Nu är det inte roligt 😢 | Hur gör ni när det fonder och aktier går ner månad efter månad?

Loggar inte in dagligen. Försöker logga in så sällan som möjligt. Tänk som så att när det går ner på börsen så blir det rea. Du får fler andelar för pengarna.

2 gillningar

Ibland går det upp och ibland går det ner. Man lär sig lite för varje gång.

Om det är en sak jag lärt mig genom åren är det att inte sälja för tidigt. Det är nästan värre att följa någon rekommendation i DI eller liknande och upptäcka att man haft en position i aktuellt bolag för några år sedan. En position som kanske hade ökat 80 % eller mer om man bara gett fan i att sälja.

Med det sagt så får man se till att bara gå in i bra bolag där en buy-and-hold strategi fungerar.

Det finns så många bra bolag där ute att det inte finns någon anledning i att gå in i förhoppningsbolag.

3 gillningar

Jag tycker det känns bättre med de månatliga fondköpen ju längre ner kursen dyker. Desto mer avkastning kommer ju de köpen ge i långa loppet. Jag har svårt att se hur ännu ett ATH-köp månad för månad kan kännas som en tryggare och säkrare placering än dessa dipp-köp.

4 gillningar

Om du vet vad du äger och varför du äger det så vet du vad du ska göra (förmodligen ingenting)

Och gör du som jag och sover förbi styrelsebeslut och ändå lyfter utdelning så har du förmodligen gjort helt rätt

• Läs inte trådar som denna på forumet.
4 gillningar

Sålde hälften innan nedgången då de flesta aktier föreföll vara övervärderade redan vid årsskiftet.
Hoppas kunna börja köpa igen om några månader men det får bli en fast summa varje månad.

Har gått över till helt Lysa Bred, var inte ens medveten om att det gått ner, för jag loggar aldrig in och kollar längre. Sparar på lång sikt helt automatiskt och fortsätter lasta in mer kontinuerligt tills det är dags att pensionera mig :slight_smile: Ett av dom bättre beslut jag tagit sannolikt.

5 gillningar

Tycker att alla portföljer borde ha minst 50% i en global index fond som ankare, resten kan placeras efter personliga behov. Behöver man exempelvis “cashflow” kan man lägga en del i en dividend fond, vill man sänka risken så kanske en obligationsfond skulle passa men vill man istället ha lite mer spänning så finns det fonder för det också. Det finns fonder för allas behov men ju mer man petar i portföljen desto större är risken att man petar sönder den långsiktiga avkastningen och ju mindre intresserad man är desto mer bör placeras i globalfonden.

6 gillningar

Jag verkar ha bordat ”Ms Förlisning”…. :thinking::joy:

3 gillningar

Jag ser detta som ett bra tillfälle att lära sig hur det känns vid en börsnedgång. Detta är ett bra tillfälle att lära sig att inte få panik, och hitta strategier som passar för dig. För kom ihåg:

• Detta är inte den sista börsnedgången.
  • Detta är inte den värsta börsnedgången.

Så hitta något som funkar för dig. För vissa är det att intala sig att det är rea, för andra att inte logga in. För mig så gör jag inget då jag inte vet vad som borde göras. När jag loggar in på lysa och kursen har gått ner, då är frågan, vet jag något som kommer gå bättre än lysa det närmaste året? Eftersom svaret är nej, så fortsätter jag med samma sak.

14 gillningar

Väl uttryckt och det är trots allt endast en börsnedgång, inte globens undergång (om inte Putin får spel förstås).

5 gillningar

Jag håller helt och hållet med dig och det är absolut ingen kritik mot dig eller era råd / tankar i podden.

Men jag tror att om man är ny och man ser sin båt “sjunka” kan det bli överväldigande och man ser sina besparingar försvinna. Det är i det ögonblicket troligtvis väldigt svårt att utvärdera båten.

Ex
Hade en bekant som skulle börja investera. Han köpte 1 apple aktie. Han tyckte det var en bra båt. “Apple är ju stora liksom…”

Dagen efter backade apple med 0.5%
Han sålde den enskilda aktien direkt. Jag tyckte det var lite sorgligt.

Han utvärderade sin båt efter bästa förmåga och kom fram till att den var bra, men sålde vid minsta våg.

Frågan är: även om han hade köpt index via lysa. Hur mycket mer nedgång hade han klarat av? Jag gissar på någon enstaka %.

5 gillningar

Det är därför många misslyckas spara på börsen. Med en sådan instälning som många har blir de aldrig långsiktiga vinnare på börsen. Det är som sport om man viker sig vid minsta nedgång då blir det aldrig någon vinnande lag av det. Livet betyder kämpa. Börsen är ett maraton lopp och bara de som orkar vara med hela vägen in i mål blir vinnare :+1:. Om man inte klarar av det får man nöja sig med 1% ränta på sparkonto. Om man är så orolig för att förlåra pengar på börsen hjälper det knappast ha Lysa bred eller Global indexfond då även den kan sjunka med 50% :grin:. Håller med dig till 100% @Yztla

3 gillningar

Det gäller att ha perspektiv. Vad gör denna nedgång i det stora hela om 10 år?

2 gillningar

Jag ligger i rätt risk så det spelar ingen roll om det går upp eller ner.

2 gillningar

Det vet du ingenting om. Du kan inte lova att dippen är återhämtad på 10 år då du inte har nån aning om vad som väntar oss.
Du får använda termer som “10-20 år”, “bör”, “historiskt” etc.

Jag har indexfonder global, Sverige, norge, Danmark, Europa.

Sen svenska investmentbolag Bure, Kinnevik, Investor, Latour, Lundbergföretagen.

Avslutningsvis aktier Microsoft (ca 15% mitt enda stora enskilda innehav), handelsbanken, hm, castellum, astra å några fler.

Typ “index” på tre olika sätt med lite mer risk i aktierna och framförallt investmentbolagen. Senaste två åren gått riktigt bra pga investmentbolag samt Microsoft och nu när det är rött svänger det såklart mer för mig än global index.

Sparat enligt “gottodix” bygg din egen indexfond och ja, gjort tre varianter.

Nöjd med min båt.

På sikt kommer jag nog vikta om till antingen 50global,50sverige eller bara rakt av 100 lf global. Möjligtvis 90/10.

Är 37 och har inget intresse att röra pengarna på länge.

Menade inte just exakt 10 år :roll_eyes::wink: Hade kunnat skriva 20, 30, 40 år. Samma poäng. Men visst har du rätt.

3 gillningar

Alla borde nog börja med att köpa en globalfond per automatik varje månad och blunda första året innan de går vidare.

2 gillningar

Ännu bättre om man kan fortsätta med det och blunda i 25-30 år till pensionen med samma Global indexfond i portföljen. :grin::+1:

2 gillningar