Fonder och sparande, hur ska man tänka?

Hej! Ny här på forumet och tänkte se om man kunde få lite tips när det kommer till sparande och investering i fonder. Jag är 23 år och har investerat i fonder i 3 år just nu där jag uppnått ett kapital på 150kkr i ett ISK-konto. Mitt mål är att spara långsiktigt och ju tidigare man börjar desto bättre, men jag är en väldig nybörjare när det kommer till hur man ska fördela sin portfölj och hur man ska tänka när man investerar.

Min portfölj som jag kört med hittills ser ut så här:
Spiltan aktiefond investmentbolag - 20%
Storebrand global plus A - 18%
Swedbank robur access USA A - 12%
AMF aktiefond Europa - 10%
SEB sverigefond småbolag C/R - 10%
Storebrand Europa A - 10%
Storebrand global solutions A - 10%
Storebrand USA A - 10%

Här har jag försökt nå en bred marknad med så låga avgifter som möjligt. Jag lägger för tillfället in ca 2000 kr per månad. Tänker jag rätt eller finns det någon som hade velat ge lite input?

2 gillningar

Du skulle kunna flytta över alla dina fonder/pengar till en billig global indexfond,
Enkelt då

6 gillningar

Grattis till att du kan börja investera för framtiden redan nu!

Jag skulle göra en automatisk överföring i slutet av månaden till en billig global indexfond i ett ISK. (Aktivt förvaltade fonder kommer garanterat att få stryk av indexfonder på 20 år och även en till synes liten årlig avgift blir mycket pengar på så lång sikt.)

[Redigerat eftersom jag först svarade på ett inlägg från en annan tråd…]

1 gillning

Grattis till fint sparande i unga år :grinning_face::+1:

Jag tror tråden nedan kan vara intressant för dig. Jan brukar rekommendera Lysa eller Opti fondrobot men för oss som vill göra egna portföljer men som liknar Lysa och är baserad på vad forskningen säger om bästa sätt att investera på så finns olika portföljförslag beroende på bank / tillgänglighet på fonder i den tråden, både för storbanker och längst ner Avanza / Nordnet