Debit eller kredit?

Finns ju dock SAS Amex Premium också (100kr/mån) det i kombination med SAS Mastercard Premium (125kr/mån) blir ca 3k/år. Säg att du får ihop poäng till en buisnessresa för 2 varje år vart som helst så har du snabbt tjänat ihop detta.

Jag har ett SAS MC premium också, för dom ställena som inte tar AMEX :slight_smile:

Skillnaden på AMEX premium och Elite är dock att man får mindre poäng och inte lika många vouchers som gör att flygen blir billiga.

Premium kortet passar bäst om man har 150.000-299.000kr i spend per år, men då får man vänta 2 år med att få ihop till 1 flyg.

Med dom 2 korten om du ska få ihop en resa till 2 personer behöver du en spend på 866.000

1 gillning

Yes, har man väldigt hög spend och kan få ihop tillräckligt med poäng för 2 resor så är Elite att föredra :slight_smile: Men oftast är det nog svårt att samla ihop så mycket poäng. Vad menar du vänta 2 år att få ihop till 1 flyg?

Har även ett Amex Plat för hyrbil/hotell statusar och lounge access etc. Tycker det är värt även sedan devalveringen, får ju ex tillbaka ca 5000kr bara i resturangnotor.

Edit: Aha nu förstod jag nog, du menade med den spenden 150-299k. Jo så blir det väl, men finns ju många andra sätt att få ihop poäng också. SAS-shoppen, värvningar, värdering av lgh/hus etc så allt är ju inte riktigt spend.

Har även Curve för när SAS Mastercard har dubbla poäng-helger.

1 gillning

Menade att om du ska ha ett premium kort som ger mindre poäng än Elite så behöver du en spend på 866k/år. Enda anledningen till att ha ett premium istället för Elite är om du inte har så hög spend. Då kommer det ta längre tid…

Har man en spend på över 650 så bör man definitivt ha ett Elite.

Sen kan man göra en luring, jag handlar all min mat på Coop och ibland kör Coop kampanjer på att konvertera Coop poäng till SAS poäng, då flyttar jag över allt :slight_smile:

Edit: Nu hann jag svara innan jag såg din Edit…

1 gillning

Jo, vi reser långt ungefär 1 gång om året, så hade kunnat vart värt det (om det fanns här). Nu är vi iofs 5 i familjen, så det hade inte riktigt räckt fram ändå, så mycket använder vi inte per år.
Har en känsla att det inte skulle vara poppis att sätta ungarna ensamma i ekonomi medans mamma och pappa åker business.
Nu går det ju att använda poängen till att köpa ekonomibiljetter med, eller alternativt upgrades.

Hehe, ja där är en ganska stor skillnad, jag är ensam :slight_smile:
Ja, klart det går att använda till ekonomibiljetter, men då är poängen i regel värda hälften eller ännu mindre jämfört om man hade bokat business.

1 gillning

Är inget fel på Amex Eurobonuskort men tycker du är lite väl ensidig med kortens förträfflighet. Är man som Pudding Guy så kan man få fantastisk cashback, men för den som några månader i förväg vill boka en resa till en bestämd destination, på bestämda datum med flyg med så få anslutningar som möjligt så är det knappast så att det bara är gå in på SAS.se och boka. Istället får man vara flexibel. Ringa SAS kundtjänst och sitta två timmar i telefonkö för att komma till en kass medarbetare som inte hittar flyget man själv hittat via Expertflyer. Prova “hang up and call again”, lyckas boka men med 5 timmar planbyte i Istanbul och restid på 36 timmar istället för 14.

Men visst. Är man själv och vill resa Lufthansa första klass, kan åka närsomhelst i november, kvittar om Mexiko eller Boston och kan boka 14 dagar innan så “sparar” man fantastiskt med pengar mot att köpa den biljetten med pengar.

(Notera också att det kanske inte är alldeles självklart att låna ut pengar/poäng till SAS i deras nuvarande ekonomiska läge.)

2 gillningar

Så här gör jag:

Använder Rocker Plus och maxar cashbacken 500kr varje månad, allt över detta använder jag mitt Remember Flex kredit och skjuter fram kostnaden, brytdatum är 6-7e varje månad så det blir ofta mellan 30-50 dagars räntefri kredit då jag alltid betalar fakturorna i tid. Jag tycker detta funkar bra och får bättre cashflow som används till buffert med ränta på rocker 1,15% eller investering i fonder på Avanza.

Med Remember Flex nyttjar jag också rabatterna som är knutna till kortet.

