Utdelningar och hushållsekonomi

Hej!

Jag skulle gärna höra hur ni andra som har utdelningar att förhålla er till i hushållsekonomi.

Vi är ett par som har valt att fördela våra gemensamma kostnader utifrån en procentuell fördelning. Den som tjänar mest betalar mest av räkningarna. Senaste 1,5 året har jag tjänat mest och därmed betalat några tusen extra i månaden.

Nu har min sambo startat företag och lönen han tar ut är fortfarande lägre än min men han förväntar sig att få en utdelning. Han inledde med några månader utan lön men tog då från sparandet till den nivån han låg på innan för att inte belasta hushållsekonomi.

Vi funderar nu på lämpliga upplägg och vill gärna höra hur andra gör.

Ena alternativet är kanske att se utdelningen som en stor månadslön och den månaden blir de gemensamma utgifterna att ligga helt på honom. Det blir en trevlig månad för mig och han behåller ändå merparten av pengarna till att spara och göra annat kul.

Alternativt att man slår ut utdelningen på 12 månader och ser vad fördelningen hade varit då och jämnar ut det då. Det är rättvist men jag kan känna att det blir en för stor smäll för honom när vi inte har gemensamma barn eller hus som kanske gett mer fog att tänka annorlunda.

Eller ska man inte se det som inkomst alls och låta det vara en trevlig bonus för honom som kommer med företagande och speciellt utifrån att han gått utan lön några månader.

Jag är väldigt glad för hans skull och förväntar mig inte att ta del av hans utdelning men tycker nog inte heller att det är helt irrelevant att räkna in det på något vis om han fortsätter ta lägre lön än mig och jag fortsätter ta mer av utgifterna.

Hur gör ni andra som får utdelningar i förhållande till hushållsekonomi?

Vi löste det genom att gifta oss.
Eller rättare sagt genom att skaffa barn för i samband med det valde vi att ha gemensam ekonomi.
Några år senare gifte vi oss.

Slå ut snitt per månad tänker jag blir mest rätt. Utdelning från eget företagande är för mig bara ett annat sätt att få ut lön.

Du skulle kunna sänka din lön på liknande sätt genom löneväxling, och då få betala mindre av utgifter men ändå sätta av pengarna till dig själv.

8 gillningar

Nja, inte bara.

Anta att personen tjänade in pengarna för tio år sedan och har låtit dem ligga i en kapitalförsäkring i bolaget därefter.

Av en lycklig slump har innehaven gått bra och är nu 10x ursprungligt värde.

Ska det då ses som lön när det tas ut bara för att sparandet skett i bolaget istället för utanför bolaget?

Hade det tagits ut ur bolaget direkt och därefter placerats hade de nog inte sett på det på det viset.

Dvs. att all framtida avkastning på t.ex. börsnoterade aktier är lön och ska delas 50/50.

Det är ett nystartat bolag i det här fallet.

Jag vet, jag kunde i och för sig ha skrivit att personen köpt någon förhoppningsaktie och gjort 10x i bolagets KF på en månad.

Samma princip. Avkastning som de om den kom från ett ISK utanför bolaget kanske inte skulle se på som lön som ska delas 50/50.

Ja, jag kan tycka det. Det blir ju vinst i företaget som är den enes arbete.

Om uttagen utdelning leder till ett ökat kassaflöde medan man lever med någon är det rimligt att det kommer även partnern till del. Speciellt om partnern vanligtvis betalar mer av löpande kostnader för att lönen från företaget hålls nere av skatteskäl.

2 gillningar

Ok, inget fel med att tänka så men då ska väl den andra personens tjänstepension, ISK etc. också delas lika.

Det är mer rimligt att privat sparande hålls enskilt, än sparande i företag. Anser jag.

Ännu hellre kan nysparande i fast parrelation ske till gemensamt konto så båda får del av bra avkastning.

Särdiskussion egentligen men jag ser i stort sett inga fördelar med att sammanblanda sparande på gemensamma konton, bara nackdelar.

Är det bara för löpande utgifter, semesterspar etc. kan det finnas en poäng.

Det kommer det nog göras också om paret fortsätter på samma sätt, men först när man tar ut pensionen/lever på avkastningen/kapitalet från ISKt.

Något som kan vara rimligt att ha med i beräkningen är vad ni får avsatt till tjänstepension. Din sambo kanske väljer att spara detta privat från utdelning istället för att låsa in pengarna i en tjänstepensionslösning.

