Hjälp med fondval, kommer aldrig igång

Kör liknande som dig men har skippat TM då jag inte riktigt tror på det och kör lite extra USA.

LF Global 70%
AMF Småbolag 10%
Plus allabolag 10%
Handelsbanken USA 10%

Så ser min portfölj ut.

1 gillning

Bra portfölj också! Förstår det, jag ville bara dela upp så mycket som möjligt för att få med lite av TM också.
Ja min fundering är bara om jag ska ligga kvar och dela globalerna mellan LF och Avanza om det nu pratas om skatt och ESG, kanske bättre dela hälften hälften än att välja bara en, ja vad vet jag…

1 gillning

Jag tror hur du än gör med Avanza Global och LF Global så blir det bra. Du gör en fin portfölj oavsett, men jag tycker det är synd detta med ESG och att det börjar bli “oundvikligt”.

1 gillning

Personligen hade jag kapat Avanza Global (du har redan LF Global) och AMF Småbolag (de innehaven finns redan i Plus-fonden).

70-80% LF Global
10% Avanza Emerging
10-12% Plus Allabolag

Men det är inget fel alls med din nystartade portfölj. Huruvida du blir rik i livet handlar inte om du kör en globalfond+tillväxtmarknaderfond eller om du kör en fond som innehåller både och. Istället handlar det mycket om att bara köra igång (så att ränta-på-ränta effekten hinner starta) och alltid månadsspara oavsett marknadsläge.

1 gillning

Stort tack för råden av er alla!
Helt sant, viktigast att man bara kör och är igång, annat är nog mest detalj arbete.

Då har jag har missat saker isf, trodde inte det var med småbolag i PLUS Allabolag faktiskt, men bara på namnet borde man väl förstått det haha :joy:

Plus Allabolag är faktiskt den bredaste Sverigefonden som finns :trophy:

1 gillning

Men någonting jag ändå tycker är lite underligt är varför man inte rekommenderar mer vikt mot Kina, Indien och tex Europa? Jag är ju inte den vassate på detta, men ibland känns det som att övervikten blir lite väl mot bara USA på Globalfonderna.

Kan tycka att en Storebrand Europa tex hade vart bra att ha med, men det finns säkert något svar på detta också som jag inte greppat :joy:

Tanken är inte att “välja” hur mycket man ska ha i Europa. Tanken är istället att investera i varje bolag utefter deras bolagsvärde dividerat med hela världens bolagsvärden. Här är hur det globala indexet MSCI ACWI ser ut

1200x19000px-ACWI-Infographic-01.png

Och därför kan det också ändras över tid:

1 gillning

Det är svårt att kalla det “övervikt” USA när det är marknadsvikt. Det handlar om att inte lägga någon subjektiv eller individuell värdering i vad som är neutral vikt (varken under eller över), utan låta marknadsvikt vara neutralläget oavsett vad det råkar vara.

2 gillningar

Det är nu man säger " jahaaaa, okej". Jag förstår, det låter såhär i efterhand mer självklart. Men går mer på hur marknaden bara ser ut än hur det “borde” vara.

Man bygger på sin kunskapsbank mer och för varje gång man är här inne på forumet. Otroligt kul när ni är så engagerande och kunniga som ni är här. Man får tacka och buga för det man lär sig :blush:

1 gillning

Allt detta får man när man väljer den här 100% :+1:

Jacke77

Okej, ja den verkar bra! Skulle du bytt ut något av det jag har mot en Storebrand All Countries ?

Om du vill ha Storebrand Global så kan du byta bort både LF global, Avanza global och Emerging Markets då dessa redan täcks i Storebrands fond.

2 gillningar

MattiasA90

Okej såpass, nej det blir lite väl “tråkigt” hehe :blush:

Det allra viktigaste är att du börjar spara i en indexfond. Vilken fond det blir spelar i sanningens namn mindre roll.

Bli inte som åsnan mellan hötapparna.

3 gillningar

Ja de är sant, jag stannar kvar med det jag har, “loovar” att inte logga in för ofta och kolla hur det går :blush:

1 gillning

Nu ramlade jag dit :smile: Har gjort lite av det jag egentligen INTE skulle göra, men suttit och pillat lite och funderar på om följande är värt en ändring i min rätt så nystartande portfölj. Kommentera gärna om det är bättre rent spridiningsmässigt eller om det är bättre att ligga kvar med det jag har på 80% fokus Global vs 60% och samtidigt få lite mer av småbolag världen över och Europa och höja lite i Sverige.

Har idag:

LF Global 40%
Avanza Global 40%
Avanza EM 10%
PLUS Allabolag 5%
AMF Småbolag 5%

Ändra till:

LF Global 30%
Avanza Global 30%
Avanza EM 10%
PLUS Allabolag 10%
LF Europa 10% (eller annan europa, Storebrand, Avanza?)
Handelsbanken GI Småbolag 5%
AMF Småbolag 5%

:hugs:

Jag hade personligen helt klart hållet kvar det första alternativet. Jag ser ingen anledning att övervikta Europa eller Sverige :slight_smile:

2 gillningar

Okej, tack Mattias! Ingen ändring för övrigt du hade rekommenderat?

1 gillning

Nja, kanske nån smådetalj jag personligen skulle ändra bara. Skulle bara köra en globalfond. Förmodligen Avanzas istället för LF. Skulle nog även byta Amf Småbolag aktivt förvaltad fond mot antingen en global småbolagsfond eller en svensk indexfond för småbolag som Plus mikrobolag.