Nu höjs panten på burkar, PET och 33/50 cl glasflaskor till 3 spänn. 10 glasflaskor á 3 kr styck blir 30 spänn, här kan man tjäna ganska rejäla slantar. Sverige är bästa landet i världen på burkpant och jag har samlat pant sen 14 års ålder nu är jag 56 snart så det blir snart 42 år som jag samlat pant och har skaffat mig rätt god erfarenhet. Systembolaget trodde jag hade slutat med pantinlämning men fick reda på att den finns tydligen kvar.
Ja, och framförallt slipper vi mer skräp i naturen och sopberget krymper. Lätt värt att gå tillbaka med flaskorna! ![]()
Nu håller jag tummarna för bättre korkar med. Så jag slipper klippa bort dom. ![]()
![]()
Korkarna på 50 cl Coca cola PET tycker jag de fått till nu. De är bättre än när det var lös kork.
Synd att jag inte dricker cola bara. ![]()
Men klipper bort alla korkar med en avbitartång numera. Blev trött på spilld mjölk och dylikt.
Jag hade önskat att Pantamera (eller vad företaget heter) hade fler pantautomater i kommunerna. Gillar när man får panten direkt via Swish. Många mataffärer kräver väl dessutom att man handlar hos dem när man pantar flaskor?
Håller med om automaterna med Swish. Men det är lätt att panta först innan man handlar och sen betala med kvittot.
Tror dock det går att begära ut pengarna i kontanter om man vill.
Saker du måste skaka funkar inte med fast kork, för det rinner när den hänger där. Kolsyrade drycker vill man ju inte skaka, så där är det bra.
Nja. Inte om man är klumpig som mig. Klipper av alla korkar.
Korkat system. ![]()
Grattis, säger jag! ![]()
Eller korkade idioter som inte återvann korkarna förr. Det är ju därför vi “straffats” med de vi har nu. Men jag tycker också de börjar få till dem. Men som en som har tonårsson och en massa mjölkpaket liggande i kylen har jag lärt mig att skruva på dem ordentligt. ![]()
Jag gav upp efter ett halvår och massa extra städande och tvättande. Speciellt mjölkpaketens fäste funkar inte efter två tre dagar.
Men avbitartång får funka så länge, tills de fixar det.
Tydligen så har nerskräpningen med plastkorkar ökat jättemycket efter nedgraderingen. Men jag återvinner mina.
Edit
När jag är på sommarstället köper jag lokal mjölk som har kvar gammal tetrapackslösning utan kork. Glädje varje gång man ska ha lite mjölk.
Ja alltså det känns ju extremt underbegåvat att på en pappkartong som haft fungerande pip konstruktion i årtionden att först sätta på en plastöppning med plastkork och sedan begåva den med fastsatt lock. Som dessutom - även för full funktionsdugliga händer - är svårare att öppna än just den gamla papp-pip konstruktionen.
WTF
En del grejer var faktiskt bättre förr
Medhåll, men med all respekt för att t ex min artrossjuka mamma inte delar min åsikt.
De verkar göra de där locken så låga att man knappt får grepp på dem. Allt i sin iver att spara plast ![]()
Frun svär varje gång och lämnar över paketet till mig ![]()
Din mor har kanske bättre teknik men för mig är papp-pipen bättre ![]()
De som kom på idén kan inte ha pluggat förpackningsdesign i alla fall.
Nästan så man hoppas på att vi kan fylla på glasflaskor i butikerna igen, som förr. Var rätt smart, fint och bra korkar.
För de i Skåne köp Hjordnära Skånemejerier | Eko Mjölk 3%.
Scannar alltid mjölkdisken efter de utan plastlock ![]()
Precis som med den obetydliga mängden plast som dras över tex paprikor i mataffärer för längre hållbarhet, så bidrar även plastkorkar till att innehållet håller sig färskt längre än annars.
Det gör givetvis jättestor skillnad på samhällsnivå, även om det kanske är psykiskt störigt med plasten där. När det en gång var 100% papp.
Återanvändningsbart glas hade väl varit bäst ur alla avseenden!
För mjölk och grädde är tät förpackning med skruvkork bra mycket bättre än de gamla öppna.