Nu höjs panten på burkar/glasflaskor

Jag vill minnas att jag sett skyltar på vissa affärer att de inte tillåter att man pantar utan att man handlar. I de lägena tappar man ju poängen man får på bonuskortet. Jag vill helst ha pengarna inswishade på kontot, synd att det inte är mer utbrett…

Har jag aldrig sett i min stad, den är ändå stor.

Men går att lösa, bara kasta alla i plaståtervinningen om man inte vill köpa lite livsmedel.

Med “gamla öppna”, menar du då de jag kallade “spillförpackningarna” (som jag tvingades utstå hos morföräldrarna i Göteborg där man klippte hörnet och om man tog lite för hårt så hade man filmjölken på duken). Eller menar du även kvalitetsmanufakturen från Lund, dvs “hustetran”?

Japp. Vanligt i större städer och primärt i områden där tiggeri fortfarande är vanligt. Det är förmodligen ett ofog med de som kommer in med fem sopsäckar fulla och står och pantar hela förmiddagen också, till förtret för stamkunderna.

(Ingen fördom, jag hänger ju en del på Södermalm där det är närmast en regel.)

Här har vi mest skolklasser som samlar stora mängder pant. Men de går nog till Swishomaterna, av smidighetsskäl. :blush:

Men finns en del pensionärer som samlar pant med, jag hoppas de pantar i lokala butiken.

Höjs till tre kronor.
Det var fyra kronor på de större flaskorna när pet var nytt.

1 gillning

Tetrapak består av fyra lager polyetylen, ett lager aluminium, och ett lager kartong. De genomgick en separeringsprocess i återvinningen redan innan plastkorkarna.

7 gillningar

Jag undrar det jag, företagen betalar ju avgifter för sina förpackningar som ska täcka kommunens kostnader för insamling och återvinning och vad jag fattar lagtexten så är pantförpackningar undantagna dessa avgifter.

Tolkar det alltså som att det inte är legitimt att slänga pantförpackningar i plast- eller metallåtervinningen.

och @Saihtam då tackar jag för kunskapen. Jag ska försöka åtminstone inte hata plastlocken :sweat_smile::+1:

1 gillning

Exakt. Precis som aluminiumburkar har ett lager plast på insidan. Vilket gör det extra roligt att folk klagar på att plastflaskor ger smak av sig till drycken medan aluminiumburkar är ok. :sweat_smile:

7 gillningar

Helt klart!

6 gillningar

Då får man offra sig och panta och välja, köpa livsmedel eller använda doneraknappen om man inte vill gå till kassan. Eller söka upp en Swishomat.

Eller låta lokala klasser eller idrottslag hämta upp flaskorna.

Vore coolt om mejeriförpackningar gjordes om, så de gick att panta och hade bra korkar. :crossed_fingers:

1 gillning

Har för mig att kork förbättrade hållbarheten, blir ju tätare än en pappglipa. Stämmer det så är det nog bättre med plastkork istället för att hälla mjölken i avloppet. Hade själv aldrig problem med gammal mjölk dock. :grimacing:

2 gillningar

Här i Göteborg kan jag panta i nästan alla affärer utan att behöva handla nåt. Ingen kan tvinga dig att handla.

Ja på dom stora PET-flaskorna med tjockare plast var det 4 spänn men det var på 80-talet men nu är detta borttaget. Men jag minns på gamla Göteborgskalaset, som nu heter nåt annat, där hade dom belagt varenda plastglas med 10 spänn i pant men nu är även detta borttaget

Läste någonstans att i framtiden kommer det även bli pant på plastkassar, matlådor i plast, tomma snusdosor, godispapper.

1 gillning

En äldre man jag känner som bor i samma bostadsrättsförening sa till mig att han för längesedan hade pantat stora säckar med pant och fått ihop 29000 spänn på det!!

1 gillning

Jag såg en dokumentär om “The Ocean Cleanup”. Tydligen kommer merparten av plastföroreningarna från ett fåtal floder i Asien. Typ Ganges, Yangtze och Mekong.

Pantsystem låter ju toppen, särskilt om det appliceras runt de floderna. Tänker alltid på det när jag får dra loss plastkorken från en förpackning :roll_eyes: sila mygg och svälja kameler.

2 gillningar

Men herregud vad du gnäller då…vad är problemet med att panta…jag gör väl som jag vill…och om nåt är osexigt är det ju att kränka mina val jag gör i mitt liv.

13 gillningar