Nu Ă€r det inte roligt 😱 | Hur gör ni nĂ€r det fonder och aktier gĂ„r ner mĂ„nad efter mĂ„nad?

eller en ukrainare med traktor. :slight_smile:

TIll TS: Jag har vÀxlat upp lite och försöker tÀnka att det Àr nu man ska köpa, Àven om det dröjer innan det börjar ge ÄterbÀring pÄ riktigt igen. Alternativen Àr sÀmre.

1 gillning

Jag har haft sÄdan gudalik timing att jag pausade mÄnadssparandet för ett kortsiktigt sparmÄl nu vid Ärsskiftet. Men nÀr börsen stod som lÀgst kunde jag bara inte hejda mig frÄn bottenfiske i index.

Det blev oavsiktligt helt fantastisk timing pĂ„ ingĂ„ng/vinsthemtagning :slight_smile: Utöver att första köpet var dagen innan krigsutbrottet dÄ 

Hade jag inte haft mitt kortsiktiga sparmÄl hade det varit betydligt fler blÄ prickar!

2 gillningar

Lite samma hÀr. Jag skalade ner frÄn 30k i mÄnaden till 5k i december och upp igen nu den 2 mars. Lite plÄster pÄ sÄren blir det i allt annat kaos. :slight_smile:

Allt berodde pÄ feltÀnk kring restskatt, lite tom buffert och hade inget med tajming att göra.

1 gillning

Jag tolkar den röda texten som REA, REA, REA!!! Och blir köpglad :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

2 gillningar

Jag tycker att den hÀr trÄden har börjat handla om nÄgot annat Àn Àmnet nu och skulle för ordningens och Carloz/RonZ skull vilja pÄminna om Àmnets startinlÀgg.

Det Àr jÀtteintressant att diskutera historisk ÄterhÀmtning efter nedgÄng pÄ börsen, men det kan med fördel göras i ett eget eller annat Àmne som handlar om just det.

@Saihtam eller @janbolmeson som varit aktiva hÀr i trÄden. GÄr det bryta ut diskussionen om börsens ÄterhÀmtning till en egen trÄd?

2 gillningar

Precis! Dom har man redan brĂ€nt i dom första nedgĂ„ngarna
.nu mĂ„ste det vĂ€nda🙃

Mitt rÄd till dig och alla andra Àr, att du ska vÀnda pÄ ditt tankesÀtt.

Det Ă€r NU de Ă€r roligt, det Ă€r nu du och alla andra sunda investerare köper till rabatt. Åtminstone som du Ă€r lĂ„ngsiktig, vilket jag utgĂ„r ifrĂ„n att du Ă€r annars hade du ej hĂ€ngt pĂ„ RT? :slight_smile:

Jag tror att det handlar om att ha PMI (positiv mental instÀllning) NÀr andra ser fara och rÀdsla ser vi möjligheter. Det Àr nu som du har möjlighet att fynda, inte nÀr börsen var och varannan vecka touchar pÄ ATH.

Se till att lÀgga undan extra mycket för att boosta din motivation och se framför dig att du kommer att ha gjort en bra affÀr sÄ fort det hÀr blÄser över.

Om du fortfarande tycker att det Àr jobbigt, sÄ kanske det Àr sÄ att du behöver tÀnka över om börsen verkligen Àr rÀtt plattform för dig?
Att vara en bra investerare handlar framförallt om att inte bli för kÀnslomÀssig i blÄsiga tider.

4 gillningar

Jag har alltid en strategi, problemet Àr bara att det Àr en ny strategi varje dag

NedgÄngarna vi sett hittills i Är Àr vÀl inte sÄ farliga? Klart det Àr trist nÀr portföljen minskar i vÀrde och man backar frÄn mÄlet istÀllet för att komma nÀrmare men oddsen Àr ÀndÄ pÄ din sida jÀmfört med att ha pengarna pÄ banken kommande 10 Ären. SÀrskilt om du mÄnadssparar under nedgÄngarna sÄvÀl som uppgÄngarna.

Jag har ökat min andel LF Global IndexnÀra till 60% av portföljen, sedan har jag ca 10% guld, ca 10% global trendföljning, ca 10% momentum i svenska aktier och ca 10% i utdelningsaktier. Har en del kontanter ocksÄ som jag tÀnker köpa in mig med under kommande 12 mÄnader, utöver mitt vanliga mÄnadssparande. Blir köp för 38k den 2/5.

Lugnar nerverna med de hÀr klippen:

3 gillningar

Oj vilken blandning :grin:. Vad man inte gör för att slippa ha 100% trÄkigt pÄ börsen :heart_eyes::grin::thinking::+1: .

