arvsvinster).
Om du dör efter du börjat plocka ut PPM så beror det då på om du tecknat efterlevandeskydd vid uttagsstart eller inte.
Jag har erfarenhet av detta eftersom jag är förmånstagare i tre pensionsförsäkringar hos Skandia Liv. Tack till de som svarade i min tidigare tråd, @morgan007 och @Skogen.
Ja i mitt fall. Jag blev tvungen att betala en del i restskatt på grund av hur jag valde att få utbetalningarna, vilket fick mig över brytpunkten för statlig skatt. Jag hade tidigare tänkt att retroaktiva utbetalningar, från dagen då min far gick bort till nuvarande tidpunkt, skulle räknas in i det “rätta” inkomståret. Men enligt kontantprincipen(?) beskattas pengarna det år de utbetalas (jag fick en engångssumma för perioden från dödsdagen fram till utbetalningstillfället).
Jag hade valmöjligheter att själv bestämma längden på utbetalningsperioden och att skjuta upp den. Men jag upplevde det som svårt att få klara svar på hur detta påverkade utbetalningarna. Jag valde att ta ut pengar från dödsdagen och tio år framåt, eftersom det verkade placera mig under brytpunkten baserat på min dåvarande inkomst.
Se ovan och som jag förstår det kan jag inte ändra detta val nu, och utbetalningarna fortsätter enligt det ursprungliga avtalet.
Vet ej, men jag följer tråden med intresse.
Det var mycket att tänka på, och det hela resulterade i en lösning som jag hade hoppats skulle minimera min statliga skatt och ge mig mer tid för min familj, vilket den hittills gjort så
Här är ytterligare en änka. Min mans tjänstepension i KPA betalades ut under 5 år. Det läggs på lön, ja!! Jag kunde inte påverka utbetalningstiden alls, så jag hamnade över gränsen för statlig skatt. Det resulterade i 80.000kr i restskatt första året… å andra sidan orkade jag ju inte heller göra av med några pengar så jag kunde betala. Resterande pensioner kunde jag skjuta upp och de kan jag nu välja utbetalningstid på, 5-15 år. Har valt summa som gör att jag ligger precis under gränsen för statlig skatt, jobbar inte heller heltid för barnens, och min, skull.
PPM har jag ingen aning om…
Tänk på att det beskattas som pension och inte som lön, d.v.s. inget jobbskatteavdrag → högre skatt. Collectum (ITP) betalar ut på fem år som standard.
Jag har föreslagit det förut och gör det igen: Du borde göra ett avsnitt “vad händer efter döden?” som alltså inte handlar om att vi alla kommer återfödas som stenar för att vi betett oss girigt, utan om hur det funkar med efterlevandeskydd i tjänstepensioner, livförsäkringar, skatteregler, “TGL”, barnpension och sånt!
Tror att jag har hyfsad koll själv, där min fru skulle få ut ett engångsbelopp att lösa 2/3 av bolånet, typ min lön efter skatt i 5 år, och 120 tkr netto år 6-20. Men därtill tror jag barnen skulle få “barnpension” från det allmänna.
+1 på det där “vad händer efter döden”. Det vore intressant.
Då har RikaTillammans täckt allt
Unga med ambitioner som vill göra FIRE till 30årskrisen… Lekhinken, nej det är inte sandlådan man lär sig bäst.
Halvunga med småbarn, livspusslet, karriären, VAB, FL och lånen och jädrar vad det snurrar på fort och var tog veckan vägen?
Halvgamla som har nått sin peak (som jag och andra i min ålder) och nu coastar på hög höjd, kanske i turbulens , vem vet om det kommer åskmoln längre fram som når upp till 39000 fot?
Pensionärerna, Fireflies och alla andra som börjat “ta ut” och har allt på räntebärande konto utom de som fortfarande sparar av bara farten…
Och sist då de som inte hann ta ut allt och göra av med det, vad händer då med det man lämnar efter sig i kapital? Pension, TJP, privatsparande osv osv?
Det kommer … håller på just nu med researchen. Har upptäckt en hel del saker kring försäkringsmomenten som jag trodde jag hade, men uppenbarligen inte.
Gick förbi Stampens kyrkogård med barnen i helgen och 8-åringen fick syn på texten ”Tänk på döden” och kommenterade ”det är väl inte så trevligt”
Det blir nog ett bra avsnitt.
Jag har tyvärr inga bra svar på dina frågor men ville bara skicka med att jag hade fått efterlevandeskydd på premiepensionen om bakfoten. Trodde att det även gällde innan den hade börjat betalas ut (men det valet går att göra först när man börjar ta ut allmän pension). Tack @SNS
Såhär ställde jag upp det för några år sedan för min del i samband med husköp. Passade nu på att uppdatera med aktuella belopp:
TGL: 315 000:-
TGL barntillägg upp till 17 år: 105 000:- x 2= 210 000:-
ITP1 återbetalningsskydd: 896 803:- (hela ITP-beloppet idag 16 feb 2021).
Familjeskydd: 17 500:-/ mån i 20 år.
(Ackumulerat 4 200 000 kr)
Oklar kring vad som beskattas och isf hur mycket.
Därtill bolån i SHB där hälften löses om nån av oss går bort.
Utifrån allt ovan har jag faktiskt valt bort en traditionell livförsäkring. Risken med detta kan väl vara om jag blir av med jobbet (många av ovan är beroende av att jag arbetar) samtidigt som jag exempelvis får en allvarlig diagnos och därmed inte beviljas en livförsäkring.
Har funderat på att om man vill bevara kapitalet inom familjen så mycket som möjligt så borde man kunna sätta barnen som förmånstagare. Deras skatt blir nog oftare lägre än partnerns. Detta naturligtvis under en massa förutsättningar som att barnen inte är så stora så att de ska söka CSN under perioden, att partnern klarar sig utan de extra pengarna eftersom det kanske blir ett överförmyndarärende mm. Men bara för principen att bevara så mkt av kapitalet som möjligt inom familjen.