5 gillningar

Ja vi har pratat om ett nytt upplägg om det skulle komma barn men för giftemål har vi skissat på ett äktenskapsförord som exkluderar isk konto från giftasgodset. Så för oss löser det inte riktigt frågan om utdelningar i förhållande till hushållsekonomi. Men mycket blir ju enklare med giftermål för sånna här frågor. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Bra poäng! Det borde räknas bort!

Jag är också egenanställd och sambo. Våra gemensamma utgifter fördelas utifrån min potentiella heltidsinkomst eftersom min faktiska inkomst oftast är lägre än vad jag skulle kunna ha eller oregelbunden precis som i TS fall.

Att jag gör kul projekt eller tar längre semester ska inte göra att min sambo betalar mer hemma.

Skaffar vi barn så blir det fullt ut gemensam ekonomi men tills dess fungerar detta upplägg bra.

Hej! Kan du förklara hur ni ser på potentiella helhetsinkomst? Är det någon överslagsräkning av lön och möjlig utdelning? Räknar du då av pensionsavsättning på det eller om det inte blev som det var tänkt och du får mycket mindre att på nått sätt jämna ut det?

Ju mer vi diskuterar det här ju mer lutar det, tills vi får barn, mot att bara köra 50/50 av utgifterna så länge vi har under 25% skillnad mellan lönerna och över ett visst belopp. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jag räknade på två sätt:

• Historiskt vad har jag legat på tidigare (har vart egen några år)
  • Om jag jobbar på typuppdrag 80% (ger utrymme för tid mellan uppdrag, sälj och bokföring över året) vad landar jag på då.

Båda uträkningarna är med pension inräknat men blir oavsett ganska grova uppskattningar.

Även personliga förhållanden för
oss som min större portfölj och min sambos behov av att stötta sin familj ekonomiskt gör att mitt bidrag gärna kan vara lite högre.

Det är ingen exakt vetenskap, men jag tycker man ska räkna och analysera faktorer och prata ihop sig.

För er del med mer osäkerhet varför inte göra som med preliminärskatten för bolaget :slight_smile:?

Gör en initial beräkning sedan justera när ni ser hur året blev. Efter några år får ni koll på det och kan kanske ha lite lösare ramar men varför inte börja där?

Annars är väl 50/50 toppen som start!

När det gäller par-ekonomi så är alla varianter bra så länge båda är införstådda med vad det verkligen innebär och vad det leder till samt att båda är överens. Och då menar jag överens på riktigt, inte att den ena lägger sig för att den är konflikträdd eller “inte är så bra på ekonomi” eller vad det nu kan vara man skyller på.
Det är definitivt värt att diskutera både på längden och tvären innan man bestämmer sig. En bra övning innan man startar en gemensam familj.

Gemensamt konto är väl lösningen på det mesta av problemen i den ursprungliga frågan.
Alla pengar in, oavsett om det är nettolön eller nettoutdelning, in på ett gemensamt konto. Därifrån betalar ni allt. Därifrån kan ni även ta en viss summa (samma) varje månad att ha som egna fickpengar. Vad man gör med dem har den andra inte att göra med.

Jag har både fast anställning och eget företag vid sidan om. Företaget delar ut en gång om året. Hela den summan åker in på det gemensamma kontot. Färdigt. Inte behöva fundera på vad det blir per månad. Inte fundera på vilken procentsats av räkningen som ska betalas av respektive person.

Samma gällde under föräldraledigheten. Inget snack om vem som ska betala vad hur mycket under föräldraledigheten. Bådas lön / föräldralön / ersättning från försäkringskassan in på kontot. Med dessa pengar betalar man i princip allt ifrån, utöver sin egna fickpeng som båda alltid får.

Enda problemet med helt gemensam ekonomi enligt ovan är om man drar ojämnt. Och då menar jag inte att den ena har högre lön en den andra, utan att man inte jobbar lika mycket. Kan ju vara påfrestande om en i paret medvetet håller nere sin inkomst genom att passa på att vara ledig och därmed bidrar med mindre ansträngning. Men om man är överens om det så kan det ju också funka.

Sedan tycker jag att båda borde ha sitt individuella sparande. Det är en extra trygghet att vara 100% rådig över ett eget konto med sina egna pengar på som inte delas med någon annan. Blir partnern överkörd på väg hem från jobbet och ni bara har gemensamma konton finns det en risk att kontot låses eftersom det ska vara del av arv. Eller för den delen att personen man trodde man visste var man hade visade sig ha dragit med alla gemensamma pengar (tillika då alla dina pengar). Eller att en i paret blir utsatt för någon knasig överföring och fastnar i någon AML/KYC och alla konton personen har tillgång till låses, vilket alltså inkluderar även dina pengar om allt är på gemensamma konton.

1 gillning