Vilka bankkort anvĂ€nder ni đŸ€”?

Vi kör SEB Invited, tror det har nÄgon slags cash back.

Det har inte dragits nÄgra pengar för mig Àn. Jag ska kolla upp det.

Kollade upp det nu. SĂ€tter du in genom kort/swish kostar det inget.
Gör du en banköverföring kan din andra bank ta en avgift.

1 gillning

Tja, vilken rÀntesats som anvÀnds spelar ju mindre roll om man ÀndÄ inte anvÀnder den tjÀnsten. De kreditkort jag har har alla ordentliga kreditprövningar.

PĂ„ min kattvind har jag en stor samling spritflaskor. Det vore teoretiskt möjligt för mig att supa mig till döds flera gĂ„nger om, om jag nu fick för mig det. Att det förhĂ„ller sig sĂ„ gör inte att tillverkarna skulle vara ”oetiska” eller att de av etiska skĂ€l borde sĂ€nka alkoholstyrkan i spriten för att begrĂ€nsa skadan om nĂ„gon skulle supa lite för hĂ„rt.

Att reklam och upplÀgg för att frÀmja osunda beteenden kan ses som oetiska Àr jag med pÄ men inget annat. Alla banker borde enligt ditt resonemang vara oetiska eftersom de tillhandahÄller sÄdana hemska produkter som kreditkort. Jag utesluter inte att det kan finnas nÄgon aktör som de facto agerar oetiskt men jag kÀnner inte till nÄgon sÄdan sjÀlv.

2 gillningar

Kortutgivarna fĂ„r betalt via avgifter som handlarna betalar. Det Ă€r högre avgifter för kreditkort Ă€n debetkort. Att det skulle finnas en direkt koppling till nĂ„gon ”svagare” som betalar för kalaset lĂ„ter konspirativt.

1 gillning

Helt rÀtt hÄller med dig till 100%. Nu vet jag hur kreditkort fungerar :+1:.

Sas Amex Elite samt SAS Mastercard premium parallelt.
Kombon gör mig till guld pÄ sas samt gör att jag varje Är flyger ner 2 vuxna plus 2 barn till Spanien, 2ggr per Är, gratis.
BrÀnner över 300k per Är pÄ korten sÄ blir dubbla 2 för 1.

5500 i avgifter men fÄr flyg vÀrt runt 30k plus övriga förmÄner pÄ köpet.

Beror pĂ„ vad man Ă€r ute efter, efter att ha anvĂ€nt olika typer av kort i mĂ„nga Ă„r har jag sjĂ€lv landat i enkelheten i att anvĂ€nda det min bank erbjuder till 0.5% bonus pĂ„ online köp. Jag tror man bör er vĂ€lja det man kĂ€nner sig bekvĂ€m med. Finns för/ nackdelar med de flesta, som man fĂ„r vĂ€ga gentemot vad man söker

MVH

Jag vill ha en av varje eftersom det har hÀnt att till exempel hela Visa:s system legat nere nÄgra timmar eller nÄgon dag. Prepping helt enkelt.

TyvÀrr finns inte sÄ mÄnga Visa-kort kvar. Men jag har just bestÀllt OKQ8 Visa. Som dessutom erbjuder de e-faktura (till skillnad frÄn Komplett).

Hur för du över pengar till crypto.com? Vilket kort/bank anvÀnder du?

Vilken otÀck hemsida crypto.com :joy::joy::joy::+1:.

Testar everydaycard kreditkort. 195kr/Är. 1% cashback pÄ mat och brÀnsle. 0,5% pÄ resten och sen 1% nÀr man passerar 20 tkr per halvÄr.

1 gillning

Klart vÀrt Ärsavgiften. Första Äret graris. Sedan 195kr Är. Riktigt bra. :+1:

Det fanns nÄgot annat kort som diskuterades i forumet som hade högre procent men med dubbel Ärsavgift, sÄ att det gick pÄ ett ut. SÄ jag fortsÀtter med everydaycard. Minns inte vad det andra hette.

Enda nackdelarna hittills med everydaycard Àr att hemsidan Àr enkel/dÄlig design och att klassningen av ett inköp som t ex mat tar nÄgra dagar. Sen har jag betalat första fakturan nu och jag ser att den Àr inbetalad men stÄr kvar som senaste faktura, sÄ Àr inte helt uppenbart frÄn översikten att man betalat.

Tips Àr att stÀlla om till e-faktura nÀr man fÄr kortet sÄ man inte Äker pÄ fakturaavgift. Sen upptÀckte jag att min bank inte skickar nÄgot meddelande nÀr jag fÄr e-faktura.

Tror fakturan kom 5-10 dagar efter brytdatumet.

Jag “toppar upp” med mitt vanliga debitkort frĂ„n LĂ€nsförsĂ€kringar just nu. BĂ€st Ă€r dock att göra SEPA överföringar eftersom du slipper eventuella avgifter. Jag var inne tidigt och har alltsĂ„ en ganska hög cashback vilket gör det vĂ€rt det oavsett :slight_smile:

Haha “have fun staying poor” som dom i kryptosvĂ€ngen brukar sĂ€ga :wink: skĂ€mt Ă„ sido, de vĂ€xer sĂ„ de knakar, som allt annat i den branschen.

Det som Ă€r bra med gratis kort Ă€r att den Ă€r alltid gratis. Kvittar hur mycket man anvĂ€nder det. :+1:. Även om man glömmer bort kortet kommer det inte kosta nĂ„got :+1:

Jag kunde inte göra SEPA till Litauen frÄn LÀnsförsÀkringar, dÀrför jag frÄgar.

Tillkommer det avgift pÄ debitkortet? Om ja, hur mycket Àr det?

Förde över €100 idag vilket resulterade i en dragning pĂ„ kontot pĂ„ 1049 SEK.
Kollar man xe.com skulle €100 innebĂ€ra 1032 SEK.
Dvs idag 1.64%, det Àr dÀremot oftast sÀmre vÀxelkurs pÄ helgen och brukar kanske ligga pÄ 0.2%-0.5% vardagar.
CDC tar tydligen inte nÄgra egna avgifter hÀr, vilket de gjorde i början (hade glömt detta faktiskt!)

Har du dÀremot +2% i cashbacknivÄ sÄ lönar det sig, speciellt med tanke pÄ de andra fördelarna kortet innebÀr :slight_smile:

Har inte testat SEPA till denna banken men sĂ„ fort jag nĂ€mnde krypto drog de öronen Ă„t sig hos LF
:smiling_face_with_tear:

2 gillningar

Vissa kreditkort gÄr ett steg till för att locka dig in i rÀntefÀllan: Deras E-fakturabelopp som föreslÄs Àr bara pÄ lÀgsta beloppet. Inte hela pÄ beloppet. För den som vill bara godkÀnna pÄ sin mobil och aldrig ha skuld inte en bra lösning.

Santander hÄller pÄ med denna tveksamma metod.

4 gillningar

Vad jag förstÄtt har everydaycard varit sÄ, men vad jag kunde se frÄn fakturan och nÄgon skrivelse pÄ deras hemsida sÄ Àr det förvalda beloppet hela skulden som ska betalas.

edit:

Betala hela fakturabeloppet. Inga extra avgifter eller rÀntor tillkommer

1 gillning