Jag tänker spontant att det handlar om fas i livet.
Min upplevelse är att livförsäkring är billigt till man är ung (typ upp till 40) men sedan blir det ofta stora hopp. Nedan illustreras det av Länsförsäkringars prissättning.
| Ålder när du tecknar | 500 000 kr | 1 000 000 kr | 3 000 000 kr |
|---|---|---|---|
| 25 år | 45 | 60 | 121 |
| 30 år | 47 | 64 | 135 |
| 40 år | 59 | 88 | 204 |
| 50 år | 97 | 164 | 432 |
| 55 år | 142 | 253 | 700 |
Sedan tänker jag att det även hänger ihop med fas i livet. När man är ung så är det billigt och då är det störst behov eftersom man har minst pengar. Däremot senare i livet, som vid 50 år är behovet kanske inte så stort och då kan man unna sig att ta bort efterlevandeskyddet (eller ha det borta hela tiden).
Som vi såg i tråden: “Att välja bort efterlevandeskydd kan ge en stor skillnad i pension” av @Thomas86 så kan det skilja mycket. Tumregeln har jag för mig är ca 10 % på totalpensionen.
Tre off-the-cuff-tips:
-
Undvik livförsäkringar som ges av banken kopplade till bolån. Man vill kunna disponera beloppet fritt.
-
Resonera gärna i storlek på livförsäkring i förhållande till överggångstid. Jag och @carolinebolmeson har resonerat om 10 års omställningstid. Därav har vi t.ex. lagt upp en livförsäkring som täcker 10 års inkomstbortfall om jag dör.
-
Lite ojämlikt har vi även valt olika livförsäkringsbelopp på mig och @carolinebolmeson eftersom det är ett större ekonomiskt avbräck om jag dör än Caroline, då jag är den som drar in mest pengar.