Komplett mastercard

Hur många använder Komplett mastercard? Man läser att det är problem med fakturan den 27-e ? Är det inte så att man får fakturan i början av månaden och man ska betala senast den 27 -e ? Vad är problemet och vad är nackdelen med den kortet? :thinking:. Jan använder den och är helt nöjd :thinking:.

Fakturan kommer mellan den 5:e och 10:e i månaden, och förfaller den 27:e samma månad, så man har i princip runt 20 dagar att betala den. Det har aldrig varit ett problem för mig i alla fall. Ser inga direkta nackdelar med kortet jämfört med andra kreditkort.

1 gillning

Har haft komplett några år. Har inte heller upplevt några problem bara man betalar i tid. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det som har hänt är att några lagt in fakturan för betalning den 27:e men så har gireringen inte gått igenom förrän den 28:e. Då har Komplett lagt på ränta. Som med alla kreditkort får man ränta från första dagen, dvs upp till 6 veckor bakåt i tiden. Alltså kan det vara bra att betala fakturan direkt, eller i alla fall så fort man fått lön, istället för sista dagen.

Jag har haft Komplett kreditkort och varit nöjd. Några nackdelar:

• Mastercard (detta är bara en nackdel för att jag redan har ett Mastercard; en så stor nackdel att jag nu bytt till ett Visa-kort från OKQ8).
  • Fakturan kommer på mejl, men du kan också få ett sms som påminnelse.
  • Fakturan är förifylld med det lägsta beloppet du ska betala.
  • Relativt hög ränta om du skulle behöva använda krediten (ca 21%)
  • Seg hemsida

Några fördelar:

• 0,5% bonus på alla köp (mer om du köper från Komplett). Bonusen tar du ut på hemsidan som pengar som betalar ner krediten. Funkar smidigt.
  • Ingen årsavgift
  • Avgiftsfria kontantuttag
  • 45 dagar reseförsäkring (fast denna är rätt tam, till exempel får man bara 2000 kr för hemtransport trots att sjukflyg kan kosta uppåt miljonen).
  • 90 dagar drulleförsäkring (dock inte på mobiltelefoner)
4 gillningar

Ser ut som det är svårt hitta mycket bättre kort just nu. Jag har Klarna Visa och Bank Norwegian Visa. Räcker nästan med det men bonus cashback kan försvinna från Bank Norwegian. Använder aldrig kredit. Klarna drar direkt från lönekonto. Bank Norwegian laddar jag att det finns pengar tillgodo. Komplett mastercarrd skulle komplettera det. Funderade använda bara Skandia Visa debit bara 20kr i månaden,men den är sämre än tex Klarna visa som är gratis och fungerar på samma sätt. Komplett mastercard är smidigt bara betala totalsumman under månaden. Det kan man fixa lätt eller hur? Jag är livrädd för dyra krediter :joy::joy:.

Ja, totala krediten står med på fakturan. Allt står faktiskt med i mejlet som de skickar ut också (tidigare var man tvungen ett logga in för att se totala skulden).

Betalar du hela “Utestående kredit” så blir det ingen ränta. Jag har haft kortet i två år och inte betalat några räntor.

1 gillning

Tackar för alla trevliga svar. Det ser smidigt ut. Bra sammarbete här som vanligt Emilv :hugs::+1:

Det var någon teknisk fördröjning för några månader sen som gjorde att alla som betalt den 27:e fick inbetalningen bokförd den 28:e vilket medförde en (saftig) ränta. De rättade till det automatiskt. Annars ska det inte vara några problem så länge man ser till att pengarna betalas i tid, som vilken faktura som helst.

2 gillningar

Några fler nackdelar med Komplett kreditkort:

• Jag fick reklammejl från dem med uppmaning att handla på kredit under Black Week. Trots att jag stängt av reklammejl inne på Mina Sidor.
  • Igår ändrade de sin personuppgiftspolicy med att de kommer berätta för Facebook, Google, Bing, mfl, att du är kund hos dem. På så sätt hjälper företagen varandra stt bygga en annonsprofil om dig. Detta går att stänga av på Mina Sidor (men det vet vi ju från förra punkten att de inte alltid respekterar). Väldigt märkligt att detta inte är avstängt som standard när allt man bad om är ett kreditkort.