Hade förut Remember More men då detta har årsavgift på 300kr och låg cashback numera så avslutade jag detta.

fördelen med att endast använda kredit är som någon skrev tidigare upplever jag också att man vet alltid vad kostnaden blir nästkommande månad och kan kalkylera med det dock tycker jag man blir mer ekonomisk i konsumtionen med debit kort.

Självklart är det så :slight_smile:

Det funkar väldigt bra för mig dock, behöver inte vara för alla! Så jag reser sparar det mig betydligt med pengar.

Vet inte hur man lyckas missa förfallodagar nu när det finns e-faktura. Jag skulle behöva logga in på banken och ändra betalningsdatum manuellt för att det ska hända.

Det vet du ju med kredit också iom att du själv bestämmer din limit per månad. Skillnaden blir bara att det är bankens pengar som försvinner istället för dina och det brukar påverka bankens ambitionsnivå gällande återskaffningen.

Vet ingen utgivare som saknar hemsida eller app där du ser det lika lätt med kreditkort. I båda fallen får du ett saldo på en skärm som minskar i samma takt oavsett om du handlar med kredit eller debet.

Det blir ”medges ej” även när du försöker handla för mycket på ett kreditkort. Samtidigt kan det liksom debetkortet bli övertrasserat och påföras hutlösa straffavgifter om du lyckas genomföra köp när det saknas pengar på kontot. (Tex om terminalen är offline och pengar dras i efterhand)

Det finns ingen skillnad i hur lätt/svårt det är att övertrassera de olika korttyperna. Har du valt att ha en kredit på 5000kr så är det vad du kan handla för.

3 gillningar

Har också väldigt svårt att förstå att man helt plötsligt skulle börja missa betala fakturor/räkningar bara för det är ett kreditkort. Missar ni ofta det annars? Många här som lägger hundratals timmar för 0,001% extra avkastning men är emot det rationella beslutet att få någon slags kickback på alla inköp man gör.

1 gillning

Varför?

10 tecken

Alltså, du har rätt i sak att det är dumt att dra på sig kreditkortsskulder om man inte betalar i tid. Men att kalla det för en risk håller jag inte med om då det absolut enda man behöver göra är att betala i tid för att slippa den höga räntan. Annars är det ju ett helt räntefritt lån. Gränsen för krediten sätter man ju själv så sålänge den gränsen är låg nog att man kan betala tillbaka det i slutet på månaden så är det ju riskfritt.

Men med det sagt skulle jag också avråda en 18 åring eller någon som inte har så bra koll på sin ekonomi att skaffa kreditkort. Men det är ju inte pga den “avsevärda risken” utan för att vissa personer överskattar sin betalningsförmåga eller inte kan hantera en sån minimal uppgift som att betala i tid.

2 gillningar

Spännande upplägg!

Jag förstod inte riktigt dock. Hur menar du att du "skjuter fram kostnaden? Du måste väl betala på förfallodatum?

Vidare, hur funkar rocker och remember? Kan du ta ut din cashback varje månad och flytta det till Avanza. Har själv kört med Coop kredit (då jag handlar nästan allt där) och Norwegian men då är ju poängen låsta till mat respektive flygresor.

P.S. Varför valde du just rocket plus och remember flex i jungeln av möjliga val? Är det någon årskostnad för de korten?

Hej Elias,

Jag får alltså både cashbacken med rockerkortet samt fördelen med kreditkort upp till 56 dagars kredit som ett vanligt kreditkort när jag kombinerar dessa två. Jag ser det som en liten hävstång till mina investeringar. Man får cashback insatt i pengar och kan föra över dessa till avanza om man vill varje månad. Valde detta kort för högst casckback, inget valutapåslag, reseförsäkring ingår, sparkonto med ränta.

Valde remember flex för dom har rabatt i 300 butiker när man handlar online. När jag exempelvis skulle köpa nya utemöbler sparade jag några tusenlappar. Kortet är gratis.

Rocker plus kostar 29kr men det räknar man hem ganska snabbt.

1 gillning

Ok, då förstår jag. Får se om det blir dags att byta kreditkort snart då :slightly_smiling_face:

Hej Mattias,

Hur maxar du cashback på hela 500kr? Då måste du ju lägga rätt så mycket pengar eller har du 1% återbäring istället för 0,25%?

Rocker ger cashback upp till 10% dock max 500kr/mån, 6000kr/år huruvida man lyckades att värva tillräckliga många samt har valt deras avgiftsbelagt paket.

4% låter bra. Är det tillgängligt för alla.

Mellan 0,1% till 8% nivå bror på hur många BNB man har. Tips är vänta några månader för att köpa dem billigare (samma som marknad) om man vill högre nivå