Hur har ni med helt gemensam vardagsekonomi i praktiken?

Vi har ett gemensamt transaktionskonto där lönen kommer in och där alla gemensamma utgifter hamnar. Sedan har vi ett gemensamt investeringskonto för sparandet. Det är hela vår vardagsekonomi.

Sedan har vi privata konton med enskild egendom, men de används mest till presenter.

1 gillning

Har delad ekonomi sen 10 år tillbaks (gift). Ingen bryr sig om vem som betalar vad eller vem som har mest på kontot eller liknande. Ingen budget alls, men vi vet att pengarna räcker och blir över. Hade dock varit intressant att veta hur mkt vi sparar i snitt varje månad även om det är ett onödigt detektivarbete.

Vi har ett helt okomplicerat sätt att tänka på presenter. Vi ger inga alls. Inte ens på födelsedagar eller jul. Vad är poängen med att ge varandra något som vi kan gå och köpa själv när man vill? Man slipper även stressen att handla något till en speciell dag. Ibland ger vi varandra utrymme att köpa något som man vill ha extra mycket. T.ex när jag köpte ett digitalpiano so fick frugan en liten pott att köpa något annat för. Ibland köper vi något kring jul eller så tillsammans. Som en ny TV eller en möbel eller så. Ingen i den närmaste familjen vill heller ha julklappar eller födelsedagspresenter eftersom de inte heller vill lägga energi på presenter och att försöka komma på något som personen verkligen vill ha, när alla i familjen har det gott ställt ekonomiskt och köper precis de som faller dem in ändå. I min familj är frihet från att ge presenter viktigare än att få dem själv. Aja, nog om det.

Mat ----> Vi har ett 6 veckors löpande schema på matsedel. Vi lämnar lördag och söndag öppen för vad som faller in eller för att äta ute/beställa hem osv. Jag tänker att ett löpande schema kan hjälpa till med att få koll på kostnaderna. Man kan t.om kolla på vad varje rätt kostar och ha dem olika ofta. Den största vinningen är att man slipper tänka så mkt på vad man ska ha för mat i veckan, vilket är jätteskönt, samt att vi faktiskt anser att vi äter mer varierat. Samma mat äts inte mer än 1 gång i månaden. Vi flyttar och byter plats/byter ut rätterna efter behov. Det viktigaste är att veckans sedel är införskaffad så att maten bara blir en parantes i vardagen och man slipper lägga tid på att planera en matsedel. Detta medför också att storhandling blir enkelt och effektivt vilket kan spara en del.

Blev långt inlägg det här…

1 gillning

Finns det gemensamma ISK? Eller det kanske inte är det du menar? Jag hade gärna haft det med min man (när han slipper sitt amerikanska medborgarskap) nämligen.

1 gillning

Nej, man kan inte samäga ett ISK. Vill man tvunget äga 50-50 är det fortf ett traditionellt aktie- och fondkonto med reavinstbeskattning som gäller. Eller KF med förmånstagare.

Men man kan ju ha en fullmakt om man nu vill.

1 gillning

Vi bor inte i Sverige, så jag menar ett vanligt konto för investeringar (på IBKR i vårt fall), inte ett investeringssparkonto.

1 gillning

Det är en bra sammanfattning på hur vi har det också. Funkat bra sedan 2001.

Jag FIRE. Min fru jobbar 60%.

@Chrysos @havsekorre Ah- då förstår jag! Det var lite som jag trodde/ hade för mig. Men trodde någon hade öppnat en dörr för att jag kunde ha fel, och ingen hade blivit gladare än jag om det hade varit så!

Vi har alltid haft privata konton och ett gemensamt.

Lönen går till privata kontot där vi sedan sätter över till det gemensamma. Det gemensamma kontot betalar alla räkningar och kreditkort.

Sen har vi ytterligare två gemensamma konton, ett för resor och ett för rust.

Sen har vi såklart varsitt ISK på varsitt Avanzakonto.

Tidigare skötte jag all ekonomi. Men för ett par år sedan såg jag till att sambon öppnade ett eget ISK och att hon kom igång med ett generöst månadssparande.

Nu har vi nyligen bokat resa. Resekontot betalar flyg och hotell så det blir lixom ingen dipp på kontot för räkningarna. Nu på black friday planerar vi att köpa ett par prylar till hemmet. Pengarna tas från rustkontot. Det känns väldigt bra att göra så.

1 gillning

Jag ser det som om att vi har delad ekonomi, fast ändå inte. Min man jobbar typ 06-15, jag 09-18, vilket funkat bra for barn och djur. Han gör därför mest vardagsinköp. min lön går till att amortera och spara, resten ar typ delat. Vi hade absolut ingenting när vi träffades och är överens om att allt vi äger och tjänar ar gemensamt så lange det är vi (25 år+ såhär långt), även om jag nu tjänar 40% mer än honom. Intressant aspekt som vi inte har rett ut är att jag tänker mig FIRE men han vill jobba i “all evighet”

Jag och min fru har haft gemensam ekonomi sedan vi blev ihop för 11 år sedan, och sedan gifta. Vi har två barn.

