Loggar inte in dagligen. Försöker logga in sÄ sÀllan som möjligt. TÀnk som sÄ att nÀr det gÄr ner pÄ börsen sÄ blir det rea. Du fÄr fler andelar för pengarna.
Ibland gÄr det upp och ibland gÄr det ner. Man lÀr sig lite för varje gÄng.
Om det Àr en sak jag lÀrt mig genom Ären Àr det att inte sÀlja för tidigt. Det Àr nÀstan vÀrre att följa nÄgon rekommendation i DI eller liknande och upptÀcka att man haft en position i aktuellt bolag för nÄgra Är sedan. En position som kanske hade ökat 80 % eller mer om man bara gett fan i att sÀlja.
Med det sagt sÄ fÄr man se till att bara gÄ in i bra bolag dÀr en buy-and-hold strategi fungerar.
Det finns sÄ mÄnga bra bolag dÀr ute att det inte finns nÄgon anledning i att gÄ in i förhoppningsbolag.
Jag tycker det kÀnns bÀttre med de mÄnatliga fondköpen ju lÀngre ner kursen dyker. Desto mer avkastning kommer ju de köpen ge i lÄnga loppet. Jag har svÄrt att se hur Ànnu ett ATH-köp mÄnad för mÄnad kan kÀnnas som en tryggare och sÀkrare placering Àn dessa dipp-köp.
Om du vet vad du Àger och varför du Àger det sÄ vet du vad du ska göra (förmodligen ingenting)
Och gör du som jag och sover förbi styrelsebeslut och ÀndÄ lyfter utdelning sÄ har du förmodligen gjort helt rÀtt
- LÀs inte trÄdar som denna pÄ forumet.
SÄlde hÀlften innan nedgÄngen dÄ de flesta aktier föreföll vara övervÀrderade redan vid Ärsskiftet.
Hoppas kunna börja köpa igen om nÄgra mÄnader men det fÄr bli en fast summa varje mÄnad.
Har gÄtt över till helt Lysa Bred, var inte ens medveten om att det gÄtt ner, för jag loggar aldrig in och kollar lÀngre. Sparar pÄ lÄng sikt helt automatiskt och fortsÀtter lasta in mer kontinuerligt tills det Àr dags att pensionera mig
Ett av dom bÀttre beslut jag tagit sannolikt.
Tycker att alla portföljer borde ha minst 50% i en global index fond som ankare, resten kan placeras efter personliga behov. Behöver man exempelvis âcashflowâ kan man lĂ€gga en del i en dividend fond, vill man sĂ€nka risken sĂ„ kanske en obligationsfond skulle passa men vill man istĂ€llet ha lite mer spĂ€nning sĂ„ finns det fonder för det ocksĂ„. Det finns fonder för allas behov men ju mer man petar i portföljen desto större Ă€r risken att man petar sönder den lĂ„ngsiktiga avkastningen och ju mindre intresserad man Ă€r desto mer bör placeras i globalfonden.
Jag verkar ha bordat âMs FörlisningââŠ. 

Jag ser detta som ett bra tillfÀlle att lÀra sig hur det kÀnns vid en börsnedgÄng. Detta Àr ett bra tillfÀlle att lÀra sig att inte fÄ panik, och hitta strategier som passar för dig. För kom ihÄg:
- Detta Àr inte den sista börsnedgÄngen.
- Detta Àr inte den vÀrsta börsnedgÄngen.
SÄ hitta nÄgot som funkar för dig. För vissa Àr det att intala sig att det Àr rea, för andra att inte logga in. För mig sÄ gör jag inget dÄ jag inte vet vad som borde göras. NÀr jag loggar in pÄ lysa och kursen har gÄtt ner, dÄ Àr frÄgan, vet jag nÄgot som kommer gÄ bÀttre Àn lysa det nÀrmaste Äret? Eftersom svaret Àr nej, sÄ fortsÀtter jag med samma sak.
