Nu höjs panten på burkar/glasflaskor

Den nya panten gäller för nya flaskor/burkar som får nya streckkoder.
Man kan under en övergångstid råka på både gammal och ny pant beroende på om man köper gamla eller nya produkter.
Dom gamla förpackningarna kommer att ge gammal pant så du kan inte tjäna något på att “hålla” på gamla förpackningar till dess den nya panten införts.

4 gillningar

Det borde innefatta även havremjölk

2 gillningar

Panten på burkar höjs till 2 kr och PET-flaskor till 2 eller 3 kr beroende på storlek, men det är först i höst.

Fel: du ska nu få 3 kr för returflaskor i glas, oavsett symbol eller EAN-kod. Pantautomater registrerar vikt och form. Du kan ju panta en hel back och då läses inte några koder av. Alltså krävs det inte ens en etikett på flaskan för att du ska kunna panta. Så ta hem ölflaskan från 1960-talet som du hittat i skogen, rengör den och panta :blush:

1 gillning

Tror som sagt de röda pantbackarna med glasflaskor är undantaget. Hela backen körs in i pantmaskinen, tror den vägs. Så scannas inte.

Som jag svarade ovan, glasflaskor i back har ett kryphål, då backen scannas och vägs. Inte flaskorna.

Så gamla glasflaskor i back kan vara värt att spara på lite.

Gäller även enstaka flaskor som pantas i automat; 3 kr fr o m 1 juni, en annan sak är om butikerna hunnit programmera om automaterna. Det hade två butiker inte gjort i söndags erfor jag :face_with_raised_eyebrow:

1 gillning

Har aldrig sett en sådan. Maxi har däremot en där man kan hälla i panten och så sorterar den ut den själv så att man inte måste mata in varje burk för sig.

1 gillning

En sån missed opportunity…

Kramer & Newman’s Recycling Scheme | The Bottle Deposit | Seinfeld

1 gillning

I min stad finns de bara vid återvinningsstationerna. Man häller i alla på en gång, sen så rullar de upp på ett typ av rullband in i maskinen. Sen så får man en qr-kod, som ger en en swish. :blush:

1 gillning

Återigen, skilj på plastflaskor och glasflaskor. Branschföreningen Sveriges bryggerier skickade den 27 maj ut ett pressmeddelande om panthöjningen på returglasflaskor som alltså trädde i kraft fem dagar senare, den 1 juni. Förmodligen var det så kort tid emellan så att folk inte skulle hinna bunkra mängder med flaskor för att panta dem efter höjningen. Som sagt, det behövs inga koder på returglasflaskor för att kunna panta dem.

2 gillningar

Då hade man behållit sina drickabackar hemma och glasbrist hade kunnat uppstå på bryggerierna. Flera gånger tidigare har bryggerierna gått ut med uppmaningar att panta flaskor inför tillverkningen av julöl och julmust.

2 gillningar

Sen är nog inte backar ett problem, då det främst är företag som säljer dom numera. I min stad säljer 2 butiker backar, av cirka 15 butiker.

Sen handlar det om pant, ingen blir fattig av att inte ha tajmat sin pantning. :rofl:

Det är ju ändå ett nollsummespel för konsumenten?

Hade panten höjts i förtid hade det ju också inneburit högre kostnad i butik. Tror inte det handlar om stel byråkratisk snålhet utan mera tekniska begränsningar i att tillverka flaskor där tex 1 kr pant betalas i butiken, som senare ska ge mer pant efter ett visst datum.

1 gillning

Nej, du skulle kunna göra en enorm vinst :grin:
En flaska som du betalat 60 öre i pant för, blir efter ett visst datum värd 3 kr.

Jo, men som sagt… hade nog varit svårt att få till logistiskt/tekniskt att märka burkar med att de har 3 kr pant och samtidigt låta butiken bara ta tex 1 kr pant.

Jag tror inte det handlar om någon byråkratisk missunnsamhet.

1 gillning

Aldrig hört att en mataffär kräver att du skall handla hos dem för att man pantar flaskor.

1 gillning

Mina närmaste butiker gör det genom att ge ett ”presentkort” för just den butiken.

I ett köpcentrum där både ICA och Willys konkurrerar är det till och med så att kvittot endast fungerar på Willys :sweat_smile: Måste vara en del av en upphandling de gjort.

2 gillningar

Om vi håller oss till returglasflaskor gäller följande enligt pressmeddelandet från Sveriges bryggerier:

1 gillning

Vilka fantastiska liv vi ändå måste ha om plastkorkar kan reflekteras över som ett problem oavsett hur litet och pantnivåer är något vi alla här anser oss rimligen kan lägga tid på att diskutera :joy:. Grattis till oss alla och tack till de som gått före :joy:

3 gillningar