"nolla" sin kredit varje månad

Hej, litet i-lands problem men nyfiken hr andra hanterar detta.
Jag har 20.000:- i räntefri kredit på mitt ica kort, den sista varje månad går jag in och för över så det är +20.000:- på kontot.
MEN, då jag ofta gör det på dagen den sista så händer det att det görs dragningar efter jag gjort min överföring så jag kommer under 20.000:-
Denna månaden drogs 119:- för Tidal (musik) sent på kvällen den sista April tex.

Nu gör detta inget då man egentligen är räntefri en månad till. . men det irriterar mig lite.
Hur gör ni, överbetalar ni den sista eller spelar det er ingen roll om ni ligger under kreditbeloppet den sista i månaden?

Jag har också kredit via ICA. Jag brukar “nolla” krediten vid löning. Det har inte inburit någon ränta trots att jag i regel går ner på minus innan månadsskiftet.

1 gillning

Vi kör tvärt om på ica kortet, dvs sätter in runt den sista 4.000 kr som köps mat för på ica… Me andra ord har vi ingen kredit…

1 gillning

Jag tycker Ica Banken är långt bättre än min andra bank Swedbank på detta att betala räkningar, överföringar o sånt så har det mesta utan lån o sparande på Ica. . och mycket av det som dras automatiskt dras på “kredit delen” så behöver den…tror jag

Varför inte bara betala det belopp som fakturan är på? Alternativt om man betalar lite extra. Vad är anledningen att alltid “nolla” varje månadsskifte?

13 gillningar

Jag betalar kreditkortsräkningen när den kommer och ignorerar totalt saldot på kreditkortet vid varje givet ögonblick utöver detta. Nu är exempelvis april slut. Men räkningen kommer om en vecka eller tio dagar och ska vara betald den sista maj. Om den är på 200, 2000 eller 20000 kvittar just nu.

Så ja, I-landsproblem i min bok. :smiley:

6 gillningar

Finns egentligen ingen anledning alls…förutom att jag alltid gjort så. . .o lite därför jag starta tråden för att se om jag av den enda som tänker så. . .

Använder Volvokort med 50.000kr kredit, eller 100.000kr om man vill.
Får en faktura till internetbanken i början/mitten varje månad men den tar jag bort utan att betala.
Sen strax efter löning typ 27-28 varje månad betalar jag in hela skulden så den blir nollad. Det som handlas på kortet efter inbetalningen tas nästa månad. Det är väl så det fungerar så inga konstigheter eller avgifter eller räntor. Jag har gjort så i snart 20år.

Enda egentliga anledningen är väl för att återställa maximalt kreditutrymme på kortet om man också använder det som första-buffert.

Jag ser till att med marginal ha positivt saldo vid månadsskiftet. Annars syns en drös med historiska skulder i kreditupplysningar. Visserligen är det inte förfallna skulder, men jag antar att det är bättre för ens kreditbetyg att vara helt clean. Man kan själv se sina synliga gamla skulder kostnadsfritt i exempelvis Kreddy-appen om man vill ha något att störa sig på.

I och med att jag lyxar och ligger en månad före med avbetalningarna kan jag om det krisar till sig låna en månad utan ränta, och sedan betala av detta vid nästa lön som om jag vore en vanlig skötsam Svensson.

1 gillning

Så du kämpar med ett problem utan någon anledning? Låter otroligt slöseri på tid och energi. Jag betalar räkningen när den kommer. Eller, den dras snarare per automatik så gör jag gör ingenting alls. Allt sköts automatiskt.