Efterlevandeskydd eller livförsäkring - hur gör du?

Jag tänker spontant att det handlar om fas i livet.

Min upplevelse är att livförsäkring är billigt till man är ung (typ upp till 40) men sedan blir det ofta stora hopp. Nedan illustreras det av Länsförsäkringars prissättning.

Ålder när du tecknar 500 000 kr 1 000 000 kr 3 000 000 kr
25 år 45 60 121
30 år 47 64 135
40 år 59 88 204
50 år 97 164 432
55 år 142 253 700

Sedan tänker jag att det även hänger ihop med fas i livet. När man är ung så är det billigt och då är det störst behov eftersom man har minst pengar. Däremot senare i livet, som vid 50 år är behovet kanske inte så stort och då kan man unna sig att ta bort efterlevandeskyddet (eller ha det borta hela tiden).

Som vi såg i tråden: “Att välja bort efterlevandeskydd kan ge en stor skillnad i pension” av @Thomas86 så kan det skilja mycket. Tumregeln har jag för mig är ca 10 % på totalpensionen.

Tre off-the-cuff-tips:

• Undvik livförsäkringar som ges av banken kopplade till bolån. Man vill kunna disponera beloppet fritt.

• Resonera gärna i storlek på livförsäkring i förhållande till överggångstid. Jag och @carolinebolmeson har resonerat om 10 års omställningstid. Därav har vi t.ex. lagt upp en livförsäkring som täcker 10 års inkomstbortfall om jag dör.

• Lite ojämlikt har vi även valt olika livförsäkringsbelopp på mig och @carolinebolmeson eftersom det är ett större ekonomiskt avbräck om jag dör än Caroline, då jag är den som drar in mest pengar.

3 gillningar