Stämmer det inte som jag skrev då, att om du sparar ”till långsiktiga investeringar till dig” och hon ”prioriterar annat”, så blir det du som får dela med dig till hälften vid en ev separation?
Jag vet inte varför du ens varför du fortsätter
Att min fru inte sparar i fonder betyder inte att hon är ute och fikar upp sina pengar varje månad. Som sagt, du gör antaganden om saker du inte vet. Om min fru lägger pengar på konst eller annat (hon har specialintressen med ett värde på större nivå än det jag har sparat, av anonymitetsskäl vill jag inte avslöja vad) varje månad och jag sparar för att göra större inköp, så räknas hennes samling lika mycket som mina investeringar vid en ev. separation.
Så sluta killgissa om saker som du har NOLL koll på Fokusera istället på att hjälpa trådskaparen i sin frågedtällning, allt annat är sidospår.
Jag kan bara dela mina egen situation om det kanske kan hjälpa.
Jag tjänar ungefär 2.5-3ggr så mkt brutto som min sambo som jag har barn med. Det blir ca dubbelt så mkt netto. Jag lade in hela grundplåten, ca 30% när vi köpte vårt gemensamma hus, lite över 2m, då jag hade likvider och inte hon. Vi har delad ekonomi men jag betalar oftast semestrar och sådant och såklart en större del av utgifterna, men inget vi eg har definierat.
Det jag funderar på nu, då jag har en ganska bra tjänste mm pension, men hon ingen, är hur jag skall bygga en pension åt henne. Vi har börjat med lite indexfonder som jag pyttsar in i.
Så jag tycker det är bra att ni tar diskussionen, men jag tycker nog att den bör komma från parten med mer kapital. Det ligger normalt i ens intresse om man har barn att se till att det finns en stabil grund om ngt skulle hända. Har ni inga barn än ser man nog lite annorlunda på sådana saker.
Vi sätter våra inkomster på ett delat konto som vi sen använder till att betala alla ‘gemensamma’ utgifter.
Sen delar vi det som blir över lika så vi får lika mkt ‘egna’ pengar.
Vi kör nåt liknande som @Pareto där vi bägge överför allt utöver ett visst belopp till ett gemensamt konto (för gemensamma utgifter).
Exempel:
Person 1: 35 tkr lön, överför 25 tkr, 10 tkr kvar på eget konto
Person 2: 25 tkr lön, överför 15 tkr, 10 tkr kvar på eget konto.