Jag tittar inte så frekvent utan kör automatiskt via Lysa nuförtiden. Sen brukar jag intala mig själv med jämna mellanrum att det bara är pengar det handlar om
Det känns jobbigt. Men värdet du ser är ju bara baserat på att en neurotisk affärspartner till dig, Fru Marknaden, hela tiden vill köpa ut dig. Vissa dagar är livet fantastiskt och du får jättebra betalt, andra dagar sämre, men du får ett pris kastat mot dig så ofta du vill. Sälj, sälj, sälj skriker hon ibland upphetsad när du loggar in.
Det fina med din affärspartner är att du själv kan köpa andelar av henne varje dag. Men du tvingas inte till något.
Din finansiella framgång bygger på att du känner till din egen riskaptit, dvs hur mycket pengar behöver du för att kunna köpa de förnödenheter du behöver i ditt liv + risken för att en viss individuell investering blir värdelös. Har du koll på det, så behöver du inte oroa dig för dina passiva investeringar. Allt kommer bli bra.
“Alla vill till himmelen och åka limousine förstås…”, Thåström
Jag tycker att det är nyttigt att logga in regelbundet. Gillar du vad du ser behöver du inte göra något. Gillar du inte vad du ser bör du fundera på förändringar.
Att inte logga in är att ta på sig en offerroll, som jag ser det. Utvecklingen blir som den blir och jag kan inget göra.
Det är bara fortsätta och köpa och inte bry sig så mycket.
Men visst det var tråkigt för ett par månader sedan då jag sparade 15k men månadens saldo slutade ändå på - 17k.
Automatisera sparandet och sluta logga in
Tänk aldrig med dina känslor när det gäller aktier o investeringar. Finns företaget om 15 år!? Tror du det gått bättre för dom då? Finns dom 50 år i framtiden. Investera gärna under hela ditt liv, men aldrig mer än du kan förlora. Låna inte.
Ha de pengar du behöver för att klara dig de närmaste 3 åren på ett vanligt sparkonto med ränta (och fyll upp efter behov). Övriga pengar lär du dig att anse som “monopolpengar” som du lägger i en billig bred aktiefond eller fondrobot.