Min ârationellaâ lösning Ă€r att pĂ„minna mig sjĂ€lv om min investeringsstrategi. Det vill sĂ€ga att jag bara har investerat pengar som jag inte avser att anvĂ€nda i nĂ€rtid och fortsĂ€tter att mĂ„nadsspara enligt plan. Att mina investeringar Ă€r vĂ€ldiversifierade och har en för mig lĂ€mplig risknivĂ„ utifrĂ„n olika tidsperspektiv gör att jag rationellt förstĂ„r att jag ska sitta still i bĂ„ten.
Min âirrationellaâ eller âkĂ€nslomĂ€ssigaâ lösning, Ă„ andra sidan, Ă€r att jag anvĂ€nt funktionen för att dölja de konton som hĂ„ller min mellanriskhink respektive min passiva hink. Enbart lekhinken och dess just nu negativa utveckling Ă€r synlig nĂ€r jag loggar in. Den fĂ„r agera som figur för lĂ€rande och utveckling om hur jag investerar âfrittâ och hur jag förstĂ„r och kĂ€nner i börsens svĂ€ngningar. Eftersom lekhinken innehĂ„ller avsevĂ€rt mindre kapital kĂ€nns börsnedgĂ„ng i den inte lika drabbande.
Jag antar nÀr man sparar lÄngsiktigt att man plockar ut pengar i frÄn portföljen i omgÄngar. AlltsÄ man plockar inte ut allt exakt efter 10 Är. Det blir lite som att plocka ut som extra pension. Man kan inte ha exakt tid och Är pÄ lÄngsiktig spar pÄ börsen
FortsÀtter att mÄnadsspara och försöker spara lite extra, dock inte sÄ mycket att det skulle kÀnnas jobbigt om det fortsÀtter att rasa flera mÄnader till.
Aktier och folder handlas billigare nu, bÀttre priser
Försök inte vara âsmartâ och hitta pĂ„ nĂ„got dumt. Har du en portfölj med bra aktier eller fonder, behĂ„ll den.
Ligger +2% YTD med en högst ordinÀr pengamaskin. Har inte mÄnadssparat fullt sÄ mycket som vanligt just pga nedgÄngarna⊠det Àr vÀl den enda Àndring jag gjort i sparbeteendet.
Det ska man ocksÄ undvika lÄngsiktigt. Lika bra att lÄta automatiska mÄnadssparandet sköta sig som vanligt utan att vara aktiv pÄ den punkten. . Om man inte sÀljer nÄgot i portföljen och undviker tajma börsen dÄ ska man göra samma sak med mÄnadssparandet.
SjÀlv stoppar jag varje överskott pÄ börsen med det samma oberoende om börsen har fallit med 15% eller Àr uppe lika mycket Ät andra hÄllet. Jag tar det bara som det Àr .
AlltsÄ, den svenska börsen Àr mellan -5% och -10% pÄ ett Är. PÄ tre Är Àr den +25% till +30%.
Kollar vi USA-index (DJ) Àr det -3% pÄ ett Är och +40% pÄ tre Är. Du mÄlar upp det hela som om det vore panik pÄ börsen.
Tips #1: kolla inte varje dag hur det gick igÄr
Tips #2: byt frĂ„n â1 mĂ„nadâ till minst â3 Ă„râ som default i avanza/nordnet-appen om du Ă€ndĂ„ mĂ„ste vara inne varje dag. DĂ„ kommer det för det mesta vara positiv utveckling tĂ€nker jag.
Detta Àr en bra strategi, jag ligger ju fortfarande pÄ plus sedan jag startade min portfölj. GÀller att inte gripas av panik och tro att cash Àr lösningen nÀr inflationen Àr hög.
Ăndrat tidsperiod pĂ„ instĂ€llningar till â3Ă„râ eller âsedan startâ. DĂ„ lyser siffrorna alltid hĂ€rligt blĂ„a nĂ€r man loggar in pĂ„ Avanza. . Sedan ett automatiserat mĂ„nadssparande pĂ„ det.
Jag sticker in ett inlÀgg frÄn mitt perspektiv och svarar pÄ TS frÄgestÀllning och ger lite input pÄ hur jag tÀnker.
Jag fortsÀtter med mitt mÄnadssparande som vanligt.
En del till 60/40 Lysa.
En del till LF global indexnÀra.
En del till mitt buffertkonto.
FortsÀtter ocksÄ att föra över pengar varefter jag fÄr in frÄn TraderaförsÀljningar och gÄvor.
Har 26+ Är i sparhorisont, sÄ pÄ sikt bör denna nedgÄng knappt bli mÀrkbar nÀr jag vÀl behöver pengarna.
Har en del Àldre sparande i en KF, men beslöt redan i vintras för att avvakta med att strukturera om det kapitalet till 2023. För dÄ bör jag ha bÀttre överblick om hur min framtida inkomst kommer se ut.
Försök att ta fokus pÄ det lÄngsiktiga mÄlet! Vi vet historiskt att det kommer alltid komma perioder med nedgÄngar, som sedan följs av uppgÄngar. SÄ lÀnge majoriteten av mÀnskligheten fortsÀtter strÀva efter att bli bÀttre och fortsÀtter vara innovativ, sÄ kommer detta fortsÀtta.
Om du kÀnner att en dipp gör att du inte kan sova om nÀtterna och att det ger stark Ängest, sÄ se över hur du sparar, vilka mÄl du sparar till och vad som Àr viktigast för dig!
Ibland blir dessa trÄdar lite vÀl snÄriga, men det gÀller att vÀlja en vÀg framÄt som passar dig lÄngsiktigt. SÄ jag hoppas det kÀnns bÀttre framöver, Àven om det Àr svajigare Àn vanligt pÄ börsen just nu.