Nu Ă€r det inte roligt 😱 | Hur gör ni nĂ€r det fonder och aktier gĂ„r ner mĂ„nad efter mĂ„nad?

Jag har slutat att kolla pÄ avanza dagligen, utan kollar nÄgon gÄng per vecka. För att jag vet om kollar varje dag och jag ser röda siffror dÄ kommer jag att sÀlja.

1 gillning

Jag en dollarbaserad Permanent Portfolio som jag kÀnner mig mycket trygg med.

Fast den gÄtt ner vissa perioder har jag inte kÀnt mig frestad att sÀlja. Det som gör mig trygg Àr att jag verkligen Àr övertygad om det sunda i antaganden, förutsÀttningar och resonemang bakom den portföljen.

Den övertygelsen kÀnner jag inte pÄ samma sÀtt med de portföljer som oftast rekommenderas hÀr pÄ RT (RT-portföljen delvis undantagen).

För mig kĂ€nns det tryggare med ett upplĂ€gg som baserar sig pĂ„ ett logiskt resonemang istĂ€llet för att förlita sig pĂ„ att historien ska upprepa sig, vilket man gör om man litar pĂ„ “forskningen” och antar att aktier “alltid gĂ„r upp pĂ„ lĂ„ng sikt”.

SĂ„, jag sitter kvar i min investering.

PS. Jag har skrivit om den tidigare hÀr Feedback pÄ Permanent Portfolio och hÀr InlÀgg om dollarbaserad permanent portfolio

1 gillning

Jag tÀnker sÄ som det sagts i mÄnga avsnitt pÄ RT. Om den sjunkande börsen pÄverkar ditt vÀlmÄende sÄ har du nog för hög risknivÄ.

3 gillningar

Fast varför varje vecka? :thinking: Jag ser fram att att bli positivt överraskad nĂ€r “SĂ„ gick ditt börsĂ„r!” mailet kommer. Ju lĂ€nge sedan du loggade in desto större sannolikhet det har gĂ„tt upp. :slight_smile:

Jag kollar pĂ„ utvecklingen pĂ„ ”1 Ă„r”, det funkade lĂ€nge, men Ă€r nu tyvĂ€rr röda siffror pĂ„ ett par av fonderna
 :roll_eyes::face_with_spiral_eyes::thinking:

Jag sover ÀndÄ gott, tack vare bankkonto med rejÀl buffert. Investeringarna fÄr leva sitt eget liv, bÄde uppÄt och nerÄt.

Jag fortsÀtter mÄnadsspara enligt plan.

:+1::sunny::hugs:

4 gillningar

Hahaha det fÄr man ju hoppas.

Tillbaka on-topic (har Àven modererat lite i trÄden).

Ett trick jag ibland anvÀnder som har sparat lÀnge Àr att jag behÄller fonder som gÄtt upp mycket Àven om de inte Àr superoptimala, dÄ de har stor procentuell intjÀning. Det hjÀlper mig att se att dessa Àr plus i jobbiga tider.

T.ex. för mĂ„nga Ă„r sedan rekommenderade jag fonden “DNB Global Indeks” som bĂ€sta globala indexfond eftersom det inte fanns bĂ€ttre alternativ. Nu har jag den i portföljen pĂ„ +100 % typ. Det rationella vore att sĂ€lja den och byta till LĂ€nsförsĂ€kringar Global IndexnĂ€ra som Ă€r billigare. Men dĂ„ hade jag “blivit av” med de +107 %. DĂ€rför behĂ„ller jag den i portföljen eftersom den hjĂ€lper mig i situationer som nu med att “jag Ă€ndĂ„ har mycket vinst”.

Rationellt? Nej. Emotionellt? Absolut. :blush:

7 gillningar

Hur mycket Àr den billigare @janbolmeson och sÀmre Àn LF Global indexnÀra ? :thinking::+1:

Se dÀr, en sann momentumspelare bekÀnner fÀrg :slight_smile:

3 gillningar

Du kanske ska lÀsa nÀsta stycke ocksÄ?
Kan ju inte dra ut en mening ur ett sammanhang 

Fonderna han nÀmner Àr likvÀrdiga, dock har de (eller har haft) olika avgifter och en aning annorlunda valutaexponering.

Ligger 2.78% plus hitintills i Är exlusive utdelningarna.

FortsÀtter som förut. Dvs köper för 10% av nettolönen varje mÄnad + plus utdelningarna som Äterinvesteras.

1 gillning

De har gÄtt extremt likt de senaste 5 Ären.

Men om jag inte minns fel sÄ kostade den historiskt typ 0,3 % förr och dessutom Äkte man pÄ en vÀxlingsavgift dÄ den förr handlades i NOK. SÄ inte optimalt. Men nu Àr den ju i princip identisk med LF-fonden.

2 gillningar

De sÀnkte förvaltnings avg till 0.20%. :+1:. Riktigt bra.

2 gillningar

Sant som du sÀger. SjÀlv kollar jag faktiskt husets vÀrde dÄ och dÄ för att se utveckling pÄ vÀrdet. Kollar mindre pÄ aktierna och fonderna, dom Àr dÀr dom Àr sÄ att sÀga.
Har idags lÀget inga lÄn kvar pÄ huset vilket kÀnns skönt med tanke pÄ att rÀntorna kommer gÄ uppÄt nu framöver. Jag sitter ner i bÄten sÄ att sÀga :laughing: :grin:

Good for you. Jag har bara ett innehav (LF global index) som har blĂ„a siffror nĂ€r man ser pĂ„ utvecklingen pĂ„ 1 Ă„r - resten Ă€r illrött
 :roll_eyes: DET kĂ€nns jobbigt.

1 gillning

Inget. FortsÀtter som vanligt.

1 gillning

I min ”miljonportfölj” har jag 70% global indexfond och 10% var av de övriga (smĂ„bolag/investmentbolag/fastighetsfond. Det har varit hur trist som helst med ”bara” 10% var av de fonder som gĂ„tt klart bĂ€st. Globalt index Ă€r vĂ€l bra, men lite trist. Nu Ă€r det tydligt för mig varför det Ă€r bra med 70% globalt index. Kanske blir det 100% framöver. Jag uppskattar @Jakke ’s envisa hĂ„llning nĂ€r det gĂ€ller 100% LF global indexnĂ€ra.

:+1::sunny::heart::hugs:

3 gillningar

Du har riktigt fin portfölj :+1:. Bara den dyra LF fastighet hade jag slÀngt ut direkt med det samma. ErsÀtta det med Plus fastighet index eller helt enkelt till LF Global indexnÀra :+1:. Det Àr inget fel att ha SmÄbolag och Spiltan inv i portföljen. Det gÄr fint att fördela frÄn dyra LF fastighet till Amf smÄbolag 5% och 5% till Spiltan inv. :+1:. SÄ tÀnker jag i alla fall :+1:. @Lynx

1 gillning

Den lilla delen LF fastighetsfond ser jag som min lekhink. :+1::sunny::joy:

Eftersom Ärets nysparande gÄr uteslutande till Lysa samt till global indexfond sÄ blir andelen lekhink allt mindre. :+1:

:hugs::sunny::popcorn:

2 gillningar

TÀnker att det ocksÄ vÀrt att minnas den bortgÄngen indexfadern Jack Bogles ord nÀr marknaden Àr stressad och orolig:

“Press on regardless.”

“Don’t peek.”

“Don’t just do something, stand there!”

“Stay the course.”

VÀrt att komma ihÄg. :slight_smile:

10 gillningar