Nu Ă€r det inte roligt 😱 | Hur gör ni nĂ€r det fonder och aktier gĂ„r ner mĂ„nad efter mĂ„nad?

Jag hÄller absolut med om att det bara Àr att fortsÀtta att mÄnadsspara, men frÄgan Àr nÀr det Àr tillrÀckligt billigt för att temporÀrt öka mÄnadssparandet ? DÄ tÀnker jag fonder, inte aktier.

Det gÄr naturligtvis inte att pricka en nedgÄng sÄ frÄgan Àr vad som Àr tillrÀckligt billigt för att göra extraköp baserad pÄ tex avanza-belÄning pÄ upp till 5 % ?

Tanken Àr att köpa lite extra sÄ lÀnge det ligger under denna grÀns. DÀr Àr vi inte riktigt Àn Àr min bild.

NÄgra förslag Àr:
Global indexfond : -10 % ?
Svensk indexfond : -20 % ?

Finns det forskning som sÀger nÄgot om detta ?

Tacksam för alla idéer och förslag.

Undrar
Ulf

1 gillning

TÀnk pÄ det som rea och fortsÀtt mÄnadspara. :innocent:

Min strategi Ă€r att lĂ„ta bli att logga in. Bara fortsĂ€tta mĂ„nadsspara som vanligt. ”Det man inte vet har man inte ont av” (en sanning med modifikation iofs
).

3 gillningar

Handlade för 47k igÄr.
Och portföljen gick:
image

Största tappet Àr frÄn Robur Technology fonden, -4,5% igÄr.
KÀnns som att cykla i motvind i orkanstyrka, man kommer ingenstans eller till och med Äker bakÄt.

6 gillningar

Jag försöker att istÀllet tÀnka hur mÄnga andelar jag Àger och förestÀller mig att andelarna kommer vara mer vÀrda om fem Är Àn vad de Àr idag.

Hang in there!

4 gillningar

Jag börjar nÀstan bli orolig för min egen kÀnsla denna nergÄngen. KÀnner en stor osÀkerhet kring att det verkar vara mÄnga i denna trÄden som upplever det som jobbigt.

Samtidigt kĂ€nner jag fullstĂ€ndig apati, mina fonder gick ner vĂ€l ner en mĂ„nadslön förra mĂ„naden. Min senaste insĂ€ttning efter förra lönen pĂ„ Lysa Ă€r redan “borta”. Jag kĂ€nner ingen orolighet eller obehagskĂ€nsla alls.

Har jag fÄtt en övertro för processen? Eller Àr jag pÄ rÀtt spÄr? Vad Àr det jag missar dÄ det inte triggar nÄgra obehagliga kÀnslor över huvud taget?

12 gillningar

Du Àr kanske sjuk(kÀnnsloskadad) :rofl::rofl::joy::heart_eyes: ?

Jag bara skriver av mig. Ingen panik.
Oavsett hur “kall” man Ă€r sĂ„ Ă€r det stora belopp det rör sig om nu, dagligen.

Jag har Àven ett stort tjÀnstepensionssparande och dÀr sjunker det ocksÄ kontinuerligt men inget jag tagit upp hÀr. Men tar man en titt dÀr sÄ Àr det inte kul dÀr heller. DÀr Àr det vÀldigt stor andel indexfonder blandat med branschfonder. Tagit en del stryk:

image

3 gillningar

Du missar vÀl inte nödvÀndigtvis nÄgot; att tappa mer Àn man sÀtter in kan förstÄs kÀnnas rÀtt tröstlöst i ögonblicket samtidigt som man pÄ ett annat sÀtt kan vÀlkomna en nedgÄng för att det medger inköp till ett lÀgre pris under nedgÄngen. Sedan Àr det rimligt att kÀnna en viss osÀkerhet kring hur lÄngvarig nedgÄng vi stÄr inför och i vilken mÄn vi kommer fÄ se samma tillvÀxt i framtiden som vi sett senaste decennierna. Detta Àr ju i kombination med priser pÄ det mesta som stiger snabbare Àn löner och nu Àven börsen.

