Bra Investmentbolag?

Hej! Finns det några aktuella artiklar om Investmentbolag? Jag har sålt mina fonder och tänker investera i Inv.mentbolag ist. Vilka 5-10 sådana kan vara bäst just nu? Investor är ju given, men några fler med bra spridning vore önskvärt.
Britta

Jag använder denna sidan för att kolla substansvärdet: ibindex
Har ingen koll på vart man hittar aktuella artiklar. https://di.se kanske?

2 gillningar

Givet frågeställningen skulle jag rekommendera att du köper indexfonder igen, alternativt Spiltan Investmentbolag (fonden) till att börja med.
Sen kan jag rekommendera att du läser boken Bygg en förmögenhet : investera i investmentbolag - Marcus Fridell - inbunden (9789188849007) | Adlibris Bokhandel och går över successivt till egna investmentbolag när du blivit lite varm i kläderna och fått djupare förståelse.

3 gillningar

Får jag fråga varför du sålt fonder och tänker köpa investmentbolag? Kan du inte mixa och sprida risken lite?

2 gillningar

Lundbergs är bra, då får du industrivärlden samt fastigheter.
Spiltan fonden är ju med populär. Investor är ju given som du skriver.
Över tid har ju investmentbolagen gått betydligt bättre än bla index.
Sedan handlar det såklart om riskvilja och investeringshorisont.

Håll koll på substansrabatten när du köper bara.

Skulle avråda från att bara investera i investmentbolag.

Ännu mer skulle jag (ironiskt nog) vilja avråda från att ta några som helst aktieinvesteringstips från nätet och följa dem.

Om jag skulle spekulera så tänker jag mig att du vill gå över till investmentbolag för att öka risk och avkastning. Det gör du nog inte, istället höjer du antagligen bara risk utan att höja din avkastning framöver genom bytet.

2 gillningar

Jag har nyss börjat prenumerera på DI och har googlat på en massa art, på nätet men dom flesta känns lite ”partiska”. Fonder har jag haft i många år men sålde alla för ett tag sedan. Nu vill jag börja köpa aktier igen, vilket jag har gjort för många år sedan, innan jag gick över till fonder. Tänkte köpa några Indexfonder till att börja med.

1 gillning

Du gav just tips själv. Förutsättningarna vet vi ju inget om. Men helt riktigt måste man utvärdera på egen kammare.
Det gäller oavsett investering.
Vi som hängt här vet ju att du har förkärlek till indexfonder, vilket trådskaparen kanske inte vet att du har.

Därav så kan man ju svara på frågorna istället. Finns ju en uppsjö av trådar gällande index. Trådskaparen frågar ju om investmentbolag.

Beror på vad TS byter ifrån tänker jag spontant. En korg med svenska investmentbolag (lite beroende på vilka man väljer) borde ha en högre förväntad avkastning än tex Plus Allabolag? Givet substansrabatt, superlåg förvaltningskostnad, inbyggd hävstång, access till onoterat, aktiva duktiga förvaltare/huvudägare med skin in the game, väldigt lång investeringshorisont och behöver ej ta hänsyn till in/utflöden som aktiva fonder, högre tilt mot riskfaktorer så som Small/Quality/Profitability.

1 gillning

Sparpodden gästas av Per H Börjesson. Lyssna på den så kan du få inspiration.
Finns ju böcker osv som någon skrev här ovan.

IBIndex som nämndes är ett bra tips. Däremot har deras portföljviktning blivit lite tokig på sistone där Karolinska är största innehavet, följt av Fastator, VNV och VEF. Investor bör absolut väga tyngst i en portfölj bestående av endast investmentbolag om du frågar mig.

“Dessvärre” har investmentbolag åter blivit väldigt populärt vilket gör att det blivit svårare att komma in på vettiga nivåer. Investors substansrabatt är relativt liten om man går på hur den legat historiskt. Svolder, som handlades till rabatt under lång tid, handlas nu till över 10% premie trots att hela deras portfölj består av noterade bolag. Linc handlas till orimligt hög premie etc.

Bestämmer man sig för att köpa en korg med investmentbolag bör man ha koll på förhållandet på värderingen i förhållandet till de underliggande tillgångarna. Ibland, när substanspremierna drar iväg för mycket, kan det löna sig att köpa ett axplock av de underliggande tillgångarna direkt istället. …om de är noterade dvs.

1 gillning

Fortsätter diskussionen från Bra Investmentbolag?:

Jo, visst kan jag mixa. T.ex. med någon/några Globalfonder. Ibindex har jag koll på men tyvärr kan jag inte läsa tryckta böcer pga ögonsjukdom, men ska kolla vad som finns i form av e-böcker.

Tack Robert för ditt tänkvärda svar och även ni andra som svarat!

1 gillning

Hej!

Det finns några avsnitt på RT från 2021 som handlar om investmentbolag generellt om du inte har tagit del av dem och är intresserad.

1 gillning