Fondrobot eller global indexfond?

Det har inte gått särskilt dåligt för usa. S&P 500 är upp 15,44 i år. Nasdaq är upp 19,3 procent. Dow Jones upp 13,11

Jag tror inte att alla som använder Lysa har 100% aktier där utan kanske lite räntor också. Passar ditt råd lika bra då?

1 gillning

Du tycks mäta i USD och ha missat att USD går ned massivt. Ex-US har gått upp kring trettio procent i år mätt i USD.

Har liknande funderingar som TS fast jag har kortare sparhorisont med iaf en del av mitt sparande men tänker att en annan fördel med Lysa jmf med Avanza auto är att man hos Lysa sparar inom ISK som from 2026 ger ett skattefritt sparande upp till 300000 kr. Rätt eller feltänkt? Rätta mig gärna om jag har fel :slight_smile:

Stämmer. Men det är statsskulden som hotar usa. Inte aktier som tex Microsoft

Finns både isk och kapital konto på avanza

Tex, jag som har DNB global, EM och Spiltan på Avanza, är det köpt på sek eller Dollar?

Köp DNB + valfri korträntefond (jag kör inga så inga råd, typ Länsförsäkringar Kort t.ex.) och glöm.

Uppdaterat för det use-caset.

Nä men absolut om du verkligen tycker det är superjobbigt att köpa 2 saker så visst använd Lysa och betala för det med avgift och spekulativ 20% homebias. Men nu sa OP 100% aktier och då är det bara helt värdelöst att köra Lysa - inte ens ombalansering krävs då.

1 gillning

Jag kör själv detta, fördelning Nordnet global index 40% | Storebrand all ccountries 40% | EUNL 20%, orsakerna varför listar jag här under.

1. Följer tre olika index men är globala indexfonder samt att det är tre olika fondutgivare vilket sänker risk.

2. Portföljen kvalar också in till guldräntan på Nordnet där max fondinnehav får vara 60% och en enskild etf 20%.

3. Storebrand innehåller lite tillväxtmarknader och är väldigt bred medan Nordnets fond är mer klimat och hållbarhetsfokuserad och EUNL är en ren MSCI etf.

4. Avgifterna är relativt höga för vad som förespråkas här men i Finland finns inget billigare alternativ om man vill kvala för guldränta. Nordnets fond har 0,30%, Storebrand 0,31% och EUNL ETF 0,20%.. Så total avgiften borde landa på 0,27% ish.

Gör vad du vill men jag tänkt nu dela hur jag har resonerat.

Tack för ditt svar Nightowl! Det uppskattar jag.

Om det är okej så frågar jag gärna vidare.

Jag vill inte hålla på att placera själv i flera olika fonder. Jag tänker att jag vill lita på forskningen kring globala indexfonder och att vara passiv.

• Är det “sämre” / mer riskfyllt att bara välja en global indexfond, som Avanza Global?
  • Om jag väljer en annan global indexfond med högre avgift - vad är det jag betalar för då? Mer spridning och annat? (Men information jag har fått så är större spridningen inte = större avkastning eller mindre risk - När vi pratar om Globala indexfonder som har över 1000 bolag) - Om det är så, så förstår jag inte varför jag inte ska välja den fond med lägst avgift.
  • “Verkligen lite skit samma, något bredare → något dyrare. Vilket är bäst på 10 år? Ingen vet.” - Skulle du vilja utveckla det?

Tack för din tid!

Det är lätt att glömma bort hur dyrt det blir i faktiska kronor med en dyrare fond. Här gillar jag Rika Tillsammans-kalkylatorn: Fondavgiftens påverkan på ditt sparande

För mig som är i FIRE och sitter med ett FIRE-belopp utan månatligt sparande blir tiondels procent rätt mycket pengar på en tioårsperiod. Så jag är helt för idén att välja en global indexfond (baserat på ett rimligt globalt index) till lägsta möjliga avgift. Avanza Global är ju med på rekommendationslistan hos Rika Tillsammans. Sedan har den väl kritiserats för att innehålla lite färre bolag än motsvarande fonder, men det adresserades ju nyligen av Avanza.

Njä, det där stämmer inte. Det man antagligen menade är att spridningen inte ökar så mycket i en marknadsviktad globalfond med >1000 innehav om man lägger till fler. Fonder som AG som avviker kraftigt från marknadsvikt är något annat och kan inte riktigt analyseras på samma sätt.

Ett av de saker som skaver för mig med avansa global är att man inte riktigt vet vad man köper, den ändras om ganska rejält då och då. Är det tre gånger sen 2022?

Är det en ESG fond, är det en icke ESG fond, är den delvis aktivt förvaltad? Känns lite som en kappvändarfond.

Personligen hade jag valt en annan fond i listan.

Äger själv LF global och Robur Access global, de känns hyfsat stabila och förhoppningsvis kommer de finnas kvar om 25-30 år.

1 gillning

Absolut, det instämmer jag i.

Jag har själv inte Avanza Global, utan ville mer göra en poäng av att hitta fonder med låga avgifter - om de uppfyller kravet på att följa ett vettigt och stabilt index. I jämförelsen mellan en fond som kostar 0,22% och 0,1% om man redan sitter på ett FIRE-belopp om 5 MSEK blir skillnaden 500 000 SEK på 20 år. Om man börjar spara 2 500 SEK i månaden från 0 SEK i sin ungdom och fortsätter till pensionsålder blir det också runt 500 000 SEK i skillnad. Det är exempel direkt från kalkylatorn.

2 gillningar

Ja, varför stava Avanza fel? Det är det min största fråga i den här tråden.

2 gillningar

Jag har ibland stavat fel så att det inte skapas en länk till en produkt som jag inte gillat men nu gillar jag Lysa igen. Vet dock inte varför andra gör det.

3 gillningar

Detta. Helt ok om andra vill göra reklam, men jag avstår helst.

Det har väl Bolmesson ändrat numera. Det krävs att man skriver med versaler för reklamlänk.

Test:
Avanza
AVANZA (versaler)

Indexet som Avanza Global har målett är följa är “Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.”. Men visst borde de sluta byta index hela tiden. Mindre ESG är jag lycklig över.

1 gillning

Och jag är tacksam för att LF ökat sitt. Skönt att det finns olika val. :blush:

1 gillning