De tar 15% i “min butik”.
Blir i vårat fall nästan en tusenlapp i avgift. Aldrig i livet att vi ger bort dessa stålar. Har aktiverat frugan som står för de flesta matinköpen, och igår gjorde hon av med 30 st 10-kronor fördelat på 3 besök i olika mataffärer. Gick väldigt smidigt. Jag ska göra ett försök på systemet och Biltema.
Vi har en plan.
/
På bensinmacken där jag tankar tar de fortfarande emot kontanter och mynt.
Tanka bilen så har du enkelt gjort av med tusen spänn.
varför spara mynten? använd dem succesivt i stället.
Som jag redan har skrivit använder jag mynt successivt eftersom det nästan inte går att växla in större mängder mynt längre. Jag växlar med mig själv så pengarna hamnar ändå i “myntburken” tills de ska räknas och användas.
Mynt och tjugor är en LITEN del av vårat sparande så de används inte bara för att betala med eftersom de ska sparas. Senaste gången vi räknade och använde pengarna var det drygt 40000 om jag minns rätt.
Växla in mynt: Skaffa ett sparkonto på ICA Banken. Gå till ICA och sätt in mynten i den personliga kassan. Tyvärr låg ränta på sparkonto. Flytta sedan pengarna till valfri bank med bättre ränta. Det kan bli lite bekymmer med en större mängd mynt. Men då kan man sätta in mynten på flera olika Ica butiker. Hälsningar Tommy
I min stad har både Coop och Ica myntväxlare i kassan, där man kan betala eller få växel tillbaka.
Så rätt smidigt att ta med lite mynt varje gång och betala med, om man hamnat i TS situation. Hoppas det löste sig för just TS. ![]()
Off-topic: I början av 10-talet arbetade jag på utvecklingsavdelningen på ett företag som utvecklade mynt- och sedelmaskiner av olika slag. Alltifrån de vi använder i kassan på ICA till stora industrimaskiner som räknande tusentals mynt i minuten. Då talade man om att detta var framtiden, alla ville beställa dessa system, både i kassan och i back-office för att underlätta för kassörskan efter sitt skift. Några år senare blev många av oss arbetsbefriade. Intresset sjönk kraftigt. Det var en kul tid när man drog fram stora backar med svenska och utländska mynt, enorma sedelbuntar och testkörde maskinerna med senaste mjukvaran. Lite nostalgisk blir man, men man inser också så snabbt det gick utför bara på ett par år och idag är allt kontantfritt i princip.
Jag jobbade med sådana i slutet av 90-talet.
Imponerande maskiner. Högljudda var de också ![]()
Fast på många ställen går det betala kontant, gör det ett par gånger i månaden. ![]()
Drömmen att ha en sån skatt! Skulle lösa så många problem för tandfen här hemma… ![]()