Vad tycker ni om att använda sig av kredit för vardagliga, fasta utgifter som exempelvis drivmedel, mat m.m.?
Min tanke är att det bidrar till en tydligare bild av hur ekonomin för innevarande månad ser ut, då man nu vet vilka exakta belopp som ska betalas och därmed vet hur mycket pengar som kan allokeras till annat som t.ex. sparande. Med en hyfsad buffert (3-4 månadslöner) sänker det även behovet av s.k. “ifall ifall pengar”. Även om man budgeterar exempelvis 3000kr till mat är det inte alltid lätt att hålla sig till exakt den summan, och det blir enkelt att man går över med några hundralappar. Med kreditkort har jag alltså fasta avgifter för innevarande månad och kan enklare planera månaden.
På den andra sidan har jag alltid varit negativt inställd till all form av kredit, och har alltid varit obekväm av tanken att handla på kredit eller avbetalning. Därför är jag inte bekant med kredit o.d. alls. Finns det några nackdelar med detta upplägg som jag inte tänker på? Hur påverkar kreditkort ens kreditvärdighet eller möjlighet till framtida banklån?
Använder själv kreditkort av bonus och försäkringsskäl men upplever inte att man nödvändigtvis får mer koll på sina månatliga utgifter. Visst, allt hamnar på en faktura, men du betalar för utgifter som skett för 45-60 dagar sedan. Hur lätt är det att mentalt koppla samman fakturabeloppet med två månader gamla köpmönster? Det går absolut men för mer finkornig kontroll tror jag mer på debitkort där du sätter av en fast summa för köp varje månad och sparar resten. På så sätt har du stenkoll på vilka köp som ev sprängt spargrisen för respektive månad utan tidsförskjutning.
Jag personligen använder bara kreditkort till allt, utom som Pareto nämnde till kontantuttag.
Till saken hör att jag gillar att resa och samlar bonuspoäng genom korten så jag kan resa “Gratis” 1-2 gånger per år.
Ska du skaffa ett kreditkort “Bara för att” utan att samla poäng till något känns meningslöst. Sen är kreditkortsavgifterna ofta inte värt det om du inte spenderar en hel del pengar på korten.
Till saken hör också att jag betalar av mina kort 1-2 gånger i veckan och har alltid tillräckligt med pengar på ett bankkonto för att betala av korten direkt så i teorin handlar jag inte på kredit
Kreditkort och avbetalning av hela räkningen i slutet av månaden är det väl inget problem med.
Bara man ser till att hålla sig till att betala av hela räkningen.
Vi har gemensamma kreditkort som vi i stort sett använder till allt.
Jag har ingen kredit och har heller inte efterfrågat det. Det är rätt små belopp att jaga mot att jag inte får missa en förfallodag utan att straffas. Nä, det är inget för mig.
Betalar alltid med kort/mobilen men aldrig med kredit.
Jag tycker debit-kort ger bäst koll på ekonomin. När jag köper något försvinner pengarna direkt från kontot. Klart och tydligt.
Jag har dock ett kreditkort också som jag mest använder på utlandsresor pga lite bättre valutaväxlingsvillkor och försäkring. Samt att jag vill ha två kort i fall ett slutar funka.
Jag använder 90% debit och 10% kredit. Har bättre koll med debit och slipper överraskningar. Köp över 5000kr brukar jag använda kredit. Främst för försäkringen men även för att inte behöva ligga ute med större summor om det är något strul. Jag gör ganska få köp med kort överlag så eventuell bonus på kreditkort är inte relevant.
Sen är det ju inte fel att skaffa ett kreditkort för nödsituationer, t ex om banken man har debit hos ligger nere eller man akut behöver pengar av någon anledning. Eller bara hyra en bil, vissa ställen jag varit på i Italien kräver två kort.
Du kan sätta in pengar i förväg hos t.ex Norweigan och därmed aldrig behöva utnyttja krediten. Jag har t.ex precis satt in 20 000 på kortet och det kommer dröja länge innan jag behöver fylla på igen.
