Första gången jag köpt aktier - hur gör ni med era aktier?

Inte jag heller, jag tycker det är ett utmärkt långsiktigt sparande om man har för avsikt att bo och gå i pension i Sverige.

2 gillningar

jag bar bestämt mig nu för att sälja av de lilla innehav enskilda aktier jag har och köra 50/50 Investor och Lundbergs. När jag sökte på Industrivärden så hittade jag Lundbergs och jag tycker att de verkar passa mig lite bättre då de dels har innehav i Industrivärden vilket då gör att de företagen också ingår vilket gör att jag får en stor bredd vilket känns bra riskmässigt jämfört med att bara ha Industrivärden jämfört med Lundbergs :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ett mycket bra långsiktigt investeringsbeslut om du frågar mig :+1:

1 gillning

Perfekt det låter jättebra!

Köper alla tre portföljen på Sigmastocks.

1 gillning

Jag har nu efter hjälp från forumet hittat Spiltan Investmentbolag aktiefond
och jag kommer nu att sälja av mina aktier (dock inte Latour eftersom den inte ingår i Spiltan om jag förstått rätt?) och istället då köpa Spiltan Investmentbolag aktiefond.

Jag tänker att det blir lättare för mig att spara i en till aktiefonden istället för att fördela mellan 5 aktier och 4 fonder. Jag hoppas att jag tänker och gör rätt att avkastningen på sikt blir bättre med Spiltan jämfört med att äga investor och Lundbergs aktierna.

Vad tycker ni om det här upplägget?

Jag lyssnade för några år sedan på ett avsnitt här på podden om vilka indexfonder som rekommenderas om jag minns och förstod rätt och jag tog dem råden rakt av samt fördelning 70% 10% 10% 10%. Se mitt första inlägg, Har ni också alla de här indexfonderna och samma fördelning?

Med Spiltan Investmentbolag får du i dagsläget 2,14% Latour.

Det är en bra fond.

1 gillning

Jag skulle själv undvika att göra många småaffärer. En bättre modell vore att satsa på någon fond. När du sedan har ett lagom stort belopp kan du ”växla över” till någon aktie istället. Det kan du med fördel göra när aktien har en dipp. Om du gör så här några gånger har du snart en hygglig portfölj.

1 gillning

Ah, jag visste inte att Latour ingick, tack!

Tack för din kommentar! Kan du ge något exempel på hur du menar? :slight_smile:

Du månadssparar i fonden X och behöver inte hålla reda på vilka aktier som är dyra eller billiga. När du har en lämplig summa, låt säga 20 tkr, så börjar du titta på aktier att växa över till. Ibindex kan ju ge vägledning så länge det gäller investmentbolag. När du hittat en lämplig aktie säljer du fonden och köper aktien istället. Nästa månad tickar månadssparandet på och du börjar då spara ihop medel till nästa aktieaffär.

tack. jag tror att jag förstår hur du menar! Så du anser att det är bättre att ha aktier i Investor, Latour och Lundbergs separat istället för Spiltans aktiefond investmentbolag? Varför det? :slight_smile:

Det är en smaksak. Om du tänker äga aktierna långsiktigt så finns det ju en poäng med att slippa fondens avgifter.

Till skillnad från vissa andra aktier så är ju de stora investmentbolagen sådana att det är rimligt att äga dem direkt.

1 gillning

Tack för din hjälp och information, jag ska fundera på det… Om jag ändå ska behålla mina aktier separat ändå…

Då blir det garanterat förlust även om man räknar till 2030.