Fått rådgivning hos Nordea - hur ska jag göra med mina fonder?

Ett litet tag kan ibland behöva bli ett väldigt långt tag när det gäller enskilda aktier och behovet av att vilja sälja på plus. :slight_smile:

Men det är inget fel att ha en liten lekportfölj och klabba med enskilda aktier om man gillar det :slight_smile: Jag gör också det, men är medveten om att statistiken talar emot nyttan av det.

Kanske blir att sälja av några av dom som i alla fall inte gått minus och lägga in i global indexfond istället, imorgon. Man beskattas inte i onödan av sånt eller?

Njae, för att slippa extra skatt måste du ta ut pengarna innan kvartalsskiftet och sätta in på nya kontot efter. Ärligt talat skulle jag hellre göra en ISK-flytt och acceptera att det tar lite tid.

Håll dig långt borta från rekommenderade aktier. Om inte du förstår varför du äger aktierna och kan äga dina misstag tycker jag du ska låta bli, på sikt kommer det vara svårt att med aktier slå index ändå. Att vänta på att dom ligger på plus brukar vara ett vanligt feltänk, lägg pengarna där du tror dom har störst chans att växa, oavsett pengarnas “historik”. Acceptera förlusten som redan hänt helt enkelt.

Nordea brukar rekommendera sina Enhanced-fonder.
Det är “index-fonder” där man har förvaltare som försöker välja bort aktier man tror skall gå sämre.

Just din första fond “Nordea Global Enhanced” borde väl vara en sådan som folk här i forumet kan bli ganska entusiastisk över. En globalfond som man tweakar i lite.

En sak att begrunda med globalfonder är att dom brukar ha en stor andel av kapitalet i USA. Det blir en väldigt stor exponering mot dollar och USA’s tillväxt.

Och en stor andel av USAs börsvärde består av globala företag med stor verksamhet även i Europa. Så det är inte så enkelt som att man har 70% (eller vad det nu är) direkt bundet till den amerikanska marknaden.