Vårt upplägg är att vi bara råkar ha tecknat olika autogiro på resp person, dessa betalar vi och det dras från våra lönekonto. Vi har sedan

• Huskonto (renoveringar, underhåll)
  • Bilkonto (spara till ny bil)
  • Resekonto (använder vi för våra semestrar)
  • Buffertkonto

Vi för över ett visst antal tusen till resp konto från våra lönekonto på autogiro. Därutöver har jag ett ISK på Avanza för barnen i mitt namn, ett eget ISK på Avanza och min fru ett eget ISK på Avanza. Dessa är mer för långsiktigt sparande.

Vi har inget speciellt pensionssparande utöver de vi får från ITP. Jag för även över den delen jag kan från PPM årligen till min fru eftersom jag har ca 20 % högre lön. Vi är förmånstagare på resp. konto där det är möjligt.

Hur sköter vi ekonomin? Vi diskuterar större inköp, annars sunt förnuft, bokför inget och vi har ca 10-15 kkr kvar på våra resp. konto efter att alla dragningar är gjorda som används för mat, upplevelser, diverse inköp, möbler etc. Funkar kanon.

Ett till vittne här som lever i ett hushåll med gemensam ekonomi.
Gifta. Ett barn under 18 i hemmet. För många djur. 30% skillnad i nettolön.

Alla intäkter till hushållet (löner, barnbidrag, extrainkomster) går in till ett gemensamt bankkonto. Alla konton står i bådas namn så långt det går (ISK har vi flera, skapligt jämnt fördelat i kapital och med fullmakt åt bägge håll att se & agera i varandras). Hela hushållets ekonomi ryms i samma bank. Boende i hus ägs 50/50, likaså bolånet.

Alltså så gemensam ekonomi det kan bli. Pensionen är ju det som oavsiktligt blir lite skevt pga pensionsinbetalningar av arbetsgivaren men planen är ju att leva livet ut tillsammans och jag kompenserar mer än gärna skillnaden i händelse av skilsmässa om så önskas.

Alla vardagsutgifter sker från ett transaktionskonto med dubbla kort (varsitt debit-kort) och därifrån går också alla hushållets fakturor. Abonnemang/avtal går ju ofta på en individ så där har vi av slumpen hamnat på lite olika (jag har några försäkringar, min respektive några andra osv) men det kvittar för allt betalas ur samma konto.

Sparandet är gemensamt och “fickpengar” är gemensamma på transaktionskontot. Ett tag gjordes försök med detaljerad budget men över tid försvann behovet och det är nu mer “riktlinjer snarare än regler” för att låna ett citat från Pirates of the caribbean.

Vårt hushåll har åkt på en ekonomisk resa. En av oss fick ett oväntat arv på 1mkr innan vi hade varit gifta ett år. Det gick in i gemensamma ekonomin och användes för att köpa första huset. En av oss behövde plötsligt byta jobb och ville plugga ett år utan möjlighet till CSN. En av oss gick ner i arbetstid under föräldraledigheten. Alla dessa livshändelser och beslut var gemensamma och i vårt perspektiv enklare att ta gemensamt på grund av vår upplevda gemensamma ekonomi.

Jag argumenterar inte för att det är bättre än något annat sätt. Eller sämre.

Så gjorde vi när vi först slog ihop vår ekonomi till en gemensam. Det var ett litet kliv i riktningen att slå ihop allt. Så vi skaffade ett ICA-kort kopplat till ett konto på ICA och förde över pengar dit som skulle täcka alla inköp av mat för nästa månad. När vi vande oss vid det så kunde vi senare strunta i ICA-kortet och istället ta alla utgifter från det gemensamma transaktionskontot direkt från vår huvudbank.

Gemensamt sparkonto där vi är två kontoinnehavare. Båda kan flytta pengar till/från individuellt. Det sker aldrig utan att vi först stämt av med den andre (eller i efterhand om det skulle vara något mega-akut… vilket nästan aldrig borde kunna inträffa).

Inte några nackdelar som jag kan komma på att jag eller min respektive måste “stå ut med”. Det är bara transperent och fördelaktigt på alla sätt och vis. Vi har upplägget att lönekontot inte är detsamma som transaktionskontot. Så månadsvis skyfflar vi först över en summa till sparande (regeln: ge dig själv betalt först) och sen för vi över nästa månads uppskattade utgifter till transaktionskontot. Det blir i regel alltid lite pengar över där som blir en extra spar-skvätt innan nästa månads utgifter flyttas dit. Vi har alltid 5k “bottensats” på transaktionskontot för trivselfaktor om nån oväntad utgift dyker upp mot slutet av månaden och slippa behöva göra en manuell överföring. …eftersom vi vägrar kreditkort :wink:

Frågor på det?

2 gillningar

Låter rätt märkligt att köpa en present till någon med gemensamma pengar. Nej usch, ni bör ha ett gemensamt konto för återkommande gemensamma utgifter, resten uppdelat.

