Hmm… Gissar att ni är i trettiårsåldern. Ni har 30+ år kvar till pension.
Att ha 2/3 av sparpengar på bankkonto där man i bästa fall kan behålla penningvärdet är en väldigt dålig strategi för de delar som är långsiktigt sparande. Historiskt över långt tid har avkastningen på väl valda aktiefonder varit ca 4% årligen efter skatter och inflation i genomsnitt. Det ger en dryg tredubbling av värdet på 30 år. Visst kan värdet dyka till hälften under en tid men det har visat sig hittils att det rätar upp sig över längre tid.
Däremot om ni exempelvis sparar till köp av större bostad inom närmaste åren är det en annan sak.
I mitt fall sparar också min fru större delen på bankkonton ( I nischbank med bra ränta) och jag har istället större andel i fonder MEN i vårt fall är det mer vettigt då är en bit över normal pensionsålder och ämnar elda pengarna på resor mm närmaste åren. Vi vill inte vänta ut ett eventuellt aktiemarknadsfall i flera år.
Kolla på kursfallen ca år 2000 och 2008 . Där dök det rejält två gånger MEN över längre period så blev det ändå helt ok om man kunde undvika att köpa och sälja på känsla OCH undvika svartepetter som enskilda aktier i IT-boom företag runt 2000 exempelvis.
Större bostad behövs inte, vi byggde en villa för 2 år sen. Ja, vi (min sambo) är för likvid. Vi har egentligen inget att spara till idag än pension och kanske en stuga om 5-10år.
Vi är mellan 30-33 båda två.
Det ni känner er bekväma med är det ni ska köra på.
Så här gör vi: jämkar ihop gemensamma kostnader i slutet av månaden. Dels för att fortlöpande hålla koll på kostnader, dels för att vi även betalar dessa gemensamma kostnader procentuellt utifrån inkomst. Nu betalar jag cirka 80 % av alla gemensamma utgifter då jag även har 80 % av hushållets inkomster.
Enda undantaget från ovan är när vi köper större sällanköpssaker som TV, större möbler, luftvärmepump och så vidare där vi delar 50/50 eftersom det finns stora variationer i hur mycket vi betalar utifrån vem som är föräldraledig. Då vill ingen av oss att den andra ska behöva betala 70-80 % av något som vi bara råkade behöva köpa just då men som hänger med en längre tid.
Grattis till barnet!
Mina barns mamma och jag hade inte så stor löneskillnad som ni, men jag tjänade ändå bra mycket mer än henne.
Hon var också FL med barnet på heltid (sjukpenningnivå må-fr), jag tog då ut dubbeldag på en dag i anslutning till helgen och tog då sjukpenningnivå i tre dagar. Jag överlät sen 2/3 av min ersättning till henne. Om jag minns rätt så var de två dagarna nästan i paritet med den ersättning hon hade på 5 dagar.
Det passar kanske inte heller alla, men jag fick lite extra ledig tid och hon/hushållet ett ganska bra tillskott i kassan.
Edit: jag angav tidigare att jag gav bort 1/3, jag behöll 1/3 och gav bort 2/3. Ursäkta felet.
Vi har just nu hyfsat stor skillnad med att min fru dels har lägre lön och dels endast tar ut 3 dagar föräldrapenning per vecka. Vi har inte gjort något avancerat upplägg utan räkningar fortsätter vi betala som tidigare med samma person som ansvarig.
Hon fortsätter stå för sin shopping etc och sitt sparande med de ca 8k hon har kvar efter räkningarna. Sedan har vi ett gemensamt konto med varsitt kort där nästan allting annat tas ifrån. I nuläget är det bara jag som lägger in pengar där och jag har ca 5k kvar efter räkningar + toppa upp gemensamma kontot. Har dock i princip inga egna utgifter som inte ingår i räkningar och det gemensamma så kan spara 5k i månaden.