Jag styr upp min ekonomi och försöker få ihop 4-hinkarsprincipen med de olika portföljerna (tex Globala barnportföljen). Har lyssnat igenom en hel del avsnitt men får inte ihop det hela riktigt.
Var hittar jag en uppdaterad version av fördelningen i Barnportföljen?
Vad lägger jag lämpligast i de olika hinkarna?
Bufferthinken: Bankkonto med bra ränta.
Mellanriskhinken: Vad lägger jag här? Räntepengar på sparkonto eller någon form av räntefond?
Passiva hinken: Har å ena sidan förstått att Globala barnportföljen (10 delar) läggs i passiva hinken, men har också trott mig förstå att jag inte behöver ha flera olika fonder i den passiva hinken?
Jag är 48 år, singel utan barn. Bor i hyresrätt. Har ganska låg, ej påverkbar, inkomst.
Har en stabil buffert på bankkonto.
Mindre summa på Robur Fastighet A samt Robur Transition Global A. Vad räknas dessa som? Globala aktieindexfonder?
Har sparande på Avanza som jag vill utöka som komplement till Lysa och funderar här på hur den fördelningen ska se ut. Hit kommer då både mellanrisk- och passiva hinken räknas. Har idag bla Investor och en Global aktieindexfond.
Investor - vad räknas detta som? Svenska aktier?
Två olika konton på Lysa: 74/26 (användning på längre sikt) samt 100/0 (för privat pensionsspar). Gissar att jag kan räkna ut medel på dessa och slå ut? Finns det en fördel med att annan fördelning på dessa konton?
Investor är ett investmentbolag, om du äger Investor så äger du en andel av bolaget i form av en enskild aktie, det finns en bolagsrisk som inte finns hos fonder. Investmentbolagens affärsidé är ju att äga andra bolag så på det viset liknar det visserligen en fond. Men det är alltså INTE en sverigefond.
Globala barnportföljen är ett förslag på portföljsammansättning som utöver aktieindexfonder också innehåller en mindre del räntor och eventuellt guld.
Om du ska ha enbart aktier eller också räntor (och eventuellt guld) beror på hur stor risk du kan tänka dig att ta, större aktieexponering innebär större risk, vilket kan vara bra om man har en lång (10+ år) tidshorisont och kan psykologiskt hantera svängningarna i portföljen, förutsatt att resten av ekonomin tillåter det (buffert måste finnas på plats exempelvis).
Enskilda aktier, även om det är investementbolag, klassar jag mer som spekulation/lek. Endast en liten andel av det investerade beloppet i sådana aktier.
Vill du ha en Sverigefond så är Plus allabolag Sverige index mycket populär. Den täcker hela svenska börsen.
Nej dessa är inte globala indexfonder. Dessa är dyra aktivt förvaltade fonder. personligen hade jag inte velat investera i dessa. Globala indexfonder är passivt förvaltade och billiga, under 0,4% i avgift.
T.ex Swedbank robur access global, Avanza global, DNB global indeks, Länsförsäkringar global index.