Finns det inga nackdelar med debit kort längre som att t.ex. att det inte går att handla med dem på vissa ställen?
En av anledningarna till att vi skaffade våra första kreditkort var att alternativen här var antingen bankkort, eller kort i stil med visa electron innan debitkorten introducerades.
Dvs, att ha t.ex. ett Visa kort utan kredit var inte möjligt som det var i Sverige.
Bankkorten och visa electron hade ju massvis med restriktioner som gjorde att de gick bort i många lägen.
Varför får du bättre koll på ekonomin med kreditkort? Tvärtom tycker jag det är lätt att snabbt se om jag har pengar på kortet för att veta om jag köpa något. Har jag inte det kan jag lätt föra över, eller så blir det “medges ej” om jag försöker ändå.
Du kan ju dessutom ha ett konto där du fyller upp till en viss summa varje månad om du vill ha kreditkortkänslan. Upplever inte att eventuella bonusar är värt mig någonting.
Har ingo-kortet för bensin och klarnakortet ifall jag ska köpa något stort i butik.
Du får ju på intet sätt bättre koll på din ekonomi mha kreditkort. Du verkar ha fått något om bakfoten? Du kan kolla upp vad du köpt med ditt vanliga debitkort.
Kreditkort vs debitkort handlar om huruvida du anser att de risker och nackdelar som kommer med kreditkort (skyhög ränta om man glömmer att/inte kan betala, sämre kreditvärdighet, risk att hamna i skuldfälla som är svår att ta sig ur) väger mindre än de fördelar som finns (lite cashback, bättre skydd vid köp av t.ex. flygresor, kanske lite bonuspoäng på flygresor).
För en perfekt rationell människa som alltid gör rätt val och aldrig gör fel val så är användandet av kreditkort det mest ekonomiskt rationella valet. Men du måste fråga dig själv om du är bekväm med riskerna som finns.
Personligen har jag kört med ett kreditkort, men använder det bara för att boka flygresor (har det vanligtvis inlåst hemma) - jag använder det inte för dagligt användande. Jag har räknat på att uppsidan (i Sverige) är så pass liten att det inte är värt den avsevärda risken. Kreditkortsskulder är livsfarliga och även du kan råka illa ut.
Att ha ett extra debitkort på en annan bank, med några tusenlappar på kontot, är betydligt mindre riskfyllt, och ger dig i princip samma säkerhet (förutom vid garantiärenden då). Det är väldigt ovanligt att man i panik behöver betala mer än några tusenlappar utan möjlighet att ta det på faktura/likn.
Har du ett vettigt kreditkort står kreditkortsutgivaren för detta. Har hänt mig ett par gånger genom åren med mitt AMEX, dom har alltid täckt allt utan tjaffs.
Körde tidigare bara med kreditkort (har Rocker nu pga bättre cashback och ränta), och jag tyckte nog att jag hade lite bättre koll då faktiskt. Det man fick över efter att betalat räkningarna inklusive krediträkningen kunde man sätta över till sparkonto/ISK och sedan visste man att man inte behövde mer pengar under månaden. Förutsätter så klart att man betalar hela krediten varje månad.
Kan man föra över pengar från Skandia lönekonto till Revolut gratiskort ? Fungerar det även med Swish ? . @billyhunt . Revolut borde vara bra om man är utomlands eller hur utan växlingsavg ?
Är det någon här som råkat ut för bedrägeri med sitt debit-kort och hur smidigt gick det att lösa då? Jag har båda sorterna och har råkat ut för att det beställts hyrbil/resa med mitt kredit-kort men lagom tills jag hade polisanmält och skulle lägga brevet på posten så hade banken fixat det hela och pengarna var tillbaka till mitt konto. Undrar om dom jobbar lika snabbt om det hade varit mina egna debit-pengar som hade scammats?