Håller kanske inte med om det argumentet att det skulle vara bättre att hålla koll på sin ekonomi då. Men det beror på kort och bank hur lätt man ser hur mycket som spenderas varje månad. Med kreditkort syns det ju på fakturan.
Sen är det nog att föredra att inte ha debetkortet kopplat till lönekontot, utan föra över när det behövs, då har man ännu bättre koll.
Tycker nästan att kreditkort har motsatt effekt på mig, spenderar jag pengar “jag har” behöver jag ju inte oroa mig för att jag ska kunna betala tillbaka det jag spenderat vid månadsslutet.
(Nu har jag aldrig några problem att faktiskt betala kreditkortsräkningen, men känslan finns där ändå).
Jag har kreditkort med avstängd kreditmöjlighet. En kvarlämna från när jag hade ungdomskonto/studentkonto hos banken. Har aldrig bemötat mig ändra det.
Tycker kreditkort har funkat bäst för mig då jag inte haft några problem med att använda det utomlands, på resa osv. Har haft incidenter med debitkort som strulat vid onlineköp eller grejer utomlands. Kanske mest förr i tiden då det verkar ha blivit bättre sista åren med interkompabilitet i olika länder.
Bonus-system har jag gett upp på. Blir så otroligt lite bonusar att det inte är värt att tänka på. Köper bara för 1 person då jag inte har familj. Handlar bara om vad jag upplever funkat bäst/mest stabilt som jag kör på.
Vad betyder det här?
Förr i tiden kunde man t.ex. ha ett Visa kort (istället för Visa electron) som var kopplat till ens bankkonto. Jag hade ett sånt, men efter Visa Debit introducerades så blev det automatiskt omvandlat till det.
Haha… jag håller ju med om det också!
Men - det är en skön känsla att jag kan unna mig det jag vill med pengar jag vet att jag har.
Och det känns enkelt och bra att det inte kommer någon faktura.
Debetkort = pengarna dras från kontot direkt
Betalkort = man får faktura en gång per månad och om man betalar den tillkommer ingen ränta men man erbjuds även att betala ett lägre belopp med hög ränta på skulden. (kallas även kreditkort)
Har allkort på handelsbanken. Jag tror inte det är kredit möjligt på det. Det var det inte förr iaf. Men har inte för vana att övertrassera så kanske har ändrats.
Det är andra gången på två dagar jag hör om “kredit vid övertrassering”, jag har tidigare aldrig hört om sådana, finns det i Sverige och är det vanligt?
Alla kreditkort jag har stött på som varit kopplade till ett konto har varit credit/debit kombinationskort, dvs det finns två funktioner där man kan välja att använda credit eller debit sidan på den.
(Frågan är inte direkt riktad till dig @Jolle även fast jag svarade dig, utan tråden generellt)
Med Allkortet får du alla dina köp samlade på en faktura varje månad. På fakturan ser du också hur mycket pengar du satt in eller tagit ut. Du får en räntefri kredit i upp till 45 dagar. Du väljer själv om du vill betala hela fakturan eller ett lägre belopp. Om du betalar hela fakturan vid månadsskiftet behöver du inte betala någon ränta. Uttag i svenska uttagsautomater dras från dina insatta pengar. Om du inte har pengar på ditt konto dras pengar från krediten och du får betala ränta från uttagsdagen. Uttag i utlandet kommer på fakturan precis som kortköpen.
Så allkortet är kopplat till allkortskontot. Om man övertrasserar det konto betalar man ränta på det så småningom.
Finns också ett Mestro kort med konto som bara är debit.
Jaha, oki…
Va jag har fått lära mig är betalkort typ kontanter, dvs de dras direkt från kontot…
Kreditkort är de man får hem en faktura på som man kan betala direkt eller göra en avbetalning…
Ok, då förstår jag. Så det är ett kreditkort som tillåter att man betalar in “för mycket” på fakturan.
Jag trodde Maestro var helt avvecklat till förmån för Mastercard Debit.
Men när jag kollar på Handelsbankens sida ser jag att du har rätt, de erbjuder ett Maestro kort “Bankkort start” utöver ett Mastercard Debit kort (som också bara är debit) “Bankkort”.
Lite som att fråga om man ska ha pannkakor eller grädde. Man ska såklart ha pannkakor och grädde…
Dock blev nog definitionen fel här, det finns minst 3 olika typer av kort som du kan betala med.
Debit eller “bankomatkort” som det hette tidigare. De är kopplade till ett bankkonto på något sätt.
Betalkort. Detta är kort med kort kredit, du måste betala när fakturan kommer, oftast vid månades slut och du betalar ingen avgift.
Kreditkort. Du kan betala egentligen när du vill, så länge den som utfärdar din kredit tycker att du ska fortsätta ha en, för detta måste du ibland betala ett lägsta belopp och även ränta. Betalar du inte lägsta belopp får du ofta betala en straffavgift.
Debit och betalkort syns inte på en UC då du inte har någon kredit. Ett Betalkort kan dock ha en övre gräns på vad du får spendera, men det är ändå ingen kredit.
Kategorin Betalkort är inte så vanlig idag, American Express har några kort, Diners hade det förut men finns inte längre i Sverige.
Jag tycker det är patetiskt att ta upp saken att man spenderar mer om man har ett kreditkort. Om man är en sådan person, så visst, men det gäller förmodligen en extremt liten del av befolkningen (och särskilt i detta forum).
Kreditkort är bäst. Det finns i princip ingenting som motiverar ett kort som drar från kontot, någonsin.
Vi körde kreditkort ett tag. Betalade då in i förväg och nyttjade aldrig krediten så fick ingen faktura.
Slutade då vi tyckte att bonusen blev för liten med tanke på det extra kladdet för att kunna föra kassabok.