Som titel säger så har jag haft otrolig avkastning senaste åren. Sparar exklusivt i Handelsbanken usa index.
Samtidigt har jag läst mycket kring globalfonder och fondrobotar. Känns surt att flytta över mina innehav till forskningsmässigt bättre fonder men med betydligt sämre historisk avkastning.
Har 30 år sparhorisont. Hur hade ni tänkt? Köra kvar på USA eller bredda till Globalt?
Välkommen till forumet, nedan länkar summerar det som är RikaTilsammans rekommendationer.
Din profil säger 3-5 års sparkarriär, och med 30 års sparhorisont är du uppenbarligen styrd av känslor mer än något annat. Jag tror du vet svaret, men vill att andra skall påverka dig dit?
2000–2013 var “The Lost Decade” för USA, och det kan när som helst hända igen.
Med en tydlig övervikt mot USA vore det bra att lägga nya insättningar i ett globalt All Countries‑index, till exempel Storebrand Global All Countries (mindre USA, mer av övriga världen).
Samt några kronor t.ex. till Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Jag blev bokstavligen lynchad och idiot förklarad när jag tog upp liknande för 4-5 år sedan. Att jag hade fel osv.
Väntar fortfarande på när jag ska ha fel .
Med det sagt. Detta är fel ställe och fråga efter råd om fonder som ej är global. För de kommer alltid oavsett vilken fond du tar upp. Bara säga att ha allt i en global fond. Som är en bas fond. En väldigt bra en ska tilläggas.
Så länge global är 70% usa finns det ingen anledning att byta till global. Ända skillnaden är att den går ner något mindre vid nedgång. Dock när man börjar få större summa, så kan det vara dags och säkra vinsten något i stabil basfond. Men inte enbart bas fond. Baserat på sista 5 åren kan man gå miste om 50 till nästan 100% och bara ligga i en basfond. Dock ingen garanti för framtiden. Med Trump så vet man ej till 100% hur usa kommer bete sig i framtiden.
Om man jämför mellan lf global och usa. Så har global presterat sämre hela sin livstid mot usa. Och det är för att under den tiden har mag 7 varit de bolag som gått bäst. Och global har haft 28% mindre av dom.
Baserat på att en USA-fond har ca 10% högre volatilitet än en globalfond så måste den ge 10% högre avkastning för att ge samma riskjusterade avkastning. Sedan kan den ge ännu mer, under långa perioder, men då till kostnaden av högre risktagande av dig som investerar.