RikaTillsammans-portföljen - uppföljning 2021

Personligen så har jag kommit fram till denna slutsats:
En Permanent Portfolio kan bara innehålla amerikanska värdepapper, dvs vara dollar-baserad

Låt mig förklara. Vitsen med en PP är ju att de olika delarna ska reagera på ett visst sätt på de “klimat” som kan råda i ekonomin. För att uppnå denna balans måste vissa förutsättningar uppfyllas.

En av förutsättningarna är att guldet ska agera hedge vid turbulens, detta fungerar bara mot investeringar i dollar och amerikanska aktier. Till exempel kan det bli ekonomisk kollaps i Sverige utan att guldet rör sig medan samma situation i USA skulle trigga en prisstegring på guldet. Guldpriset sätt även i US-dollar så någon annan valuta på övriga delar inför intern valutarisk i portföljen. Redan här faller den Svenska / internationella versionen av PP.

Sedan ska man ha långa och korta räntepapper i samma valuta som man har sina aktier i, av dessa så ska de långa vara minst 20 år. Eftersom guldet tvingar oss till US och tex S&P-500 som aktiedel så är det orimligt att ha räntorna i någon annan valuta om man ska undvika valutarisk internt i portföljen, vilket kan störa balansen. Sedan vill man att eventuella riksbanksåtgärder ska påverka ens portföljdelar symmetriskt, vilket inte sker om man har aktier i US och räntor i SEK, är ju inte samma riksbank då.

Så min slutsats är att RT-portföljen är en variation på Harry Brownes Permanent Portfolio, inte en implementation av den. Jag tänker också att den är en sämre variant än den “riktiga” då den missar att implementera logiken bakom den ursprungliga PP.

Detta är ett av de tillfällen då jag anser att @janbolmeson har fel, då han hävdar att RT-portföljen är den bästa implementationen av PP!

Den implementation at PP som jag rekommenderar är lika delar av följande ETF’er :

Det ger en helt dollarbaserad portfölj som perfekt implementerar de riklinjer som Harry B beskriver i boken " Fail-Safe Investing: Lifelong Financial Security in 30 Minutes "

Det enda problemet med en dollarbaseras version är att man har en valutarisk mot hela portföljen, men min slutsats är att jag hellre har det än att ha valutarisker internt i portföljen och risk att guldet inte kopplar på rätt sätt mot övriga delar om de inte är i dollar-baserade.

Jag skrev ett inlägg om detta här: Feedback på Permanent Portfolio
Efter diskussionerna i den tråden, och en hel del läsande, så blev min slutsats att en dollar-baserad PP är det bästa.

Mitt “skin in the game” är att jag har 100% av mitt kapital i denna portfölj, den är helt enkelt min tolkning av fyra-hinkars principen fast i en portfölj :slight_smile:

11 gillningar