Jag kommer hĂ„lla mig kvar till debit kort Skandiabanken Visa. Blir liten avg nĂ€sta Ă
r frÄn november 20kr i mÄnaden
.
VÀrdelöst att söka pÄ en sida som laddar efter hand i mobilen, men jag tror ingen nÀmnt Marginalen.
Börjar likna en vanlig bank mer och mer med funktioner nu tycker jag. Gratis debitkort. 0,6% rÀnta pÄ lönekonto (mÄste man ha för kort?). Hmm, var det sÄ att lönekontot kostar?
edit. 19kr/mÄn för lönekontot.
Jag har gÄtt över till Rocker betalkort med cashback pÄ allt jag handlar, har tidigare anvÀnt remember more (0,5% cashback) men högre cashback pÄ rocker.
hojta till ni vill ha en inbjudan.
I snitt 0,6% sÀmre vÀxlingskurs om man anvÀnder Visa
.
Jag betalar nÀstan allt med kort frÄn Revolut. Fyller pÄ det med ett gratis kreditkort med 0,5% bonus.
Det Àr sÄ bra med notiser vid kontohÀndelser och det gÄr jÀttelÀtt att söka i historiken.
Och pÄfyllnadrn rÀknas som ett köp med bonus? Jag hade intrycket att det inte lÀt sig göras lÀngre. FÄr jag frÄga vilket kreditkort du anvÀnder?
Jag anvÀnder tvÄ kreditkort och ett debitkort.
- Coop Mastercard för att betala livsmedel, hygienprodukter och restaurangbesök.
- Volvokort/Carpay för bilkostnader (sÄ ofta jag kommer ihÄg det).
- Handelsbankens kort för att betala annat.
Funderar pÄ att anvÀnda Coops kreditkort för att betala allt utom bilkostnader faktiskt, jag fÄr poÀng som blir nÄgra hundralappar per Är.
I utlandet anvÀder jag Revolut.
Preem (genom Ikano bank). Kanske gĂ„r med andra âbensinkortâ ocksĂ„. Ăven SHB Allkort ger bonus Ă€nnu.
Nordea Debit
Nordea Gold
Min frÄga Àr ocksÄ om man inte beskattas varje gÄng man handlar pÄ kortet? Man toppar vÀl upp kortet via banköverföring eller via appen och sen handlar man för sina krypto coins sÄ jag tÀnker att det blir en massa transaktioner att redovisa. Eller Àr jag helt ute och cyklar hÀr?
Nej, nĂ€r du toppar upp kortet antingen via SEPA eller via ditt vanliga kort sĂ„ hamnar dessa pengar pĂ„ âkortetâ och du handlar alltsĂ„ för dessa, förutom att du konverterar mellan SEK och EUR sĂ„ Ă€r det ingen skillnad egentligen, det Ă€r samma sak som nĂ€r du fyller pĂ„ t.ex Revolut.
Sen fÄr man ju cashback i krypto, sÀljer du i sin tur denna sÄ ska det skattas pÄ det beloppet, anskaffningsvÀrdet för cashbacken Àr alltsÄ 0kr.
Aha. Tack för svar 
DÄ blir det ju helt plötsligt inte 2% cashback skulle jag pÄstÄ⊠Plus att det ska deklareras om du plockar ut det - inklusive varje cashback transaktion men det kommer kanske som en klumpsumma vid fÄ tillfÀlle?
Jag har vÄgat skaffa flera banker. Hade bara Swedbank och dess kort förut. Nu delar jag upp budget pÄ olika digitala kort (Apple Wallet):
Revolut för mÄnadspeng (fickpengar för egna nöjen och spar) samt veckopeng till barn
Lunar för resor, klÀder, presenter och familjenöjen
Bank Norwegian som alt. till Lunar för cashback och flygresor men anvÀnds i stort inte lÀngre pga corona. Tar gÀrna tips pÄ bÀttre kreditkort. GÀrna utan att vara lÄst till en sak. Kreditkort krÀvs ju vid ex bilhyra nÀr man reser. Ofta tvÄ
Ica (tyvÀrr ej Apple Wallet-kompatibel) för mat och förbrukningsvaror (har kopplat Willys bonus till det kortet ocksÄ)
Swedbank, dÀr jag inte har nÄgot kort alls lÀngre, fungerar som nod och dit gÄr lön som sen distribueras till de olika bankerna. Rocker har jag ocksÄ men anvÀnder inte dÄ Lunar och Revolut fallit mig mer i smak. Lunar har tagit större roll som generellt buffertkonto (Bufferthinken) dÄ rÀntan Àr över 1%.
Nej det blir egentligen 70% av 2%, Àr du dock en högre tier sÄ Àr detta helt OK tycker jag, det finns mig veterligen inga andra kort som erbjuder bÀttre förmÄner ![]()
Cashbacken delas ut direkt vid varje transaktion, dvs det blir lite rörigt om man nu ska sÀlja cashbacken.
Du kan dock exportera alla tidsstÀmplade transaktioner med mÀngder/vÀrden etc, sÄ det Àr vÀldigt enkelt att förstÄ vad som ska in pÄ K4 blanketten i slutÀndan.
Tips pÄ kreditkort: Everydaycard, bonus överallt och den hamnar direkt pÄ kontot.
Ăr det sĂ„ bra med Apple Wallet egentligen? Jag har en korthĂ„llare med mina kort och tycker det gĂ„r snabbare och Ă€r smidigare Ă€n att betala med mobilen. Kort gĂ„r alltid att betala med, det finns terminaler som blippen funkar dĂ„ligt pĂ„ eller inte alls.
Har inte haft nÄgra problem Àn och ifall det inte skulle fungera sÄ har jag bankkortet frÄn Ica och swish. Min tunna fysiska plÄnbok innehÄller bara Ica-kortet och körkortet. Körkortet Àr bara en tidsfrÄga innan den ersÀtts av Freja eID eller dylikt.
Inser att jag resonerat lite annorlunda kring kreditkort. Jag anvÀnder kreditkort för att vid Ärets slut nöja mig/unna mig lyx. Jag inser att jag kanske kunde fÄ mer cashback frÄn nÄgot annat kort men Àr inte sÀker pÄ att jag skulle ta de pengarna att unna mig utan de skulle gÄ till vardagsutlÀgg. För att sÀkerstÀlla att jag anvÀnder kreditkort bonusen till nÄgot jag inte brukar sÄ anvÀnder jag Scandickortet (348kr/Är).
Man tjĂ€nar 20 poĂ€ng för varje spenderad hundralapp. Handlar man 10000kr i mĂ„naden innebĂ€r detta 2000 poĂ€ng i mĂ„naden eller 24000 poĂ€ng/Ă„r. PoĂ€ngen kan du vĂ€xla till hotellnĂ€tter varav de billigaste hotellnĂ€tterna kostar 10 000 poĂ€ng. Jag bor âgratisâ pĂ„ hotell ett par gĂ„nger per Ă„r, tycker jag Ă€r lyxigt.
Sa upp mitt bankkort frÄn banken. Sparar ca 240kr/Är och skaffade rockerkortet istÀllet, gratis och 0,5-1% cashback. Vilket gör att jag sparar ca 650kr/Är.