Hur går det till? Max belopp utan pin är ca 300kr och jag kräver bank-ID för internetköp. Ser inte hur jag skulle hinna bli av med så mycket pengar.
Fördelar med kreditkort:
-
Ger ofta cashback
-
Ger en float. Om du brukar spendera låt säga 15000kr, och så kanske du vill ha lite ”ifall att”-utrymme på 5000kr så måste du ha 20000kr som ligger och ruttnar på ett konto större delen av månaden, med kreditkortet betalar du istället månaden efter hela tiden = mer pengar i marknaden. Gör stor skillnad över många år.
-
Säkrare ut bedrägerisynvinkel.
Nackdelar:
- Om du inte har disciplin nog att betala fakturan varje månad blir det snabbt dålig stämning.
Mitt Debitkort spärrades i våras då någon försökte handla på det online upprepade gånger under samma natt.
Banken spärrade efter ett par försök och eftersom jag sällan har mer än 200kr på kortets konto, så var det ingen fara. Även om de haft rätt kod. Så tycker banken skötte det bra.
Jag har bara ett debitkort och oftast någon hundralapp i kontanter på mig. Alla ställen som tar kort, tar debitkort. Jag för över pengar när jag vet att jag ska handla, så funkar smidigt.
Hade troligen suttit med stora skulder om jag haft kreditkort. Jag har både lite dåligt minne och har haft perioder då jag stått utan pengar till att handla mat.
Men det har alltid löst sig efter lite pyssel, men kanske att jag inte prioriterat att lösa strulet om jag kunnat swipa bort det tillfälligt. Så det gäller att ha superkoll när man har kreditkort, annars kan det lätt dra iväg.
Det är väl lite deras affärsidé, att ge kreditkort till personer med dålig koll?
Vet inte vad du tror jag fått om bakfoten. Som jag skrev i mitt inlägg är fördelen med kreditkort att man har att göra med fastställda utgifter att göra, förutsatt att man betalar av 1 månad i efterhand. Att man kan se kontohistorik med debit ändrar inte det faktumet att man då för innevarande månad har “rörliga” utgifter. Se exempelvis @yanders kommentar. Alltså bottnar mitt resonemang i att kredit innebär “fasta” utgifter medan debit innebär “rörliga” (även om man utgår ifrån en budget).
Ränteintäkter är väl inte deras enda intäkter?
De tar väl ut en transaktionsavgift också samt årsavgifter.
Sen finns det kreditkort utan ränta, t.ex. så är Amex korten så i en del länder (här t.ex.).
Dvs, du måste betala tillbaka hela beloppet efter en månad.
Kreditkortet blir ju fortfarande rörligt i den mån att det är olika stort varje månad. Och i enlighet med min första kommentar kanske svårare att få grepp om man har spenderat “för mycket”, så du inte har täckning att betala räkningen nästkommande månad. Blir ju egentligen exakt samma sak som att föra över det som är kvar dagen innan lön till ISK, om man använder vanligt bankkort
En kredit att rekommendera (låg kostnad) är Avanzas superlån på portföljen om du vill ha hävstång. En annan är förstås extra bolån för investering. Perfekt för nästa dipp om inte annat. Men som strategi över tid är det bäst hålla lånen nere, under din årsinkomst (ex bostadslån) och/eller max 50 % av ditt kapital (cash, aktier, obligationer, räntebärande papper, osv.). Lycka till
Vet inte med Skandia, kanske det går. Det ska vara en utlandsöverföring men i SEK, annars blir det växlingsavgift.
Swish funkar inte med Revolut.
Ja det är bra utomlands. Och det går att ta ut 2000 kr/mån eller nästan 200 Euro i standardutförandet utan avgift.
Bara debit. Skulle aldrig komma på tanken att köra något annat.
Exempel:
En barnfamilj inte omöjligt med 20 000 i utgifter per månad som går att ta på kredit.
Rulla detta under de 20 år som barnen bor hemma med ett kort som ger 1% bonus över tid.
Ränta på ränta 5% ger det cirka 120 000 om man drar bort kreditbeloppet.
Nu sjunker ditt kreditbehov till säg hälften 10 000.
Stoppa in detta i marknaden i 25-30 år ytterliggare…
Så kan man alltså bygga en halv mille “gratis” pengar till pensionsålder.
Din insats = betala räkningen i tid
Finns det någon som erbjuder mer än 0,5 % cashback då? Utan avgift för annars får du räkna med den också.
Är cashback alltid skattefritt?
Jag har ungefär 10% i “cashback”. Kortet är ej gratis dock och cashbacken går bara att använda till flygresor
Amex Blue ger 1,25% cashback. Refunder 1% och Everydaycard 1% på spend över 20000/halvår (0,5% upp till 19999).
På “normala” kreditkort har jag haft 0,5-2% de senaste 5 åren…så jag drog ett snitt.
Nu är det väl dock inte 0,5 eller 1% cashback som är den stora grejen utan att rulla kreditsumman under lååång tid.
Får man fråga vilket kort☀️?
SAS Amex Elite.
Det är lite sanning med modifikation dock.
Det bygger på att jag endast flyger business / first class och betalar med poäng istället för pengar. Skulle aldrig få för mig att sätta mig på ett långflyg i economy
Bokade 2 resor häromveckan T/R Mexico i business.
Det var lite ovanligt dyra biljetter dock. 41.000kr styck hade dom kostat att betala det med SEK.
Omräknat så kostade det mig i poäng motsvarande en spend på mitt kort på 650.000kr. Så 650k spend mot flyg för 82k ger en “cashback” på 12%. I normalfallet är biljetterna inte riktigt så dyra, men håller sig i runda slängar så att “cashback” ligger runt 5-10%.
Det är inte alls säkert att det dras på en gång. Det är ganska vanligt att reserverade belopp släpps och blir disponibla igen innan betalningen fullföljs. Det gäller även card present-betalningar som kan dras långt senare.
Upp till tre år har de på sig att dra beloppet från kontot, precis när de vill och utan att säga till i förväg. Om du inte har full koll på att varje betalning verkligen har slutförts så kan det bli en trist överraskning när kontot helt plötsligt är övertrasserat.
Ok…tufft att räkna hem för mig nuförtiden☀️.
Årsavgiften blir ish min cashback per år🤪
Men som @Brato säger är det inte direkt billigt, 400kr/mån eller hur?
Om jag inte räknat fel får jag på mitt Finnair plus visa en business T/R till Nordamerika för ungefär 53000€ användning, och det kostar 6€/mån.
Annars är det dåligt med kort med Cashback här i Finland…
Yes, det skrev jag i mitt tidigare svar också, det är dyrt om man inte spenderar mycket pengar
Jag spenderar tillräckligt så att jag anser det vara värt det.
Då har du ungefär 60% av cashbacken jag har på mitt. Mitt är som sagt för 2 flyg med 650’ spend.
Billigt kort dock
Men ja, allt handlar enbart om hur mycket man spenderar på kortet, och om man gillar att resa Jag brukar åka 1-2 långresor på 1-2 månader om året då är det skönt att man “slipper” betala för flygen. Nu betalar jag ju såklart för det, men 4800kr årsavgift + 1000-1500kr i skatter per biljett för att få flyga i business eller first class varje år, i princip vart jag vill tycker jag är oslagbart.
Kan garantera att normalpersonen som gör 1 längre resa per år i snitt betalar betydligt mer än mig, och har dessutom inte en säng på flyget