Hjälp - vilket kortkonto vid gemensam ekonomi?

Hej forumets experter!

Jag och min sambo ska ta vår gemensamma ekonomi ett steg längre och börja med delad ekonomi fullt ut.

Vi tänker ett upplägg att vi öppnar ett gemensamt konto dit alla pengar ramlar in, varpå vi tar ut varsin slant (lika stor) som vi skickar in på respektive konto varje månad.

Vilken bank skulle vi kunna använda oss av i denna situation? Vi kommer ju behöva varsitt bankkort att kunna handla ex mat med från gemensamma kontot.

Några förslag? Vad bör vi tänka på när vi väljer var vi öppnar konto?

Tack på förhand.

Vi har gemensam bankkonto på ICA Banken och gemensam sparkonto med 3,5% ränta på SBAB. Väldigt smidigt.

1 gillning

Vi har helt gemensam ekonomi men separata lönekonton (om än i samma bank), gemensamt buffertkonto men alla inköp görs med kreditkort. Vi har både Amex och MC, både jag och min fru har varsitt kort som är kopplat till samma ”konto”/kredit. Samlingsfaktura varje månad som betalas omgående.
I praktiken administrerar jag alla räkningar och min fru för i princip bara över större delen av sin lön till vårt buffertkonto. När jag betalat räkningar tar jag ett exekutivt beslut på hur mycket som ska investeras den månaden och tömmer av från mitt lönekonto och buffertkontot.
I praktiken hade detta gått att automatisera en hel del men jag har ganska stora svängningar i min månadslön så därav handpillet.

1 gillning

Personligen har jag och min fru alltid haft gemensam ekonomi. Redan från studietiden. Idag har vi barn,företag, investeringar ihop. Det underlättar att vi tjänar lika mycket.

Vårt upplägg är

Egna kreditkort på samma bank. Periodsvis stämmer vi av och överför. Nu har jag tex betalt semester. hotel, flygbiljetter, hyrbil. När jag betalar så betalar jag allt från mitt konto om jag har tillräckligt annars överför hon.

I slutet av året tror jag vi båda har bidragit lika mycket. Då vi sällan har massa pengar över av lönen.

Däremot tycker tror jag hon handlar mer kläder än mig, jag är konstant i butik och ska lämna eller hämta nått paket. Jag har väl andra skavanker, köper dyr japansk kolgrill eller en lagrad soyasås som är overpriced. Skulle gissa att det går jämt ut. .

Hitta er egen delade ekonomi harmoni. Det som funkar för mig kanske inte funkar för dig. Alla har olika förutsättningar. Tillit och respekt för att man nu inte äger alla ens egna pengar, utan man nu delar dem.

Testa köpa något hon gärna hade velat ha, sedan betalar ni av detta ihop. Se hur det känns.

Nybliven sambo, vi hade olika banker men skaffade Lunar nyligen. Gick snabbt, valde 3 konton för 29kr/mån (då tog vi bort korten på de gamla bankerna men har kvar kontona). Stor nackdel att betalfunktionen dock är under utveckling, går tex inte att betala räkningar som har plusgiro… Men antar att det kommer.

För alla gemensamma inköp använder vi norwegians kreditkort som vi delar fakturan på varje månad.