1 gillning

Du, det hÀr Àr jag under stark kompromiss med min lekvilja. Aldrig haft en sÄ tajt portfölj tidigare. Vi fÄr se hur den utvecklas. Ingen kan beskylla mig för att vara förÀndringsobenÀgen nÀr det gÀller min portfölj.

1 gillning

SjÀlv Àr jag nöjd om jag fÄr byta lite till andra global indexfonder i portföljen! :joy:. Lite roligt och effektivt för att tappa nÄgra % i slutet av Äret :grin::joy:. Nu Àr det 100% LF Global indexnÀra och gör allt för att behÄlla det sÄ :+1:

1 gillning

Jojo, men nog tog det dig nÄgra Är att landa dÀr. Har aldrig legat sÄ tungt i globalfond som jag gör nu och det Àr delvis inspirerat av din 100%are. PÄ sikt kommer andelen globalt förmodligen öka ytterligare, lite beroende pÄ hur mina övriga delar sköter sig. NÄdde miljonen idag pÄ Avanza med mÄnadens insÀttning, vilken glatt backade sÄ jag nÀstan halkade ner under miljonen lika fort men klarade mig pÄ hÄret:

16 gillningar

Grattis :heart_eyes:. Ser jÀtte bra ut.

3 gillningar

Det bÀsta du kan göra Àr att sitta still i bÄten. SÄ hÀr fungerar fond och aktiemarknaden, det gÄr upp och ner och sÄ lÀnge du inte har sÄlt sÄ har du heller inte förlorat nÄgot. Du mÄste se det som en lÄngvarig investering.

4 gillningar

Vilket lÄter lite klyschigt men Àr ack sÄ sant :slight_smile:

Jag brukar tÀnka i termer av hur man oftast inte bryr sig om vÀrdet pÄ den egna bostaden frÄn dag till dag, om den hypotetiskt hade prissatts dagligen pÄ en börs! Trots det bryr vi oss ofantligt mycket över dagsvÀrdet pÄ de vÀrdepapper vi (förhoppningsvis) Àr lika lÄngsiktiga med!

5 gillningar

Sparregeln i fortsÀttningen blir att lÀgga in minst sÄ mycket att det ligger över en miljon varje mÄnadsskifte :crazy_face:

7 gillningar

NÀr börsen gÄr bra sÄ sparar jag enligt plan och unnar mig saker och upplevelser. NÀr börsen gÄr dÄligt sÄ unnar jag mig fler fondandelar istÀllet. :slightly_smiling_face:

Jag har ju dock bara varit aktiv pÄ börsen sedan början pÄ 2010-talet sÄ jag Àr blott lammkött i sammanhanget. Men nÄgra krascher/korrektioner har man fÄtt vara med om.

3 gillningar

Jag loggar bara in en gÄng per Är i samband med ombalansering. :innocent:

loggar jag in en gÄng extra Àr det för att göra extra ombalansering. t ex sÀlja guld för att köpa aktier, eller att köpa mera aktier med mitt torra krut. SÄ i Är har jag loggat in 2 gÄnger. möjligen en gÄng extra sÄ sÀg 3 gÄnger.

Just nu Àr börsen purken och min taktik Àr att blunda och hoppas det gÄr bÀttre imorgon fast pÄ steroider. ===> logga bara in en gÄng per Är.

Vad Àr det för vits med att logga in varje dag och bli ledsen? Ju lÀngre tid mellan inloggningarna desto större chans att det gÄtt Ät rÀtt hÄll.

Det Ă€r bra att ha ett mĂ„nadssparande. IgĂ„r gick world index ner 2% och dĂ„ tĂ€nkte jag: “Vad bra att jag fick köpa fonder billigare idag!” Jag köper den 26:e varje mĂ„nad.

Nu har jag mÄnadssparande instÀllt och det sköter ju sig sjÀlv sÄ det finns ingen anledning för mig att logga in pÄ avanza. Min buffert Àr pÄ annan bank, Lunar sÄ jag inte tvingas logga in för att komma Ät min buffert :slight_smile:

2 gillningar

Ännu roligare nĂ€r inte bara aktier eller indexfonder gĂ„r ner - men att Ă€ven guld och silver dyker/stĂ„r helt stilla.

Utöver detta blir det Ànnu mer skrattretande nÀr inflationen Àr sÄpass hög att man inte kan hÄlla i cash överhuvudtaget utan att gÄ med enorm förlust.

Man kan inte vinna. :joy:

Glad jag sÄlde delar av mitt guld nÀr det stod över 2000$/uns. :sweat_smile:

2 gillningar