Vill bara säga att jag ser upp till folk som samlar pant, bättre människor finns inte. All heder och respekt till den som plockar upp smuts på gatan, det gör livet bättre för hela samhället. Det är även en bra sak att visa för nästa generation.
Det är fint att göra världen bättre till bekostnad av mångas nedlåtande blickar.
Finns ingen himmel för dom som ser ned på folk som städar.
När jag var hemma i Sverige nu på sommaren lät jag för första gången medvetet bli att samla burkar. Vi pratar nu om burkar som låg på olika uppenbara ställen i stan. Att jag inte tog dem betydde alltså att de blev upplockade av någon annan. I många år nu har jag annars satt i system att plocka burkar hemmavid. Det brukar ligga burkar lite här och där.
När jag nu kommit upp mig i inkomst känns det som att burkplockandet är något jag kan hoppa över. Jag kan så att säga hantera den “förlusten”. Däremot skulle jag så klart plocka burkar från konstiga ställen men då är det mer för att göra en god sak.
Jag plockar numer ofta burkar när jag är ute med hunden. Är de hela pantar jag dem och trycker på knappen för välgörenhet. Är de platta lägger jag dem i återvinningen.
Längs landsvägen känns det bara som att jag städar. I staden känner jag mig lite konstig som plockar upp burkar men jag gör ju gott både genom att städa och bidra till välgörenhet så det är värt att känna sig lite konstig tänker jag. Kikar dock inte i soptunnor.
Hoppar in i en äldre tråd för att säga att man hittar rätt mycket pant när man ändå är vid soptunnorna för att slänga hundskit. Och längsmed hundrundan.
Dock hade det gärna fått vara pant på snusdosor, då jag hittar minst några om dagen. Kommunen borde sponsra mig för jag håller min hundrunda skräpfri.
Har startat ett sparkonto för panten jag hittar, mest som en kul grej att se hur mycket det blir och sen blir det in på någon indexfond.
@lifeabroad
Har hört om detta fast enbart på 90-talet eller tidigt 00-tal. Tror dock inte att det var en miljon utan snarast summan av en ny bil på den tiden. Exemplet om en person som hade en skrotbil som bara användes sista biten till kontoret och istället cyklade flera mil till kunder och liknande.
Milersättning via arbetet tjänstresor. Körde en billig Volvo första åren, därefter Nissan Leaf elbil under flera år. Elbilsåren var mest lönsamma då ersättning om 30kr varav 18.5kr skattefritt utgick. Laddade hemma samt snabbladdning vid längre resor. Ränte på ränte gav effekt också.
En klassiker i min ungdom i slutet av 80-talet. Körde själv runt till företagets alla olika enheter i södra Sverige i en en otroligt driftsäker Open Ascona inköpt för 800 kr som finansierade även familjens förstabil fullt ut och lite till. Men som IT-snubbe på den tiden var det helt ok och matchade slitna jeans och T-shirt utan problem…
Citerar en tidigare kollega från när bolaget gick dåligt och en annan kollega lagom pessimistiskt uttryckte: “Jaha, ja det slutar väl med att man får panta burkar”:
“Jag skulle se mig om efter annan karriär, burkpantning är en väldigt konkurrensutsatt verksamhet.”
Då beloppen är så små är det verkligen tiden på börsen som gör de tunga lyften, så han hade kunnat sluta panta många år tidigare utan en stor inverkan på slutbeloppet.
Kan inte säga att jag är miljonär, men har lagt undan all pant (från både hittade och köpta förpackningarn) under senaste året och vill inte skryta men är uppe i hela 536 spänn på mitt pant-ISK Tror dock jag missat att lägga över en del av vår egen pant.
Har dessutom köpt en ensam Tomra-aktie för att temat på kontot skulle vara extra tydligt.