Nu Ă€r det inte roligt 😱 | Hur gör ni nĂ€r det fonder och aktier gĂ„r ner mĂ„nad efter mĂ„nad?

”köp till ljudet av kanoner och sĂ€lj till ljudet av trumpeter”.

5 gillningar

Jag Àr inte erfaren, investerat i ca 1,5 Är och tÀnker sÄ hÀr:

• TĂ€nk vad bra att det gĂ„r ner nu i början sĂ„ jag fĂ„r stoppa in mina surt förvĂ€rvade slantar nĂ€r inte börsen stĂ„r pĂ„ ATH. SĂ„ fĂ„r jag chansen att vara med i uppgĂ„ngen som kommer nĂ€r nedgĂ„ngen Ă€r slut.

• TĂ€nk vad bra att jag i tidigt skede fĂ„r kĂ€nna kĂ€nslan av röda siffror och försöka mentalt förhĂ„lla mig till den.

• Jag gĂ„r tillbaka till ett datum de senaste 1,5 Ă„ren dĂ„ börsen var högre vĂ€rderad Ă€n i dag och stĂ€ller mig sjĂ€v frĂ„gan varför det kĂ€nns jobbigare att stoppa in pengar nu Ă€n det gjorde dĂ„.

• Sen intalar jag mig sjĂ€lv att i det lĂ„nga perspektivet gĂ„r jag sannolikt plus.

Okej, jag lÄter kanske inte fullt sÄ klÀmkÀck i mitt huvud, men lite tankebanor för att inte fega ur frÄn en nybörjare!

17 gillningar

Jag har numera allt i Lysa (90/10).
Jag gÄr in ibland och kikar, mycket för att ha koll om det gÄr ned mer rejÀlt eftersom jag dÄ petar in extra pengar utöver mitt automatiska mÄnadssparande
Lysa har en graf sÄ jag tycker inte heller det ser lika illa nÀr man gÄr in, Àven om det gÄtt ned. Kanske nÄt psykologiskt med att jag uppfattar grafer som mindre onda Àn minus-vÀrde i % eller kronor :joy:

1 gillning

@Jakke Àr vÀl en av dom som verkar ha svÄrast att hÄlla sig till en Ä samma fond Àven om dom alla Àr globala indexfonder? :wink:

12 gillningar

Tack för det :joy:. Har du inget annat för dig just nu :grin::thinking: @Ola_Morin ?

4 gillningar

Jag njuter av dessa röda priser, det Àr ju nedsatta priser varje mÄnad nu för att köpa mer.

1 gillning

FortsÀtter köpa Ä hoppas pÄ Ànnu mer rabatt.

1 gillning

LÀgger in lite extra nu med tanke pÄ ISK-skatten pÄ 0.735 som jag har förstÄtt :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Det Àr ju rea! Köp! :metal:

3 gillningar

NĂ€r jag var inne nu och tittade pĂ„ min utdelningsportfölj sĂ„ kĂ€ndes det inte alls jobbigt, utdelningarna trillar in som dom ska. Än sĂ„ lĂ€nge sĂ„ kĂ€nns en utdelningsportfölj inte alls jobbigt i detta börsklimat :blush:

3 gillningar

Ja, och trots börsfallet Àr ju antalet aktier samma. Det minskar ju inte. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Precis, visst sÄ Àr det lite mental bokföring för totalvÀrdet har ju gÄtt ner, men dÄ lÀnge man kan hÄlla sig lugn genom stormen (om vi nu befinner oss i en storm) sÄ Àr det bra.

Energipriserna gÄr genom taket, drivmedelspriserna rusar, rÀntan tickar uppÄt, snart för dyrt för att Àta. Tycker det Àr kul att det faktiskt finns nÄgot (investeringar i vÀrdepapper) som blir billigare!

Man fÄr ha lite grand samma instÀllning som den franske marskalken Ferdinand Foch under första vÀrldskriget:

Hard pressed on my right. My center is yielding. Impossible to maneuver. Situation excellent. I attack!

2 gillningar

Det Àr ju i sÄnt hÀr börsklimat man vill ha Äterinvesterande fonder istÀllet, man fÄr ju extra boost helt automatiskt. Ni mÄste ju göra ett aktivt val att köpa för era utdelningar :wink:

5 gillningar

MÄ de aldrig gÄ upp sÄ vi kan köpa till reapris för alltid :wink::rofl:

SkÀmt Äsido, personligen har jag vÀntat nÄgot Är nu pÄ kraschen och det gÄr Ät rÀtt hÄll för min strategi, men det ska ner mycket mer.

2 gillningar

Det mÄste man, och mitt aktiva val Àr sjÀlvklart att köpa fler aktier för utdelningarna :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Jag vet att de flesta hÀr Àr all in index-fond men nÀr börsen kraschar kÀnner jag verkligen att jag fÄr nytta av min hobby Stock-picking.
Jag har en excell-fil med ca 30-60 bolag som jag gjort kassaflödesanalyser pÄ och försökt bestÀmma ett vÀrde pÄ (intrincic value). Under hösten var alla bolag i listan övervÀrderade och det var vÀldigt trÄkigt att försöka allokera pengar i lekhinken. Jag stÀngde inte av mitt mÄnadssparande i fonder under perioden men helt Àrligt kÀndes det kÀmpigt att sÀtta in pengar i en marknad som kÀndes sÄ övervÀrderad.
Idag har jag en diger lista pÄ bolag som jag tror Àr undervÀrderade med 20-50%. Det Àr en fröjd varje mÄnad nÀr jag ska vÀlja investering till lekhinken och jag tÀnker inte en sekund pÄ att Ärets staplar Àr blodröda utan tvÀrt om Àr jag glad att fÄ investera mer pengar i en marknad med lite rabatt! :slight_smile:
Jag tycker det finns mÄnga goda anledningar att ta en del av sitt kapital till direktinvesteringar i aktier, det Àr vÀldigt lÀrorikt och roligt. En stor bonus med det hela Àr att i tider som dessa nÀr andra Àr deppiga över de röda siffrorna sÄ Àr jag glad Ät möjligheten att hitta undervÀrderade bolag :slight_smile:

6 gillningar

Utan att vilja förringa din kÀnsla kan jag sÀga att jag sjÀlv sÀllan varit sÄ obekymrad över just utvecklingen pÄ sparkapitalet.

Vi lever vÄra liv som vanligt medan andra delar av Europa Àr utsatta för det vÀrsta tÀnkbara. Lite röda siffror ter sig som ett lyxproblem i jÀmförelse.

10 gillningar

Det har slagit mig mÄnga gÄnger de senaste veckorna ocksÄ. Om röda siffror pÄ Avanza som inte förÀndrar min vardag Àr mitt största problem, sÄ har man det vÀldigt gott.

12 gillningar

TĂ€nk om du kunde hĂ„lla dig bara till Lysa och Global indexfonden :joy:? Ännu lugnare resa till pensionen :+1::heart_eyes: ? Sedan gillar man lite rena aktier eller hur @janbolmeson :thinking::joy: ?

1 gillning