Fonder och sparande, hur ska man tänka?

Hej! Ny här på forumet och tänkte se om man kunde få lite tips när det kommer till sparande och investering i fonder. Jag är 23 år och har investerat i fonder i 3 år just nu där jag uppnått ett kapital på 150kkr i ett ISK-konto. Mitt mål är att spara långsiktigt och ju tidigare man börjar desto bättre, men jag är en väldig nybörjare när det kommer till hur man ska fördela sin portfölj och hur man ska tänka när man investerar.

Min portfölj som jag kört med hittills ser ut så här:
Spiltan aktiefond investmentbolag - 20%
Storebrand global plus A - 18%
Swedbank robur access USA A - 12%
AMF aktiefond Europa - 10%
SEB sverigefond småbolag C/R - 10%
Storebrand Europa A - 10%
Storebrand global solutions A - 10%
Storebrand USA A - 10%

Här har jag försökt nå en bred marknad med så låga avgifter som möjligt. Jag lägger för tillfället in ca 2000 kr per månad. Tänker jag rätt eller finns det någon som hade velat ge lite input?

2 gillningar

Du skulle kunna flytta över alla dina fonder/pengar till en billig global indexfond,
Enkelt då

6 gillningar

Grattis till att du kan börja investera för framtiden redan nu!

Jag skulle göra en automatisk överföring i slutet av månaden till en billig global indexfond i ett ISK. (Aktivt förvaltade fonder kommer garanterat att få stryk av indexfonder på 20 år och även en till synes liten årlig avgift blir mycket pengar på så lång sikt.)

[Redigerat eftersom jag först svarade på ett inlägg från en annan tråd…]

1 gillning

Grattis till fint sparande i unga år :grinning_face::+1:

Jag tror tråden nedan kan vara intressant för dig. Jan brukar rekommendera Lysa eller Opti fondrobot men för oss som vill göra egna portföljer men som liknar Lysa och är baserad på vad forskningen säger om bästa sätt att investera på så finns olika portföljförslag beroende på bank / tillgänglighet på fonder i den tråden, både för storbanker och längst ner Avanza / Nordnet

Min huvudsakliga invändning till din portfölj är att du rätt mycket överlapp så jag tror inte du får så mycket mer bredd utan bara fler fonder att sköta. Men visst om du gillar dessa fonderna så är det väl bara att köra på :grinning_face:

Notera bara att Spiltan Investmentbolag är ganska smal och har en väldigt stor andel i investor. Kan vara bättre med en bredare Sverige fond som tex Plus Allabolag.

Svårt att säga om 2 papp i månaden är lämpligt sparande. Tumregeln är att om man investerar 10% av lönen så kommer det att ge goda resultat över tid.

Lycka till :grinning_face::+1:

1 gillning

Jag hade nöjt mig med en global fond typ Avanza Global och plus alla bolag Sverige indexfond,bara dom 2, alternativt bara Lysa. Opti är för dyr

1 gillning

Problemet är bara att Spiltan Aktiefond Investmentbolag presterar så oerhört bra. Och har så egentligen alltid gjort. Det må vara tur, eller varför inte en rejäl släng av tänket en miljon flugor kan inte ha fel. Bra går det i alla fall. Och det till liten avgift (0,23%). Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning åt sidan, är det ens försvarbart att stå helt utanför?

Jag kan personligen se fonden som en motsvarighet till “lekhinken”, med den lilla skillnaden att fonden i praktiken ändå känns som en relativt säker och stabil investering.

1 gillning

Går bra men riskjusterad avkastning med så pass koncentrerad portfölj?

Ingenting emot den men alla är kanske inte medvetna att 30+% ligger i ett bolag. Investor, vilket såklart ökar bolagsrisken. Ville bara uppmärksamma TS på det.

Äger själv IB men då som aktier i hobby hinken :slight_smile:

Vill inte påskina att fonden utgör ett särskilt rationellt beslut. Och i TS fall där fonden uppgår till hela 20% av portföljinnehavet så håller jag egentligen med om “kritiken” av den.

