Nu äger jag bara en fond! Är jag tokig?

Ja vet faktiskt inte exakt, det enda jag vet är att globala indexfonder ökar mycket mer än börsen, vissa år är de upp över 30-40% när börsen gått upp 15% t.ex.

Förra året gick de upp 25% och hittills i år runt 25%, men börsen är t.ex. bara upp 7% i år. Helt otroligt hur mycket mer de ökar än börsen, mer än tre gånger så hög avkastning bara i år!

OMXS30 i år: +7,26%
LF Global index i år: +26,20%

2 gillningar

Har kört samma strategi ett bra tag med framgång!

Fick ett dumt återfall och köpte Novo här i veckorna när den gick under 800. Som tur är inte för någon större summa, men oavsett blivit en smärtsam påminnelse om att gå tillbaka till all in global fond for life.

Fritt från minnet brukar Avanza ta 0,08%.
Vet inte om de skiljer på billiga eller dyra fonder… Det går att se om du tar fram detaljerna på fondavgiften.

Jag kör ungefär samma… Större delen av mitt sparande i AMF Global

2 gillningar

En riktig liten tokstolle!

Nejdå, jag kör också bara en fond :pray: :sunglasses:

2 gillningar

Jasså!
Trodde brukligt var att ta halva fondavgiften.

1 gillning

Beror på hur mycket du har förstås. Lite spridning är ju bra, här är en av mina favoriter:

Vad menar du? En indexfond kommer följa börsens (marknadsviktade) avkastning minus sin avgift. En indexfond kan inte gå upp mer än börsens avkastning…

De har gått upp 25% för att det är vad börsen har avkastat. Inte 7%.

Du kan ju inte jämföra Stockholmsbörsens 30 mest omsatta bolag med global marknadsvikt. Du får ju titta på marknadsviktat för alla börser för att kunna kalla det “börsen”.

5 gillningar

Håller såklart med men ändå intressant, på nyheterna pratar de ofta om Stockholmsbörsen, därför jag kallar det börsen. Men du har ju rätt!

Jämfört med Stockholmsbörsen så brukar globala indexfonder prestera otroligt mycket bättre, också för att de återinvesterar utdelningarna.

Grattis till alla som äger LF global index, upp 25% förra året och 26% detta året, helt otroligt.

1 gillning

Hur har du räknat för att få det till att Lysa 100% aktier har dubbelt så hög avgift som en billig indexfond?