Jag hade liknande farhågor som dig i höstas. Jag funderade på om jag skulle vikta om, mer Europa, mindre USA. I slutändan insåg jag att jag inte har förmågan att resonera mig fram till en bra avvikelse från marknadsvikt, premissen kändes absurd. Jag ville ändå göra nånting för att dra ner just USA-exponeringen, utan att bli en person som pillar själv. Därför flyttade jag in allt mitt kapital i Lysa 100% aktier bred som har 20% home bias + ~10% EM och ~10% globala småbolag. Det är skönt för jag har nu slutat tänka på pillandet helt. Nu är det vad det blir och både magkänslan och båten känns stabil. Kanske nåt att överväga för dig.
Ja tack för alla råd och tips. Det är inte så att jag mår dåligt av läget då det inte är någon akut situation alls.
Det är bara det att jag känner att jag kanske ligger lite mycket globat, typ 75%. Känns bara som att jag kanske tog i lite för mycket med globafonderna när jag gjorde portföljen.
Lysa är jag redan kund hos, har halva innehavet hos vardera. Pillandet har jag klarat mig ifrån, tog bara bort AMF Småbolag helt och adderade mer globalt senast hos Avanza.
Tullkriget var jag inte ens orolig över sist och lät allt vara.
Men min sammanlagda bedömning är alltså att ligga kvar ca 75% globalt? Tänkte om någon annan var i liknande banor, men man hänger ju på RT forumet och är inte helt förvånad över svaren ![]()
![]()
Hur mycket hade du i USA då, körde du 100% globalfond?
Nja alltså jag var kund i Lysa sedan tidigare och hade ungefär hälften där och hälften av totala kapitalet på Avanza i DNB global.
Sedan kommer ju global justeras automatiskt efter de företagen i världen som går bra, spelar inget roll vilket land företagets huvudkontor är baserat i. Många av dessa stora företag har ju sin inkomst primärt från andra länder än usa så de är inte så beroende av usa ekonomi heller.
Inför detta året så viktade jag om min portfölj ![]()
Jag körde 100% DNB Global Indeks från början.
Inför det nya året sålde jag av 20% ur globalfonden och köpte mer Sverige.
Alltså 80/20, i skrivande stund är den 78/22.
Jag ville ha lite mer Sverige för saken skull, då fick det bli en omviktning. Sen om det var ett bra eller dåligt val, det får tiden utvisa. ![]()
Time Will Tell. ![]()
Så tänker jag också. Ska göra mig av med globalfonden jag har (Nordeas) Är 71 år och har inte så lång sparhorisont heller.
Jag förstår hur du tänker, även om jag aldrig skulle sälja av allt globalt. Ska ta mig en till funderare hur jag ska göra, kanske från 75 till 65 globalt iaf ![]()
Jag kör hårt på svenska fonder ett tag. Globala ner 4% Sverige upp 10% senaste 3 mån. Får väl hoppas jag hinner ändra mig när det vänder igen. Men jag sover ganska gott just nu.
Exakt, jag tror på ett bra svenskt börsår, mindre bra för USA. Men ofta när man säger någonting brukar det bli exakt tvärtom ![]()
Varför håller ni inte er till en och samma strategi långsiktigt?
Ska ni byta tillbaka till 100% global om Sverige går dåligt nästa år? Eller ska ni då kanske övervikta mot övriga länder i Europa?
Jag skulle aldrig köra 100% globalt oavsett, jag gillar att ha endel Sverige eftersom jag gillar att följa svenska bolag och dess utveckling, känns också bra så.
För min del iaf, handlar det om att bara backa lite på just USA (10-15%) för en liten stund då jag tror det kommer gå sämre än Sverige, tittar några månader bakåt och Sverige har bra förutsättningar för ett bra 2026. Om det inte gör så är det inte hela världen, men för det har jag iaf fått lite mer lugn och ro.
Och hur vet du att det verkligen innebär mindre risk?
Det är inget man såklart vet, lika lite som att man vet att det inte är så. Jag tar USAs läge om statsskuld, fallande dollar och en galen president i beaktning. Man kan ju inte just nu säga tvärtemot att det inte är så, svårt att blunda för. I min värld är dem faktorerna mer risk än läget Sverige ligger i just nu. Att jag lite är inne på rätt spår kan man ju se genom att jämföra Sverige mot globalt senaste 3 månaderna som newbie12321 skrev ovan.
Jag tillhör inte dem som sålt hela globala marknaden utan jag ligger kvar rätt mycket globalt, ca 65%.
Jag grubblar mer på att det är fortsatt värt att investera i globala indexfonder och att de borde vara till viss del rabatterade pga usa’s dollar är svag men kommer återhämta sig. När det sker går inte att veta, troligen efter Trumpf. Samtidigt är det ju inte alls säkert men historiskt sett tänker jag att det är hyfsatt troligt.
3 globalfonder känns onödigt. Det räcker oftast med 1 eftersom de följer nästan identiska index.
DNB har mest bolag i sig.
Tänkte mer på att du går över till aktiv förvaltning och tror dig veta bättre än marknaden, något som går emot statistiken på lång sikt.
Ja att det blev 3 globafonder var att jag inte kunde bestämma vilken, utan delade upp och tog alla 3 jag valde mellan. Med min otur hade jag säkert valt den som gått sämst av dem ![]()
Jag vet inte om jag behöver argumentera så mycket mer, men iaf så hade jag nog byggt min portfölj lite mindre globalt om jag satt ihop den just idag. Sen att jag är lite mer orolig för USA just nu gör att jag backar en aning på det, ser inget konstigt i att man vill rebalansera fonderna lite granna.
Däremot kommer jag ju fortsätta månadsspara precis som vanligt. Sen att endel tar bort globalt helt och hållet är ju upp till dem. Långsiktigt ser jag globalt som vinnande, och kommer säkert öka tillbaka framöver igen, men för stunden bli ännu lite mer svensk ![]()
Varför kunde du inte bestämma dig för en av dem? Var det ett strategiskt val för att sprida förvaltarrisk?
Om man inte kan välja mellan de tre fonderna tyder det oftast på att man inte gått igenom skillnaderna tillräckligt noggrant.
Det finns i praktiken ingen anledning att äga tre nästan identiska globalfonder, förutom just förvaltarrisk. I övrigt är det oftast bättre att välja den fond som passar ens strategi bäst, efter att ha tittat på hur de faktiskt skiljer sig åt.
Alla dessa är indexfonder och lär prestera ungefär identiskt (skiljer sig lite i index och ESG). Sätt dig en stund och gå igenom deras faktablad och välja ut en av dem istället.
Som sagt tidigare, det var ett himla dividerande om deras home-bias. Nu tycker de flesta om det. Det ska ju hålla i långa loppet är det tänkt.