Tack för detta, det hade jag ingen aning om. Gick in och stängde av nu och det är ju minst sagt rätt otrevliga inställningar… Notera även att dom växlar mellan att “Tacka nej till reklam” och “Tacka ja till reservering mot reklam”…

6 gillningar

Betalar flera dagar innan förfallodag. Vågar inte “chansa”

Mvh

2 gillningar

Ingår någon avbeställningsskydd när man beställer resan eller bäst använda annat kort just då?
Beställt ett kort idag :+1:

Jättenöjd med mitt komplett mastercard. Lite trist att de inte har e-faktura. Alla betalningar görs manuellt, men appen är bra, finns en knapp för att kopiera OCR-numret.

Tyvärr får man inte sätta in pengar så att man “ligger på plus”. Jag satte in 10 000kr utöver fakturerat belopp och blev uppringd av en trevlig kvinna med norsk brytning som förklarade att man inte fick sätta in pengar på kortet/kontot och nyttja det som sparkonto. Fick lova att förbruka pengarna inom en snar framtid. (Tills nästa faktura).

2 gillningar

De har precis ändrat sin sida, så nu är det lite svårt att klippa över raderna och in i en Excel/Worksheet för att titta vidare på siffrorna. De har dock lagt till en Excel-export, men den är just nu lite buggig (skickar inte med vem som dragit pengarna/företag). Förhoppningsvis rättar de till det kvickt.

1 gillning

Jag använder det och tycker inte det är några problem. Får fakturan via mail och en påminnelse om att de skickat den via sms den 5:e eller 6:e varje månad. Går in direkt och lägger in den att betalas den 25:e. Aldrig varit något problem. Cashback på alla köp som man kan dra från fakturan. Synd att de började snåla i fjol och fortfarande inte sämre än andra kort och om man nu är masskonsument på komplett.se så är det riktigt bra. Hur som helst är det gratis och fungerar med ApplePay. Kunde vara en generösare kreditgräns (hmm, nu står det 100k på hemsidan men senast jag frågade var det 50k, 100k är helt OK). 50k kreditgräns har varit ett problem för mig när jag köpt en dyr produkt lite snabbt och sedan hittat en bättre/billigare som jag då inte kunna betala för att det tar rätt lång tid (typ 1 dygn) för dem att släppa reserverat belopp.

1 gillning

Uppdaterar då jag bad om att få kreditgränsen höjd till 100k, som de påstår att de erbjuder på sin sida, men fick svaret att det (att ändra kreditgräns) inte är en tjänst de erbjuder i nuläget…

Generellt tycker jag att det är problematiskt när förfallodag är 27:e, oavsett utställare. Vi är många som får lön först den 27:e och därför vill jag ha förfallodag tidigast 28:e, helst sista dag i månaden.

2 gillningar

Används inte kreditkortet på ”fel” sätt om detta är ett problem? Att spendera pengar man inte redan har?

Om förfallodag är en, fyra, eller sjutton dagar efter lön borde inte spela roll.

Eller ser jag för negativt på din kommentar - och du egentligen har tömt lönekontot för att fylla ISK?

1 gillning

Det är så jag gör. Har automatiska överföringar den 25:e så jag bara har swish-pengar kvar på lönekontot och resten går till ISK och sparkonton. Överföringen till kreditkortsräkningen lägger jag också in den 25:e. Är väl inte ett orimligt upplägg och smidigt att göra allt när lönen kommer in.

1 gillning

Alltså, för mig är det en irritation om förfallodag är 27 oavsett om det är en räkning för sophämtning eller något annat. Dessutom har vi just nu under småbarnsåren (och den ena studerar) inget större överflöd så lönekontot töms i princip när utgiftsposterna dragits. (Att det sedan kan finnas andra konton för buffert, gemensamma hushållsutgifter etc är en annan femma).

2 gillningar