Själv sålde jag av mina separata aktieinnehav då jag gillade den i sammanhanget ökade riskspridningen Spiltanfonden ger. Det här med risk är ju högst relativt :sunglasses:

1 gillning

Tack för ditt utförliga svar. Ska läsa vidare om Lysa, det verkar rätt intressant. Även inputen på Spiltan investmentbolag, kanske är riskabelt att lägga 20% i denna, så ska även ta en titt på Plus Allabolag :+1:

1 gillning

Ja, men det viktigaste är att du fortsätter spara/investera. Det är guld att kunna sätta av pengar i din ålder. Tid i marknaden!! :grinning::+1::+1:

Viktigaste är att DU gillar fonderna och kan du hålla dig under säg 0.4%ish i avgift (dvs typiskt indexfonder) och ha en bas (50-60% åtminstone) i en global indexfond så är allt annat egentligen brus :grinning:

2 gillningar

Hej alla
Mitt första inlägg här
Tycker att många höjer spiltan fonder högt upp i värde men jag har haft Spiltan Aktiefond Investmentbolag sedan april 2021 och ligger på 2.46% plus efter ca 2.5 år
Satte in en liten summa som bara sjönk
Startade 2 andra fonder samtidigt med samma summa och dom ligger på 33.87 respektive 39.2% plus
Dessa 2 har aldrig gått minus som spiltan ofta gör
Att det går upp och ner vet och fattar jag men undrar hur det kommer sig att så många tycker att spiltan är så bra vilket jag inte kan hålla med om.
Jag måste ju kommit in på en topp och sedan har den mest gått ner men nu efter denna tiden har toppen kommit tillbaka plus lite till men mina andra ligger så mycket bättre.
Så är verkligen spiltan så bra som många vill ha den till?

Hej!

Det ska vara enkelt att spara. Tycker du krånglar till det något. Var betydligt enklare förut att handla brett med amerikanska etf’er.

Personligen har jag följande viktning,
70% avanza global
10% avanza emerging markets
15% plus allabolag sverige
5% plus småbolag sverige

1 gillning

Håll det enkelt, jag kör på
Storebrand global all countries 80%
Plus allabolag 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 5%
Amf svenska småbolag 5%
Alla dom har 12% och uppåt i avkastning senaste 10 åren och fortsätter dom liknande så kommer du ha fina 10 år framöver😀

Hej!

Fonden bör jämföras med och sättas i relation till någorlunda liknande produkter. Marknaden var i sitt esse 2021. Sedan kom dippen. Tillbakagången drabbade de flesta fonder även om undantag självklart finns. (Och det är bara att gratulera att du tycks ha prickat in dessa i din egen portfölj.)

Jag är inte så haj på att klippa in grafer, men vid en direktjämförelse med huvudkonkurrenterna, vilket jag skulle säga är just Sverigebaserade indexfonder, så slår Spiltan egentligen allt sett ur både ett lite längre (+10 år) och ett något kortare (+3 år) tidsperspektiv. I synnerhet vid en direktjämförelse med de allra största och mest populära Sverigefonderna som exempelvis Avanza Zero och Storebrand Sverige. Sedan ska sägas att den allra största uppgången inträffade under några få år (med peak just 2021), och tekniskt sett finns det ingenting som talar för att någon sådan rusch kommer inträffa i fonden igen.

Allt det här är däremot mycket av den bakomliggande förklaringen till varför många har den i sin portfölj och varit nöjda med utvecklingen.

Tack för svaret
Tänkte mest på TS och andra att även den bästa blir fel ibland om man hoppar in vid helt fel tidpunkt :wink:
Att spiltan enligt många är den bästa kanske stämmer för dom men inte för mig.
Samt att tänka på att inte sätta in allt på en gång utan att göra det då och då tex. via autogiro men för min del så verkar det som om mina andra 2 fonder där hade ändå gått betydligt bättre än spiltan i detta fallet men spiltan hade gett bättre resultat om jag satt in lite då och då men det tror jag dom andra gjort med