Jag kĂ€nner inte heller nĂ„gon större oro över börsen men den som blint tror pĂ„ att det Ă€r nĂ„gon naturlag att man alltid kommer gĂ„ plus pĂ„ sikt Ă€r, i min mening, naiv. Tror inte du Ă€r det, sĂ„ antar att du Ă€r införstĂ„dd och bekvĂ€m med risken du tar med ditt kapital. Är ju skillnad pĂ„ teoretisk och verklig risk och olika personer har olika grad av osĂ€kerhet i resten av sina liv som bidrar till hur man upplever det hĂ€r. Du har vĂ€l antingen en lĂ€gre grad av osĂ€kerhetsfaktorer Ă€n mĂ„nga andra eller sĂ„ Ă€r du mer emotionellt motstĂ„ndskraftig.

2 gillningar

Löneförhandla om tiondels procent - förlora en Ärslön pÄ en mÄnad. :sweat_smile:

9 gillningar

eller mer pÄ en dag

1 gillning

Javisst, det Ă€r det för mig ocksĂ„. Eller i alla fall i relation till hur högt jag vĂ€rderar lön, andra utgifter o.s.v. Som t.ex. min irritation över hur dĂ„lig löneökning min arbetsgivare ville ge mig. Det Ă€r i relativa termer en piss i nilen. Men jag upplever inte antydan till obehag, jag upplever det inte alls “inte kul”. Ser fortfarande framĂ„t Ă„t att nĂ€stan lön för nĂ€sta insĂ€ttning pĂ„ Lysa. Trots att de Ă€r halva lönen som dras direkt och kan vara borta ett par dagar senare.

DÀrför Àr det lÀskigt att lÀsa nÀr andra hÀr reagerar med obehag. Tom @janbolmeson verkar ju kÀnna negativa kÀnslor i alla fall kring storskogen.

Vad Àr det jag missar? Det Àr sÄ stor diskrepans mellan mina kÀnslor och det jag lÀser.

Exakt! Varför triggar inte Ärslönen nÄgra kÀnslor?

Jag kÀnner ingen osÀkerhet kring mina vad att investera. Trots alla osÀkerheter du radar upp, jag har ingen aning om marknaden kommer gÄ upp, ner eller i cirklar de kommande 10 Ären.

Jag kanske Ă€r naiv? Men jag behöver inte gĂ„ plus de kommande 10 Ă„ren

Är det verkligen skillnad pĂ„ teoretisk och verklig risk? Det vi ser nu Ă€r vĂ€l i allra högsta grad förvĂ€ntade teoretiska utfall som Ă€r helt konsekvent med kĂ€nd statistik kring fördelningar av avkastning? AlltsĂ„ verkligheten stĂ€mmer med teorin?

3 gillningar

Jag kÀnner lite samma sak, men tror det hÀnger ihop med att mitt liv inte skulle förÀndras Àven om portföljen skulle gÄ ner till 0. Min framtid skulle förÀndras, men jag har inget konkret jag sparar till som jag skulle förlora.

Kan tillÀgga att jag ocksÄ kÀnner mig trygg i min nuvarande strategi, ser inget egentligt alternativ till att ligga mer eller mindre fullinvesterad. Varför dra ner pÄ risken om mitt liv inte pÄverkas av storleken pÄ portföljen? Jag tror snarare att jag skulle Ängra mig om 10-20 Är att jag var för feg och kastade bort mina möjligheter.

Ökade rĂ€ntor och priser pĂ„ mat, energi, logistikproblem som gör att varor som grafikkort, cyklar, byggmaterial etc knappt gĂ„r att köpa skĂ€mmer mig mer, för dĂ€r pratar vi om konkreta försĂ€mringar i levnadsstandard som kanske biter sig fast över lĂ€ngre tid. Jag tĂ€nker mig en dystopi dĂ€r vi bara har en sorts ost att köpa i butiken (den lokala), och dĂ€r alla insatsvaror tillverkas av samma svenska företag med lĂ€gsta möjliga kvalitet.

Man kan ju alltid lugna nerverna genom att gÄ in pÄ instagram och kolla pÄ stockpickers :joy:

SvÀnger bra dÄ

8 gillningar

Jag hÄller med, det kÀnns som att alla just got runt och tÀnker att vi har en börskrasch. Men börjar nÀstan tro pÄ dem, sen loggar jag in pÄ lysa och dÀr stÄr min portfölj pÄ plus. (Jag jÀmför ju alltid med hur jag ligger i jÀmförelse med vad jag har satt in, och inte i jÀmförelse med ATH.)