VÀl uttryckt och det Àr trots allt endast en börsnedgÄng, inte globens undergÄng (om inte Putin fÄr spel förstÄs).
Jag hÄller helt och hÄllet med dig och det Àr absolut ingen kritik mot dig eller era rÄd / tankar i podden.
Men jag tror att om man Ă€r ny och man ser sin bĂ„t âsjunkaâ kan det bli övervĂ€ldigande och man ser sina besparingar försvinna. Det Ă€r i det ögonblicket troligtvis vĂ€ldigt svĂ„rt att utvĂ€rdera bĂ„ten.
Ex
Hade en bekant som skulle börja investera. Han köpte 1 apple aktie. Han tyckte det var en bra bĂ„t. âApple Ă€r ju stora liksomâŠâ
Dagen efter backade apple med 0.5%
Han sÄlde den enskilda aktien direkt. Jag tyckte det var lite sorgligt.
Han utvÀrderade sin bÄt efter bÀsta förmÄga och kom fram till att den var bra, men sÄlde vid minsta vÄg.
FrÄgan Àr: Àven om han hade köpt index via lysa. Hur mycket mer nedgÄng hade han klarat av? Jag gissar pÄ nÄgon enstaka %.
Det Àr dÀrför mÄnga misslyckas spara pÄ börsen. Med en sÄdan instÀlning som mÄnga har blir de aldrig lÄngsiktiga vinnare pÄ börsen. Det Àr som sport om man viker sig vid minsta nedgÄng dÄ blir det aldrig nÄgon vinnande lag av det. Livet betyder kÀmpa. Börsen Àr ett maraton lopp och bara de som orkar vara med hela vÀgen in i mÄl blir vinnare
. Om man inte klarar av det fÄr man nöja sig med 1% rÀnta pÄ sparkonto. Om man Àr sÄ orolig för att förlÄra pengar pÄ börsen hjÀlper det knappast ha Lysa bred eller Global indexfond dÄ Àven den kan sjunka med 50%
. HÄller med dig till 100% @Yztla
Det gÀller att ha perspektiv. Vad gör denna nedgÄng i det stora hela om 10 Är?
Jag ligger i rÀtt risk sÄ det spelar ingen roll om det gÄr upp eller ner.
Det vet du ingenting om. Du kan inte lova att dippen Àr ÄterhÀmtad pÄ 10 Är dÄ du inte har nÄn aning om vad som vÀntar oss.
Du fĂ„r anvĂ€nda termer som â10-20 Ă„râ, âbörâ, âhistorisktâ etc.
Jag har indexfonder global, Sverige, norge, Danmark, Europa.
Sen svenska investmentbolag Bure, Kinnevik, Investor, Latour, Lundbergföretagen.
Avslutningsvis aktier Microsoft (ca 15% mitt enda stora enskilda innehav), handelsbanken, hm, castellum, astra Ä nÄgra fler.
Typ âindexâ pĂ„ tre olika sĂ€tt med lite mer risk i aktierna och framförallt investmentbolagen. Senaste tvĂ„ Ă„ren gĂ„tt riktigt bra pga investmentbolag samt Microsoft och nu nĂ€r det Ă€r rött svĂ€nger det sĂ„klart mer för mig Ă€n global index.
Sparat enligt âgottodixâ bygg din egen indexfond och ja, gjort tre varianter.
Nöjd med min bÄt.
PÄ sikt kommer jag nog vikta om till antingen 50global,50sverige eller bara rakt av 100 lf global. Möjligtvis 90/10.
Ăr 37 och har inget intresse att röra pengarna pĂ„ lĂ€nge.
Menade inte just exakt 10 Är 
Hade kunnat skriva 20, 30, 40 Är. Samma poÀng. Men visst har du rÀtt.
Alla borde nog börja med att köpa en globalfond per automatik varje mÄnad och blunda första Äret innan de gÄr vidare.
Ănnu bĂ€ttre om man kan fortsĂ€tta med det och blunda i 25-30 Ă„r till pensionen med samma Global indexfond i portföljen. ![]()
![]()