Spiltans räntefonder är så långt från index man någonsin kan komma…
Ja, är du rädd att blixten skall slå ned så…
Att LF eller DNB skulle fallera finns inte i min föreställningsvärd.
Inte jag heller, men att hälla in sitt kapital över årtionden i en fond med en förvaltare som dagligen justerar manuellt innehållet. Hur regleras säkerheten? Finns en förvaltare över förvaltarna? Det är ju enorma kapitalklumpar som de flyttar runt. Känns lite… men det är klart samma sak kan sägas om flygande och jag tvekar inte att överlämna mitt liv i förtroende till okända män längst fram i planet för att ta mig snabbare till min destination.
Hur ofta har det uppstått sådana problem i indexfonder under alla alla år som de funnits? Svar Aldrig.
-
Det finns extrema övervakningsrutiner i bankerna, tro mig.
-
En bank skulle tappa enorm Good Will och känna sig tvungen att täcka ett eventuellt handhavandefel själv.
Däremot sparar jag inte inte hos “udda” fondförvaltare. Vi såg ju vad som hände i Allra. Bra att du är försiktig, även om jag tror att du har fel i just detta fall.
Försöker hålla max 25% i en och samma fond inkl PPM , TJP.
Än finns det fonder nog att sprida ut sig hos. Kostar inget extra med hängsle och livrem på.
Gärna fördelat hos åtminstone 5 olika förvaringsinstitut också.
Men det kommer nästan på köpet.
Har du någon uppfattning om var gränsen går för dig, i kronor räknat, när du skulle valt att dela upp bytet i flera steg?
Korrekt. Men du förstår principen, hoppas jag…
Egentligen tycker jag inte man ska prata kronor här. Vad som är mycket för en person är lite för en annan.
Om man bara är i början av sin sparhorisont, startat på 0 och har några månadsinsättningar så kan det väl spela kvitta. Är man däremot i slutet, har sparat i 20 år med vad som för en är mycket pengar så kanske man ska vara lite mer försiktig. Rent matematiskt så spelar det ingen roll. Det är ju slump som avgör om börsen går plus eller minus under bytet.
I dessa ESG-tider och den slump det introducerar, kan det inte finnas en poäng i att sprida risken för att råka ut för Avanza/nVidia-debacle? Dvs t ex genom att sprida på de globala index-fonderna från Avanza, DNB och LF (som väl i realiteten prestera väldigt lika). Om man inte heller följer sina fonder noggrant antar jag (utan att veta säkert) att det kan gå en förbi att en fond ökar sitt hållbarhetsfokus mer än konkurrenterna.
Man kan ju vända på steken också, om man inte förlorar något på att äga 3 istället för 1, varför inte göra så även om riskreduceringen är begränsad?
(Avanza Global har inget hållbarhetsfokus idag men risken att det kommer ändras vid flytten till Sverige får väl anses överhängande)
Ja visst kan du ha flera globala indexfonder men det blir då lite kaka på kaka.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Vi vet ju att LF:s USA-indexfond med en avgift på 0.21% har utvecklats med ~33% i år medan Avanzas USA-indexfond för samma pris har utvecklats med ~22% - även om de båda på pappret borde vara indexnära. Nu hör väl detta möjligen till undantagen men nåt rent teoretiskt resonemang är det ju sannerligen inte när ESG är med i leken. Vidare så följer dom väl också olika jämförelseindex. Så tänker att så länge avgift och utveckling är väldigt snarlika känns det ju bara dumt att inte sprida risken?
LF USA Index har gått upp +15,13% i år +33,09% är 1 år tillbaka. Avanza USA har gått upp +8,26% i år +22,05% är 1 år tillbaka. De båda är inte rena globala indexfonder. De är USA mix. Jag satsar hellre på globala indexfonder än att ha USA. Om du vill kan du ha dessa i lekhinken.
Kom igen, de är inga indexfonder.
Ett småbolag i en global indexfond påverkar kursutvecklingen ytterst marginellt. Nästa gång är bara positivt om någon annan aktie är borta.
Själv skulle jag inte drömma om att lägga tid på att ha flera indexfonder. Men visst har man tid och är intresserad så går det väl att se det som en hobby.
Däremot har jag faktiskt satsat lite pengar i Nordnets nya fond med hävstång. Det tror jag kan ge betydligt mer än att köpa flera indexfonder av i princip samma sort.
Asså jag är bara en glad amatör som precis börjat försöka sätta mig in i fonder. Vilken vilda västen det verkar vara, för enligt Avanza är båda två tydligt markerade med både en index-tag och explicit utskrivet: “indexfond… ja” och “avanza usa är det en sk matarfond som investerar i en indexfond” men enligt dig är det då alltså aktivt förvaltade fonder (med en avgift på 0.19%)?
Det är lite lurigt med just Avazas egna fonder för dom verkar aldrig ha jämförelseindex, återigen glad amatör, men det gör det svårare för mig att fatta vad dom benchmarkar mot.
Har du kollat på Avanza Auto 6?
Jag är tyvärr inte något proffs jsg heller! Vad jag kan bäst är skatteregler för enskilda firmor…