Tips på Enkelt automatiskt pensionssparande på Avanza?

Jag tror på det att vita svanar vinner långsiktigt ändå och att de finns fler än svarta :joy::+1:

Det är ingen kost om man läser vad pensionsmyndigheten rek och småspararguiden för långsiktigt privat/pensions sparande :+1:. Jan är också 98% på samma banan :joy:

LF eller Avanza Global, vad råder ni novisen?

Subjektivt som det verkar med ändå en gallup.

100% Avanza Global = Rätt

100% LF Global indexnära = Rätt

Det är samma sak och 2 likvärdiga Global indexfonder :+1:

1 gillning

Länsförsäkringar. Billigare totalt sett och mindre motpartsrisk.

Tycker det skulle kännas bättre att sponsra en svensk förvaltare också med lite avgift för deras fina förvaltning.

1 gillning

Ps. Småspararguiden skriver ändå att skatteregler kan ändras i framtiden till Avanza Global fördel och om man har Avanza Global behöver inte byta till LF.

Obs ang motpartsrisken skriver de ingetting om. De ser inte det som ett problem :joy:

Beror på hur man ser det. Är du säker att det är LF som förvaltar LF Global indexnära och inte BlackRock?

8 sep. 2018 — Hur skiljer sig master/feeder-strukturen mot upplägget LF Global Indexnära kör med sin leverantör Blackrock? Vad är för/nackdelar med …

Läs den här

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.smaspararguiden.se/blogg/avanza-global-ersatter-lansforsakringar-global-indexnara/&ved=2ahUKEwiLm72E5a7yAhVtSvEDHaNxAr0QFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw0_9UCA_vW6cW4qHcGwZL7w

Det hade jag förträngt Länsförsäkringars indexnära förvaltning till Black Rock - Länsförsäkringar , tur man kör SPP och stöttar en norrbagge istället då :rofl:

1 gillning

Välj Swedbank Access Global då är det helt Svensk :joy::+1:

1 gillning

För att försöka återgå lite till ämnet :slight_smile:
@Tomas_Kallstrom som du kanske märker när man börjar gräva i kaninhålet så märker man snart att det finns mängder av alternativ på globala indexfonder, och alla är i princip lika bra, och slumpen kommer avgöra vilken som kommer avkasta bäst. Tex följer alla dessa fonder exakt samma index, men med olika avgifter mellan 0,1-0,4.

Den med lägst avgift (Avanza) som man tänker sig rent teoretiskt borde gett bäst avkastning, har istället gett sämst. Små variationer i en rätt kort tidsperiod.

Kan säkert se tvärt om ut om vi tittar om några år igen.

3 gillningar

Länsförsäkringar känns rejält på nåt vis. :+1:

Tack för er energi och bottna kaninhålen skapligt. :+1:

Det enda som stör lite är att @janbolmeson klev in så tydligt och pekade på Avanza…

Jag kan radera kommentaren. :roll_eyes: Handen på hjärtat så upplever jag det lite hugget som stucket.

1 gillning

Haha. Du har beslutet helt i din egen hand :slight_smile: .
Innan du bestämmer dig, kan du alltid använda Jans kalkylator för att jämföra avkastning över tid utifrån den bilden som är ovan.

Där matade jag in Avanza Global och Handelsbanken Global Index. Över 20 år blev det stor skillnad, till fördel fonden från Handelsbanken. Det är också den stora nackdelen med just Avanzas egna fonder, att de är registrerade i Luxemburg vilket betyder att skatten på utdelningar är högre. Den lilla detaljen kan vara skillnaden på 47% eller 44% avkastning över den tidsperiod som grafen visar. Så mata in värden och se vad det blir för resultat.

En annan femma är att tänka vilket index du vill ha. Om du vill ha hela världen inklusive tillväxtmarknader, eller bara de utvecklade länderna. Det är nämligen olika för olika fonder. En fond som inkluderar hela världen är både Handelsbankens och SPP Aktiefond Global.

Knepigt med vad som är ”rätt och fel” vad det gäller aktiemarknaden, finns tex långa tidsperioder där vissa räntefonder gått lika bra eller bättre än breda aktieindexfonder:

1 gillning

Jag tog en skärmdump på de indexfonder Avanza listar i sin app.
Kolumnen för jämförelseindex innehåller två huvudsakliga index (ignorera andra och sista fonden):

• MSCI ACWI (i EUR eller USD)
  • MSCI World (i EUR eller USD)

Tillväxtländer ingår bara i fonder som följer MSCI ACWI indexet. Vill du ha de länderna med i din globala indexfond är det dessa du har att välja från. Ett alternativ är annars att ta en fond med MSCI World som index och lägga till en separat fond för tillväxtmarknader.

1 gillning

Handelsbanken gl småbolag fick ett aningen märkligt jämförelseindex :joy:

1 gillning

För att inte prata om Handelsbanken som nu bytt till ett Solactive index som inkluderar tillväxtmarknader. Avanzas information är gammal dessvärre.

Det har hittills gått bra för Avanza Global i år.

Intressant, ger mig sjutton på att det blir en sån period nu bara för att jag går in på börsen. Och toppa med ett ras först. :slight_smile:

1 gillning