2 gillningar

Vi har helt ihopslaget som ni. Gifta sedan 40+ år. Vi har dock “egna” sparkonton och fondsparanden. På ISK det mesta.
Delvis för att jag är mer riskbenägen och hon är mindre. Då kan vi välja placeringar efter eget samvete för de pengar vi har på eget konto utan att den andre lägger sig i mer än hen “tillåts”.
OM ex mitt sparande skulle växa bättre pga bättre placeringar ( vanligt) eller hennes pga att hon sparat undan mer ( också vanligt) så stämmer vi av nån gång ibland och jämnar ut saldot . I och med att vi kör helt hopslaget i praktiken spelar det ingen roll över tid.
Utjämning antingen genom en direkt överföring eller genom att den “rikare” får täcka lite mer resor etc ett tag. Vi kan inte se varandras sparanden dvs om hon skulle köpa något åt mig skulle jag inte se det.
Så även med löpande utgifter. Vem som betalar spelar ingen roll men vi har en normal rutin där jag betalar mer löpande pga högre lön. Om den ene får ebb i kassan skickar den andre över det som behövs. Att vi för det mesta har lön kvar i slutet av månaden hjälper förstås.
Att vi är likartat ekonomiska och ointresserade av modet , nyare bilar, status , high end prylar och senaste teknikprylarna mm hjälper.

Gift par med var sitt privat konto och ett gemensamt konto + ett gemensamt ICA kort.

Vi har valt att strukturera det så att båda får samma summa “kvar i fickan” varje månad oberoende av vad vi tjänar, och båda får lika mycket till sitt eget privata spar. Vi använder ett Google Sheet för budgeten som automatiskt justerar vad man ska föra över till det gemensamma kontot varje månad efter att varje persons utgifter och sparande är inräknat.

Alla matinköp görs på ICA kortet, eventuella övriga inköp tas från det gemensamma kontot.

Vi har inte helt gemensam ekonomi, men vi har ändå ett gemensamt konto och jag förstår inte varför man inte skulle ha det som sammanboende. Fram till vi fick barn hade vi upplägget att räkna ihop alla utgifter, föra över hälften var till det gemensamma kontot som allt betalas ifrån och resten behöll var och en på sitt individuella lönekonto. När vi fick barn ändrade vi upplägg så att vi förde över hela lönen/föräldrapenningen, betalade alla utgifter och delade lika på det som blev kvar. Det är lätt att göra uppföljning eftersom allt betalas från samma konto och vi behöver aldrig föra över till varandra. Vi har praktiskt nog haft ganska lika löner, men det funkar även om det är större skillnad.

Vi har Coops kreditkort (Mastecard), med extrakort, och i appen kan man se alla gjorda köp.

2 gillningar

Verkar vara en väldigt homogen tråd här där samtliga verkar tycka att gemensam/delad ekonomi is the shit. Får därför komma med lite bränsle till diskussionen så det inte bara blir ryggdunkande här…

Lyckligt gift sedan 15 år och inte ett enda bråk om ekonomi so far. Och separat ekonomi är en del av framgångsreceptet. Vi har helt separata konton och investeringar och synkar gemensamma utgifter varje månad. Vi tjänar olika men båda har god sparkvot.

Som någon var inne på hopar sig problemen om man t ex vill överraska sin partner med något. Lätt hänt att saldot avslöjar i förväg.

Sa jag förresten att vi har äktenskapsförord? :grin: Eftersom vi ändå skall leva tillsammans livet ut tyckte vi det var lika bra.

2 gillningar

Helt gemensamt här.
Innan vi köpte huset så hade proportionerligt gemensam ekonomi.

Då:
Pengar in på eget konto, egna utgifter från eget konto, överförde ca 50% av hushållets totala inkomst till gemensamt konto i procentuell fördelning från eget konto.

Nu:
Alla pengar in på samma konto, allt betalas från detta, mobil, a-kassa etc.
Sedan förs en egen peng över till eget konto. Detta för hopp och lek eller extra sparande eller vad det nu kan vara.

Vi föredrar båda det nuvarande läget då det är mycket lättare att hålla koll på vad som händer ekonomiskt i hushållet.

Det var väl ingen diskussionstråd utan fråga om praktiska tips? Klart att alla som svarar är i samma fålla :grinning_face:

vi har separata konton för ”fickpeng” som vi köper presenter från. För att ”dela” ISK kan man ha varsitt där man sätter in samma summa och köper samma sak samtidigt.

Ett konto där allt går in. Ett konto kopplat till kort för allehanda utgifter tex mat. Dit flyttar vi pengar från det gemensamma kontot om och när det behövs. Smidigt som tusan. Om vi vill överraska partnern så kan man oftast ta det på faktura som betalas på födelsedagen. Annars fungerar det att ge presenten i annan form, exempelvis ett kort med vad presenten innebär och sedan betala efter födelsedag.

Gemensamt spar förutom ovan via varsitt helt identiskt isk med identisk månadsöverföring kopplat till det gemensamma kontot med insyn från partnern, förträffligt med lysa för det, vet inte om andra erbjuder samma sak?

1 gillning