FrÄgan Àr bara om all hysteri kommer skapa en börskrasch eller om detta Àr en normal Ärlig korrektion och en del rÀddharrar hoppar av men vi övriga kommer klara oss bra nÀr vi vÀl avslutat Äret? Jag Àr lite orolig för att andras oro kommer dra ner kurserna ett bra tag framöver, men jag har svÄrt att se massiva konkurser.

Har flera kollegor senaste mÄnaden som pratat om hur de satt allt i rÀntepapper och/eller gÄtt helt ur aktiemarknaden till förmÄn för sparkonto. Med motivationen att de Àr helt övertygade om att en krasch kommer nu.

En av berÀttade tom i samma samtal att hens mÄl var FIRE men tyckte det gick sÄ lÄngsamt.

Jag blev helt stÀlld, ung person som satt allt inklusive tjÀnstepensionen utanför aktiemarknaden.

Samma samtal satt en Àldre kollega och berÀttade hur mycket pengar hen tyckte 1 miljon var. DÄ pratar vi om en vÀldigt senior IT utvecklare som garanterat har rejÀlt hög lön. MÄste konsumerat oerhört mycket över tid.

Spelar det nÄn roll egentligen?

1 gillning

Skulle vĂ€l sĂ€ga att det blir grupptryck till slut. Om alla gĂ„r omkring och tycker det Ă€r jobbigt och man sjĂ€lv Ă€r helt oberörd, sĂ„ kommer ju frĂ„gan vad som Ă€r fel pĂ„ en sjĂ€lv? Rationella argument rĂ€cker bara sĂ„ lĂ„ngt
 TĂ€nker pĂ„ det gamla experimentet i vĂ€ntrummet till lĂ€karen. En person (försöksperson) gĂ„r in, anmĂ€ler sig i receptionen och hĂ€nvisas till ett vĂ€ntrum. DĂ€r sĂ€tter han sig ned med en tidning. Efter det kommer ytterligare ett antal personer in, som en efter en tar av sig i underklĂ€derna. De som kommer in och tar av dig klĂ€derna Ă€r skĂ„despelare, men nĂ€stan varenda gĂ„ng sĂ„ slutar det med att “försökspersonen” ocksĂ„ tar av sig i underklĂ€derna helt utan anledning. Rationell Ă€r svĂ„rt att vara dĂ„ ingen annan Ă€r det.

3 gillningar

Sjukt trÀffande för hur jag kÀnner nu.

Aldrig hört talas om det experimentet, vet du om det Àr kopplat till nÄn vÀlkÀnd studie man kan lÀsa om?

Uttryckte mig slarvigt, avsÄg risktolerans. Att det Àr lÀtt att överskatta sin risktolerans i medgÄng medan den prövas först i nedgÄng. Jag tror ocksÄ att man gör det vÀl enkelt om man sÀger att nÄgon har fel risk bara för att vederbörande gillar svarta siffror mer Àn röda. De flesta har dessutom en dynamisk livssituation och det Àr först i nedgÄng som man kanske börjar fundera pÄ allvar över osÀkerheter i livet som vad hÀnder om jag behöver separera och köpa ny bostad de nÀrmaste 10 Ären och allt ligger pÄ börsen, Àven om jag inte befinner mig i det lÀget nu? Vad hÀnder om rÀntorna stiger, drivmedelspriserna gÄr upp och livsmedelspriserna likasÄ och jag inte lÀngre KAN mÄnadsspara mig genom en nedgÄng utan bara ser mina tillgÄngar minska i vÀrde utan att snitta ner mig under tiden?

TÀnker att det finns mÄnga saker som kan bidra till att vi kÀnner oro nÀr det lyser rött Àven om vi ligger rÀtt i risk givet vÄra faktiska kÀnda förutsÀttningar hÀr och nu Àven om vi egentligen inte rÀknar med att behöva pengarna inom överskÄdlig framtid och Àr medvetna om, och accepterar, risken att förlora dem helt.

1 gillning

Det som stör mig med det Àr vÀl frÀmst att jag ser potential för betydligt bistrare tider Àn den lilla skakning som hÄller pÄ just nu. Det fÄr mig att fundera pÄ hur folk kommer mÄ och reagera om vi ser en nedgÄng pÄ 40%.

3 gillningar